Vad ska min valp heta?

Vad man kallar hunden privat och vad den registreras som är olika saker. Min hund hette i registreringsbeviset Rayatah of Castlecourt (Morsans kennel namn som uppfödare), men kallades Loppa hemmavid för att hon var så energisk som unghund...
Dom kan faktiskt heta två namn, min hund heter två namn, min har uppfödarens namn och sen det namnet jag valde och är det som han kallas hos veterinärer osv när vi ropas upp. Namnet jag valde är inte ett namn som bara dyker upp hemma.
 
En 8-veckors Golden Retriever tik valp hamtas hem Lordagen den 17:de Augusti. Jag har tva namn pa gang men kan ju inte bestamma mig forran jag traffar henne sa klart. Vad tycker ni? Vilket namn passar bast pa en Golden tik?

Antingen Ada-Mae (uttalas Ejda-Mej)
Eller Emma-Sue (dar uttalet ar ganska sjalvklart pa Svenska ocksa :p men jag tror inte att hon kommer att nagonsin komma till Sverige sa det ar inte viktigt att alla vet hur det ska uttalas.)
Ada-Mae :love::love::love:
 
Jag lägger min röst på Ada-Mae, så otroligt charmigt och det låter precis som en liten rar golden-tös, tycker jag! :love: Det har ett väldigt bra flyt, också, och för mig låter det väldigt mycket som ett "southern belle-namn".
 
Ja, det står ingenstan heller att valpen ska registreras med det namnet, å andra sidan är det inte ovanligt heller att man som köpare kan själv få välja namnet djuret ska registreras under. Jag fick t ex själv välja namn på en kattunge före registrering utifrån ett tema som uppfödaren valt. Han döptes till Challenger men kallades för Tjalle.
Så blev det med Gissa,jag hade ju redan bestämt vad hon skulle kallas, meeeeeeeen då var det uppfödarens A kull, så i stamtavlan heter hon Any Guess
 
Det ar olika om man far valja stamtavle namn har ocksa, men de flesta som har en valpagare som vantar later den valja namn. En del har ett tema for varje kull, andra kor att valparna i kullen har samma forsta bokstav. Mandy hette Drybrucke's Amanda, och Diva Drybrucke's Diva. Tate heter Tater Tot War Tree.
Jag fick valja allas namn och det lades bara till kennelnamnet. Jag hade dock fler restriktioner med mina rottisar och inga restriktioner alls till Mallen. (En av hans broder hette Toast. :D

Mina hundar har ocksa manga, manga namn ... ganska ofta med en mycket "loving" rost; "You little shit" :love: lol

Nu bor iofs @hastflicka i USA så jag vet inte hur det fungerar där, men du väljer ju själv vad du vill kalla din hund, oavsett vilket namn det är registrerat under.

Visst, och det lar bli manga nicknames, men jag ar ute efter AKC namnet.

Grannen fick också bestämma namn på sin jakthund, i förväg som @Mia_R gjorde. Han är registrerad med det namnet (plus kennelnamn om jag minns rätt).

@hastflicka Emma-Sue om det är en gullig liten flicka, Ada-Mae om valpen känns mer.. inte så :p

Exact sa ser jag namnen, Emma-Sue ar sa valdigt "sott", medan Ada-Mae har lite mer "spit and vinnegar" och ar en lite tuffare tjej.
 
Ada-Mae av de två, men skulle jag döpa en goldentik skulle den heta Sol-Gunn, kanske inte så gångbart på engelska dock 😅

En 8-veckors Golden Retriever tik valp hamtas hem Lordagen den 17:de Augusti. Jag har tva namn pa gang men kan ju inte bestamma mig forran jag traffar henne sa klart. Vad tycker ni? Vilket namn passar bast pa en Golden tik?

Antingen Ada-Mae (uttalas Ejda-Mej)
Eller Emma-Sue (dar uttalet ar ganska sjalvklart pa Svenska ocksa :p men jag tror inte att hon kommer att nagonsin komma till Sverige sa det ar inte viktigt att alla vet hur det ska uttalas.)
 
Ursäkta en lite förvillad norrbagge, men trodde att uppfödaren bestämmer namnet redan vid födseln av valparna och att registreringsbevis levereras till köparen med registrerad namn hos SKK (i norge NKK (Norske Kennel Klubben) vid leverans till köparen vid 8-12 veckors ålder. Hade ingen aning om att valp köpare i Sverige kan bestämma namnet sådär i efterhand (efter överlämnade) och kan/måste registrera hunden själv med namnet köparen bestämt...
Nu har jag bara köpt en hund i USA, men den valpen registrerades med det namn vi valde. Kennelnamnet var redan ifyllt i formuläret som "prefix" till namnet, men vi kunde välja resten själva. Uppfödaren skickade sedan in allt och vi fick registreringsbeviset och ägandebevis när vi hämtade valpen. Två dagar sedan fick vi även elektroniska bevis från AKC (amerikanska kennelklubben) som inkluderade datumet då valpen övergått i vår ägo.

Naturligvis orkar ingen ropa ett helt långt registreringsnamn (eller lyssna på det!) så valpen blev Jack på en gång.
 
Just nu lutar det nog mot Emma-Sue ... men det ar mest for att det blir sa latt att kalla henne for bara M. Fast det kan jag ju gora med Ada-Mae too.
Vilket namn funkar bättre vid inkallning etc? Fast då använder du kanske ett annat ord..... Min hette Reeko, som blev RIIIIIKO vilket fungerade jättebra, tydligt och klart :heart
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en tjanst att be om, for jag haller pa att fundera mig galen.. Om 4 veckor ska vi hamta hem en liten Vastgota spets...
Svar
18
· Visningar
2 025
Senast: ElinAgnes
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 822
Senast: ElinAgnes
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 854
Senast: Corminta
·
Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 631
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp