Sv: Sterelisera/kastrera tik?
Vad finns det för nackdelar med att kastrera en tik?
Inte så jättemånga om du menar rent allmänt?
Rent veterinärmedicinskt så är en narkos alltid en risk om än liten, och en operation är alltid en risk. OHE-operationer är dock rutinoperationer, men visst KAN det gå snett. Både med op och med sövning, men det är ovanligt.
Efter själva op så finns ju risken för komplikationer som med alla andra op.
På längre sikt finns det en risk att tiken blir inkontinent i mer eller mindre grad, dvs börjar läcka urin. Jag kollade upp det där häromdagen och 5% blir inkontinenta var siffran jag hittade. P_L tyckte att den nog kanske till och med var lite hög. Om de blir inkontinenta brukar det gå att tablettbehandla.
En annan 'biverkning' efteråt är att pälskvaliten kan förändras. En strävhårig hund kan få mjukare päls, dessutom kan pälsen på vissa områden förändras. Vissa hundar kan få som lite 'valpull', som dock bara brukar vara att rycka bort om den stör. Underullen kan öka vid raser som har sådan.
Många (inte alla) får efter kastraktion också större aptit, tycks vanligare hos hanhund, men inte unikt hos tik heller. Det kan leda till viktuppgång på en redan lättfödd hund och kräva lite fodertrix eller foderbyte till ett 'lightare' foder.
Det är de enda nackdelar jag kan komma på. Av fyra kastrerade tikar inom familjen genom åren så den enda 'biverkning' vi sett är ökad aptit och minskad ömnesomsättning på EN av tikarna, som var lättfödd redan innan, och blev ett elände att hålla nere vikten på efter. Ingen pälskvalitetsförändring, trots att tre av tikarna var riesen, dvs strävhåriga med underull. Inga övriga neg förändringar på någon heller, ingen inkontinens etc. Min tik som hade kronisk endometrit, dvs hade kroniska förändringar på livmodern och inte en pyo, hon blev ett par år yngre av operationen trots att jag inte tyckt jag sett några symptom innan, men efter insåg man att smågrejer nog påverkat henne flera år. Hon är lika knepig att hålla upp hullet på nu som innan dock
FÖRDELARNA med kastraktion:
Inget löp, för de som är besvärade i löpet. Ingen skendräktighet för de som är besvärade av det. Jämnare temperament eller hur man ska säga, hos de som kan bli lite ohörsamma och ynkiga under löp.
Risken för äggstockstumörer minimenras, risken för juvertumörer sjunker, om man kastrerar tidigt sjunker den drastiskt.
Risken för vissa sjukdomar vid löp, t ex vaginal hyperplasi, försvinner.