Kastrera tik

Sv: Kastrera tik

Jag kastrerade min hund pga stora problem med skendräktighet och en över aktiv äggstock

Själva operationen var inga problem , såret läkte fint och utan komplikationer.

Däremot fick hon efter en tid problem med inkontinens och behandlades dagligen med Incurin tills det att hon fick sommna in i November 09.

Hon fick också grövre päls (dobermann) och fick äta "dietfoder" för hon blev tjock väldigt lätt

Jag upplevde att hon blev "lugnare" efter kastreringen , inte på det sättet att hon blev slö eller träningsovillig utan lite "coolare"

Kommer inte kastrera någon mer tik om det inte är alldeles nödvändigt för jag tycker inte det känndes så bra att ge henne medicin dagligen mot inkontinensen och att man får anpassa maten.

Det spelade ingen roll om jag ökade hennes motion hon blev tjock endå

Jag har full förståelse för dom som kastrerar sina tikar men som sagt jag gör det inte igen om det inte verkligen är nodvändigt
Min tik mådde ju inte bra av sina skendräktigheter och inte heller av krånglet med hennes överaktiva äggstock , flera vet rekomenderade kastration.
 
Sv: Kastrera tik

Jag ser fördelar med att kastrera om man inte ska avla.

Har själv kastrerad tik, kastrerad just pga att hon inte skulle avlas på, dvs bekvämlighets skäl från min sida. Inte ångrat det ett dugg.
Förra hunden blev kastrerad pga sjukdom.
Pigg, glad, arbetsvillig, trevlig. Ja, inget konstigt alls med andra ord.

Går lättare upp i vikt, men det är inget problem i och med att jag vet om det och håller koll på det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
536
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 888
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 209
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp