Kastrera tik? (en av 20 miljoner liknande trådar)

Sv: Kastrera tik? (en av 20 miljoner liknande trådar)

Har en kastrerad tik nu, snart 6 år. Kastrerades pga att jag visste att jag inte skulle ta en kull på henne nån gång och kastrerades därför vid 8 månaders ålder.

Har haft en tik som kastrerades vid 9 års ålder pga pyometra (livmoderinflammation).
Levde i ytterligare 3½ år efter detta.

Ingen av hundarna visade tecken på att bli lata efter kastreringen. Tvärtom, hunden som var sjuk blev som valp på nytt, troligen för att hon gått och burit på inflammationen en längre tid utan att visa nåt speciellt.
Med den 6åriga jag har nu så är det ingen slöhet heller.
Upplever inte att någon tik jag känt till blivit slö efter en kastrering.

Min som jag har nu har inte fått någon större ändring i pälsen heller, dock fick den äldre hunden tjockare päls, men i hennes fall var det bara bra då hon hade lite skräpig päls innan.

Ingen av hundarna har blivit inkontinenta eller överviktiga. Med den jag har nu får jag dock se upp, då hon har lätt att lägga på sig.
Detta håller jag ju koll på. Ibland verkar folk tro att det är ok att deras hundar blir överviktiga, "för de är ju kastrerade"....

Båda hundarna återhämtade sig fort och utan problem. Fick smärtstillande i 5 dygn efteråt.

[
QUOTE=MrsScabtree;13983217]Tack för infon! Vad kommer de sig att de blir inkontinenta från första början?
Detta är ju en schäfer, hur brukar de bli i pälsen?
[/QUOTE]

Tidig inkontinens som inträffar strax efter ingreppet brukar enl. uppgift försvinna efter någon vecka – 10 dagar, kan bero på dragningar i ligament eller andra vävnader vid operation. Jag har aldrig upplevt detta på egna hundar eller hört några klagomål från djurägare.
Senare inkontinens (efter flera år) uppstår av annan anledning där sphinktermusklerna som omsluter urinröret inte kan hålla riktigt tätt. Denna inkontinens behandlas med läkemedel.

Förändrade schäferpälsar har jag aldrig sett.

Inom vissa hundkretsar påstår man att en hund som kastreras blir värdelös som jakt-, bruks- eller tjänstehund men det har tvärtom visat sig att dessa hundar presterar bättre efter kastration bland annat för att de kan fokusera bättre på uppgiften (okänd källa men också personlig erfarenhet).
Lycka till nu – det blir säkert bra.

Innan jag kastrerade min pratade jag med flera veterinärer och allihop rekommenderade absolut att man kastrerar sin tik om hon inte ska gå i avel.

Temperament har jag absolut inte märkt någon skillnad i. Hon är lika toppad som vanligt. Tävlingsmässigt har man ju med en kastrerad tik också fördelen att man kan träna och tävla hur och när man vill utan att bekymra sig om att hunden blir hängig vid löp och skendräktighet, påverkar hanarna i träningsgruppen mm.

Pälsen har jag inte heller märkt någon skillnad på. Nu har jag ju en borderterrier, det kan ju vara annorlunda för andra raser.

Inkontinens - Det verkar ganska ovanligt efter vad jag har hört, men visst är det tråkigt om det händer.

Jag tror att jag betalde 6500 för min tiks kastration inklusive eftervård och smärtstillande.

Ridgebackgänget skrev förljande ang inkontinens:

"10-20% av kastrerade tikar blir inkontinenta räknar man med.

Medicin hjälper ibland, ibland lite och ibland inte alls.
Medicinering har biverkningar. Incurin innehåller östrogen så där har men en tik med hormoner igen och ökad risk för juvertumörer."

Vad gäller risken för juvertumörer så har kastration inte så stor inverkan om det utförs efter löp nr 3 har jag för mig.

Här står lite info:
http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Sma...gaende-kirurgisk-kastration-av-friska-hundar/

Min schäfertik kastrerades vid 2,5 års ålder, och fyller snart 11. Hon har aldrig varit inkontinent, någon skillnad på pälsen har jag inte märkt, och hon blev konstant superpigg och galen efter operationen. Innan var hon något mer "normal" under löpet och skendräktigheten. ;) Jag har inte heller haft några problem att hålla hennes vikt. Hon väger ungefär lika mycket nu som hon gjorde då, för åtta år sedan, men jag har ju varit vaksam och reglerat fodermängden.

Innan kastreringen var hon supersnäll, på gränsen till larvig, men med åren har hon kaxat till sig lite mer. Hon hamnar dock fortfarande på den snälla delen av skalan. :) Det kan dock ha ett antal andra orsaker och jag kan inte direkt koppla det till kastreringen. Har dock hört talas om andra tikar som blivit lite "skarpare", framför allt mot andra hundar, efter kastrering.

Men... det är ett stort ingrepp och inte helt ovanligt att det leder till komplikationer. Min tik var en hårsmån från att stryka med pga komplikationer i direkt anslutning till operationen, medan hon fortfarande var kvar på djursjukhuset. Det är en lång historia som jag inte orkar dra här och nu. Några veckor senare var en kompis hund också väldigt nära att mista livet efter en kastrering.

Konvalecensen var en månad, och det hade ingen koppling till komplikationerna utan var det som rekommenderades rent allmänt. Först ca tio dagars vila, med korta koppelrastningar, och sedan längre koppelpromenader men ingen direkt ansträngning under resten av de 30 dagarna.

Tack för alla som delat med sig! Tävlingsmässigt är det inget egentligt problem , man får tävla med löptik i IPO..men! Hon blir å andra sidan väldigt luktig, okoncentrerad och olydig ju närmre höglöpet man kommer och det är ju ett minus.

Jag har bestämt mig för att kastrera, det får gå som det går helt enkelt och jag tror att det kan vara positivt för henne. När ska man INTE kastrera en tik (hur långt efter/innan löp?) , det kan förvisso veterinären svara på..men min vets telefontid har gått ut idag och jag vill veta NU ;).

Det råd jag fick var att göra det när hon var hormonellt så "neutral" som möjligt, dvs någonstans mitt emellan löpen. Eller rättare sagt mellan avklarad skendräktighet (även om hon inte var kraftigt skendräktig alls) och innan hormnnivåerna började stiga inför nästa löp. Och det rådet låter ju onekligen rätt logiskt.

Man brukar kastrera emellan två löpperioder om jag inte minns fel - för att hormonnivåerna ska vara så nära "normalläge" som möjligt så att omställningen inte blir större än nödvändigt.

Jag har bara kastrerat en tik vid vuxen ålder, och hon blev ganska nedsatt efter op. Hon fick en cysta på livmodern som åttaåring och blev raskt inlagd och kastrerad, själva operationen gick bra och ärret läkte fint, men det tog flera månader innan hon var tillbaka mentalt. Just i detta fall hade jag inte så mycket att välja på men det var ledsamt att se henne ligga apatiskt i soffan, helt oenagerad på jobb, osv. Men fysiskt var hon fin, inga problem med päls/inkontinens eller liknande, och som sagt efter något halvår började hon bli sig själv igen.

De övriga tikarna jag kastrerat opererades som unghundar - inga problem. Pigga och fräscha direkt. Det är ju svårt att säga hur personligheten påverkas på ettåringar eftersom de utvecklas och förändras så mycket ändå. Men inga fysiska problem, och resultatet blev initiativrika och stabila hundar.

Tack så mycket Belethien!

Såg precis att jag ju missade o skriva den viktigaste frågan i inlägget innan när det gäller markerandet...och det är ifall någon har erfarenhet av att en hanhund slutat markera efter kastration??

Min hanhund slutade att markera inomhus efter kastreringen, han fick ävne för sig att markera på folks ben 2-3 gånger och det slutade han också med. Det enda med kastreringen som jag ångrar är att vi inte gjorde det tidigare.

Min hanhund slutade att markera inomhus efter kastreringen, han fick ävne för sig att markera på folks ben 2-3 gånger och det slutade han också med. Det enda med kastreringen som jag ångrar är att vi inte gjorde det tidigare.

Tack för det svaret!! Då var det bestämt då, Boss ska kastreras!
Får se hur bossig han blir efter de då... :p

*kl*

Min schäferkorsning (tik) fäller mer, men annars märks ingen skillnad. Kostade 6500 när det gjordes (för 5½ år sedan). Har inte gått på lightfoder förrän nu, och har alltid varit slank. Nu är hon nästan 9 och vill äta mer än hon förbränner, darav lightfoder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Birgitta Dahl
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka