Sterelisera/kastrera tik?

Sv: Sterelisera/kastrera tik?

Vad finns det för nackdelar med att kastrera en tik?

Inte så jättemånga om du menar rent allmänt?

Rent veterinärmedicinskt så är en narkos alltid en risk om än liten, och en operation är alltid en risk. OHE-operationer är dock rutinoperationer, men visst KAN det gå snett. Både med op och med sövning, men det är ovanligt.

Efter själva op så finns ju risken för komplikationer som med alla andra op.

På längre sikt finns det en risk att tiken blir inkontinent i mer eller mindre grad, dvs börjar läcka urin. Jag kollade upp det där häromdagen och 5% blir inkontinenta var siffran jag hittade. P_L tyckte att den nog kanske till och med var lite hög. Om de blir inkontinenta brukar det gå att tablettbehandla.

En annan 'biverkning' efteråt är att pälskvaliten kan förändras. En strävhårig hund kan få mjukare päls, dessutom kan pälsen på vissa områden förändras. Vissa hundar kan få som lite 'valpull', som dock bara brukar vara att rycka bort om den stör. Underullen kan öka vid raser som har sådan.

Många (inte alla) får efter kastraktion också större aptit, tycks vanligare hos hanhund, men inte unikt hos tik heller. Det kan leda till viktuppgång på en redan lättfödd hund och kräva lite fodertrix eller foderbyte till ett 'lightare' foder.

Det är de enda nackdelar jag kan komma på. Av fyra kastrerade tikar inom familjen genom åren så den enda 'biverkning' vi sett är ökad aptit och minskad ömnesomsättning på EN av tikarna, som var lättfödd redan innan, och blev ett elände att hålla nere vikten på efter. Ingen pälskvalitetsförändring, trots att tre av tikarna var riesen, dvs strävhåriga med underull. Inga övriga neg förändringar på någon heller, ingen inkontinens etc. Min tik som hade kronisk endometrit, dvs hade kroniska förändringar på livmodern och inte en pyo, hon blev ett par år yngre av operationen trots att jag inte tyckt jag sett några symptom innan, men efter insåg man att smågrejer nog påverkat henne flera år. Hon är lika knepig att hålla upp hullet på nu som innan dock ;)

FÖRDELARNA med kastraktion:

Inget löp, för de som är besvärade i löpet. Ingen skendräktighet för de som är besvärade av det. Jämnare temperament eller hur man ska säga, hos de som kan bli lite ohörsamma och ynkiga under löp.

Risken för äggstockstumörer minimenras, risken för juvertumörer sjunker, om man kastrerar tidigt sjunker den drastiskt.

Risken för vissa sjukdomar vid löp, t ex vaginal hyperplasi, försvinner.

Men personligheten hos hunden då?
Har fått höra att väldigt många blir loja och inte alls samma fart i..?

Aldrig märkt varken på tik eller hane. Hälften har varit som innan, andra hälften har blivit PIGGARE. Dock har alla våra kastrerats pga någon form av hälsoproblem (pyo, kroniska förändringar resp testikeltumör).

Men ge mig ett tag så kan du få en uppdatering om hur helt friska hanen blev, han kastreras utan hälsoanledning den 24:e ;)

Min hund har blivit inkontinent efter kastrationen (det enda negativa). Till en början droppade hon lite när hon skulle upp och ner från möbler eller sprang runt för mycket. Numera är det vanligare att hon kissar en pöl om hon slappnar av (ligger och sover). Dock, vill jag inte behandla med tabletterna som finns tillgängliga. Jag läste om biverkningarna och kände att de inte var någonting jag ville ha på min hund.
Har fått akupunktur rekommenderat, så ska nog prova det. Om inte annat byter jag hellre lakan en gång i veckan än trycker i henne tabletter resten av livet.

tikar kostar 4500-7500 kr att kastrera där jag bor pris beror på storek på hunden.

En kryptochid hanne kostar samma som en tik.

En normal hanne med båda kulorna nere kostar ca 2500 kr där jag bor.

Någon som vet något om chipkastrering? ((Heter det så..hmm..?))
Är det bara för hanhundar eller finns det även för tikar?

Hade en schäferblandis (hane) förut som kastrerades, och han blev betydligt lugnare, och gick dessutom upp i vikt. Innan var han svår att hålla uppe i vikt...

Klart du ska kastrera!
De skäl du nämner är fullt tillräckliga, lägg till det att ni slipper riskera pyometra.

De vanligaste biverkningarna av en kastration är att tiken blir betydligt mer lättfödd (det gäller att ransonera maten eller kanske gå över på en lightprodukt) och pälskvaliteten kan förändras (mjukare, dunigare, inte lika blank). Det finns också beskrivet att tikar kan bli inkontinenta och att risken för att utveckla diabetes ökar något.

"Chipkastration" innebär att man injicerar ett chip med hormon under nackskinnet på hunden. Det är en reversibel kastration, dvs det fungerar bara tills dess hormonet är slut. Ungefär som hormoninjektion men med en längre och mer jämn verkan.

Inte märkt något sådant på någon av våra, och inte heller på någon av dem vi känner (känner flera kastrerade både hanar och tikar). Båda våra har precis samma tempo som innan, vilket i framförallt tikens fall innebär full fart så fort det går (hanen är lite mer sansad och har alltid varit, men ändå en mycket glad, pigg och aktiv hund).

Jag pratade om det där med en kompis som är veterinär, och hennes och hennes kollegors teori var att i de fall som hundarna blir slöare vid kastration (både hane och tik) så handlar det i första hand om att hunden fått minskad ämnesomsättning och att man inte upmärksammat det i tid och givit mindre eller magrare foder, och hunden blir tjock och orkat DÄRFÖR inte vara lika aktiv. De hundar med den här problematiken som hon har stött på hat blivit sitt gamla jag igen efter lite bantning och sedan permanent ett magrare foder.

Själva fick vi aldrig det problemet, trots redan från början mycket matglada hundar (cockertik o springerhane). Vi bytte nämligen till lightfoder (av samma märke som tidigare "normalfoder") direkt i samband med kastrering. De får samma mängd av det nya fodret som av det gamla, och har i dag, ett resp två år efter kastrering, inte vare sig ökat eller minskat i vikt överhuvudtaget, utan är fortfarande alldeles lagom. Springern som är än för rasen normalt, väger 26.5 kg (55 cm i mankhöjd mot rek 51 och rek 25 kg) och cockern, som i sin tur är mindre och nättare än för rasen normalt väger 11.5 kg (jämfört med rek 12-15).

Vad gäller chipkastrering får du ju inte de positiva fördelarna att slippa livmoderinflammation och minska risken för juvertumörer.

Dessutom ger de flesta förs bolag 10 proc rabatt till kasterade tikar för att ovanstående problematik är så vanlig på okastrerade.

Våt tik behövde i någon månad efter kastrationen gå ut och kissa oftare, men det avtog sedan. Hon kissade aldrig inne under denna period heller, men väckte oss och ville gå ut en gång mitt i natten under den här månaden.

Lycka till!

Senast ändrad:

Är fortfarande tveksamt inställd trots att jag tidigare varit positiv till kastrering både vad gäller hane och tik. Det som jag hör här låter positivt, men jag har nyligen träffat en tik som är kastrerad och hon blev väldig loj, och i det fallet har hon INTE ökat i vikt så det är ej pga av det som hon inte orkar vara aktiv.

Just därför funderar jag på chipkastrering för att se hur hunden reagerar, om man märker någon skillnad på henne... Så kan man genomföra op senare kanske...hmm jag vet inte. Vad svårt detta är! Samtidigt som hon blivit väldigt loj efter varje löp nu så tycker jag att hon hämtat sig bättre och bättre för varje gång, också en av anledningarna till att jag tvekar..
Får väl höra vad vet säger imorgon...

Fast om det rör sig om EN loj tik kan ju lojheten bero på vad som helst, och inte på kastreringen?

Lycka till med beslutet hur som helst! Jag har som sagt själv bara positiva erfarenheter, och kommer att kastrera nästa hund oxå (fast jag hoppas att det dröjer mååånga år innan det är aktuellt med någon annan hund än de jag har)

Min hund opererades akut för livmoderinflammation och blev ju då kastrerad. Det var ganska stor skillnad på henne före och efter. Plötsligt började hon leka med leksaker och kunde få små "glädjefnatt" inomhus då hon försökte få oss att leka med henne. Hon lade på sig lite och äter nu lightfoder istället, men hon är piggare och framför allt mycket gladare än innan. Så jag tycker det har varit väldigt positivt. Nu är hon 9,5 (opererades när hon var 8) och fortfarande lika pigg och glad.

Har jag en tik jag inte ska avla på kommer jag kastrera henne, dock innan hon får juvertumör och livmoderinflammation som min Carmen hann få.

Har läst igenom hela tråden å puttar upp den då jag tycker det är intressant... Å även jag funderar på detta med kastrering/sterilisering av tik.. Men hör av olika vad skillnaden e på kastrering å sterilisering så vad e sanning???

Står väldigt tydligt och korrekt i tråden redan vad skillnaden är. Det är KASTRERAR man gör med såväl hundar som katter, för att få bort såväl drift som förmåga och löp/skendräktighet mm.

MÄNNISKOR, om alltså vill behålla sexlusten men inte kunna få barn, steriliserar man.

Om du ändå inte känner dig säker på begreppen, så prata med din veterinär.

Det konstiga e att jag hört en veterinär som sagt tvärtom.. Han måste ha haft en skruv lös lr nått... :D

Det var därför jag kände mig osäker på vad som stämde å inte... Men nu vet jag iaf... :)

Å de verkar även som om de flesta e positiva till att kastrera tikar...

denna tråd var intressant . ja å min kille har en kastrerad tik på 14 månader! vi tog henne från djurskyddet å hundes förra ägare såg till att hon blev kastrerad! för de första så ha ja bara hört att kastrerade tikar/ hanar blir väligt låga i rang?!
men våran tik är så hög i rang så vi jobbar som bara den att ta ner henne på jorden , hon är inte omtykt av andra hundar förutom min andra tik ( okastrerad) och hon är " alfa" bland hundar!
men detta börja gå lite överstyr och ha tagit en intruktör till hjälp så första träffen ha vi om en vecka!
är de någon som vet något om detta? i övrigt e hon en go å sprallig tjej ,

dock läste ja en tråd här att någons hund hade inkontinens, och kunde kissa då hon va avslappnad, tro ja fått svar på den frågan gällande våran tik , de ha hänt flera ggr, samt att hon pinkar hur många gånger som hellst då man går ut med henne! å detta med tabletter låter inte allst intresant , doch inte kul med en pinkande hund! någon fler som vart med om detta?

eller ha några andra tips gällande inkontinenta tikar ?

Liknande trådar

Hundhälsa Jaja, jag vet att det finns tjugoelva trådar i ämnet men jag ville specificiera mig lite. Jag har som de flesta redan vet en hane och en...
2
Svar
30
· Visningar
6 107
Senast: Hyacinth
·
S
Hundhälsa Jag står i valet att kastrera min tik som är lite över året, men väger för- och nackdelar. Vill kastrera henne för att kunna ha med...
2
Svar
21
· Visningar
7 822
Senast: Kilauea
·
K
Övr. Hund Hej, jag ska snart köpa en tik & jag vill inte ha valpar & dessutom så har jag redan en hanhund så jag vill slippa löpet - så ja, jag...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: mardley
·
S
Övr. Hund :crazy: Hjälp nu behöver jag verkligen erat tips och råd. Så in med all info ni har att erbjuda mig och ge mig tips. Har 2 st golden...
Svar
13
· Visningar
4 163
Senast: Zqathan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka