Sterelisera/kastrera tik?

sara_18

Trådstartare
Hejsan. Jag har en tik på snart 18 månader och är redan på sitt
3dje löp. Hon har haft demodex så ja tycker inte att avel på henne är aktuellt. Hon löper liksom i mängder (tcker ja) Har hört att schäffer har lätt för de. Va tcker ni om sterilisering/kastrera en tik för att slippa oönskade/sjuka valpar, sen slippa en massa löpningar?
Förändras tiken på nå sett, till de bättre eller sämre?
Någon som gjort detta? Bra eller dåligt.

Sv: Sterelisera/kastrera tik?

Jag tycker att ska göra vad du känner för (eftersom folk ofta har olika åsikter kring kastrering på både hane och tik).
Jag kastrerade min tik i våras (4 år gammal) och hade funderat på det länge... det var bara att det blev av lite snabbare när jag hittade två juvertumörer. Hon har haft väldigt jobbiga skendräktigheter där hon blivit helt ur balans mentalt och producerat så pass mycket mjölk att det blivit problem för hennes del.
Jag såg fördelarna i att chanserna för att få fler juvertumörer i princip är minimala och att hon aldrig kommer att få att få livmoderinflammation (min hund har sådan otur, så hon skulle säkert ha fått det om jag inte kastrerat). Dessutom skulle hon aldrig gå i avel, så summa sumarum så tycker jag att jag gjorde ett bra val.

Skillnaderna; hon har blivit mer bitchig. Lite skarpare. Lyfter på benet som en hanhund när hon pinkar :angel:
Slipper alla hormonsvängningar, och hon är ständigt lika livlig och glad. I och med det slipper jag de månaderna då hon löper och är skendräktig under ett år som hon bara ligger och tjurar och i princip är omöjlig att träna med. Det är en del hundar som går upp i vikt efter ingreppet, på min har det dock inte märkts någon skillnad. Hon går på samma mängd foder som innan.
Det är bara att fråga om det är något, vet inte rikigt vad jag ska skriva.

Jag ser ingen nackdel i att kastrera en hund som inte ska (eller tom bör) användas i avel. Min egen tik är kastrerad och jag ser det som en lättnad att slippa oroa mig för livmoderinflammationer och juvertumörer.

Hur är eftervården efter kastration av tikar? Risker? Biverkningar?
Vi har en rottistik på 1,5 år här hemma och hon löper ofta och rikligt plus att vår KASTRERADE hane är lika galen som när han var okastrerad och de måste hållas separat under löpet - därav funderingar kring kastrering även av tiken:(

Eftervården är väl som för vilken operation som helst. Riskerna ligger väl framförallt i sövningen även om infektionsrisken av ett sår alltid finns.
Kastrering är ju en rutinoperation så så stora risker kan det inte vara.

Lite mer i detalj då - hur var det just för din tik efter OP?

Jag tycker absolut att du kan kastrera din tik, jag ser ingenting negativt i detta. Förmodligen är det inte bara du som tycker det är jobbigt med så täta löp, det gör säkert hon också!
Jag har kastrerat tre tikar, en rottweiler pga för täta löp och ständiga skendräktigheter, och två golden pga livmoderinflammationer. Alla tre klarade operationerna helt utan komplikationer, de var pigga bara några timmar efter op och alla tre blev som "valpar på nytt";) Superpigga och glada och ännu mer arbetsvilliga än tidigare! Alla tre fick dessutom mycket mer päls än tidigare, riktiga lurvbollar blev de - t o m rottisen:)
Vad jag har hört så är det rätt vanligt att de kan få lättare att lägga på hullet efter en kastraktion, men min personliga erfarenhet är att det gäller hundar som typ "får gå runt kvarteret" och inte motioneras och tränas ordentligt. Ingen av mina tikar har blivit tjockare efter operation.

Om jag skaffade en ny tik skulle jag kastrera henne. Försäkringsbolagen vill inte betala kastrering men jag tror att både ägare och hund tjänar på det när hunden blir äldre. Dessutom slipper man löpen som kan vara hemskt jobbiga för både ägare, hund och ägare till hanhundar i närheten.

Okej, ja ska nog spara ihop lite pengar å fixar de. Nån som vet vad de kostar, ca? Då vi har en hanhund som granne å båda hundarna
har ganska lätt å rymma, men visst samma ras men inte så schyst mot valparna sen om dom nu skulle få Demodex.
Visst ja hade gärna velat tagit nån kull någongång men efter hon fick Demodex så vill ja inte längre å eftersom hon löper hela tiden så känns de bäst att "fixa".

Om jag skaffade en ny tik skulle jag kastrera henne. Försäkringsbolagen vill inte betala kastrering men jag tror att både ägare och hund tjänar på det när hunden blir äldre. Dessutom slipper man löpen som kan vara hemskt jobbiga för både ägare, hund och ägare till hanhundar i närheten.

F- bolagen betalar ju inte för kastrering när det är en frisk hund och man gör det för att man själv vill bara (eftersom det ju är en förebyggande behandling och inte en sjukdom som måste åtgärdas), t ex för att slippa löp/skendräktighet, juvertumörer, livmoderinflammation etc, etc.

Däremot betalar de kastrering p g a livmoderinflammation, och många bolag ger faktiskt rabatt på premien till tikar man kastrerat i förebyggande syfte s a s, just eftersom livmoderinflammationsoperationer är så vanliga och alltså kostar bolagen så mkt pengar (och själv har jag - mitt pucko- fortfarande inte anmält till F-bolaget att min tik är kastrerad nu...).

Vad gäller viktökning gjorde vi så att vi bytte till lightfoder i samband med kastrationen, då ämnesomsättningen minskar med automatik, och detta har funkat utmärkt på både hanen (som oxå är kastrerad) o tiken - båda har exakt samma vikt som innan kastreringen. de är båda sällskaps/familjehundar som motioneras med promenader någon timme om dagen samt lek och lösspring i trädgården, men inte direkt tränas.

Ingen av dem har på något sätt påverkats negativt av kastreringen, och personligen ser jag bara fördelar och kommer troligen att kastrera framtida hundar oxå.

Hmm, kanske ska börja läsa trådar innan jag lägger ut en egen...
Jag har hur som helst själv en tik som löper ofta och lider av det, trötthet plus att hon blir skendräktig varje gång. Hon ska in på UL nästa vecka för att se om det är något fel på livmodern. Vad är det för skillnad på kastrering och sterilisering?
Vad kostar det att kastrer/sterilisera?

Man steriliserar i princip aldrig hundar eller katter numera. Dock tror många fortfarande att det heter att man sterieliserar tikar /honor och kastrerar hanar. Vid kastrering tas på en tik hela livmodern och äggstockarna bort, och tiken kommer därefter inte att löpa etc mer. på hane tas testiklarna bort och könsdriften försvinner eller minskar markant. Vid sterilisering vet jag faktiskt inte exakt vad man gör med hondjur, men man opererar så att de blir sterila MEN fortfarande har full könsdrift, d v s löper mm. Här finns risken för livmoderinflammtion oxå kc´var. På handjur skär man av enbart sädesledarna, och effekten blir således sterilitet men fll könsdrift. Så det är HELT KLART kastrera du ska göra :)!

Människordäremot som vill operera sig för att inte kunna få barn sterliliseras. Hade man istället kastrerat dem hade sexlusten och förmågan totalt försvunnit och männen börjat prata som flickor ;). Här är det ju INTE könsdrift och manlighet7kvinnlighet man vill minska utan enbart förtplantningsförmågan.

Jag kommer inte ihåg exakt vad det kostade att kastrera vår tik, men runt 2500 tror jag. Tikar är dyrare än hanar, som ligger runt tusenlappen, eftersom det är ett lite större ingrepp som tar längre tid på en tik.

Lycka till!

Det tycker jag lät ganska billigt... Har fått höra att "det kan kosta upp emot 10.000:-"...:eek:

Ja har med hört att de kostar iallfall över 5.000kr.
Ingen som har gjort de som kan säga va de kostar eller
ligger de på 2500 eller mera? :confused:

Många kliniker har en prislapp som beror på hundens vikt. Det har med mängd narkosmedel att göra. Priset varierar också beroende på var man bor, storstäder verkar vara dyrare. Jag kastrerade min tik för ungefär ett år sedan i Göteborg. Hon väger ca 25 kilo och jag fick betala 4500 inkl stygntagning. Det kan vara värt att ringa runt lite för att höra vilken veterinär som är billigast.

Jag hade sådan "tur" att veterinären hittade en liten cysta på ena äggledaren, och då gick försäkringsbolaget in i efterhand och betalade.

*kl*

3500 - 4500 kr för en 'rutinkastrering', dvs där man opar för att djuräg vill det, är de prisuppgifter jag fått när jag kollat.

En AKUT op pga pyo landar lätt på 10 000 kr, säkert en sån prisuppgift som ligger till grund för den som hört det priset.

Min tik är kastrerad pga livmoderförändringar. Klantigt skött narkos gav komplikationer, hon kom inte igång igen och fick åka in akut dagen efter och få dropp och vätska subkutant. Annars ganska odramartisk konv, ett par stygn släppte och såg lite läbbigt ut men inga problem.

Två andra tikar i familjen har akutopats i ganska hög ålder för pyo. Akut op + hög ålder = mer risk för kompl. Inte varit några problem utom den som oppades i rötmånad, där blev det infektion i såret med fluglarver :eek:, men läkte fint i sinom tid. Samtliga hundar blev 'helt återställda' efter op, men den äldsta som var 11 år när hon oppades blev gammal över en natt och kom aldrig riktigt igen. Men då alltså gammal hund med en akut pyo som op-anledning.

JAG skulle oppa på egen bekostnad förebyggande utan tvekan om jag hade valet. Prisuppgifterna är från förra året, då jag kollade åt pappa, som jag försökte förmå att förebyggskastrera sin tik. Det ville han inte. Hon är 2½ nu, ska in imorgon med misstänkt pyo, så.. Om det är pyo kan jag återkomma med dagsaktuellt pris för op..

Det LÖNAR sig att kolla olika kliniker samt vad som ingår (ingår stygntagning etc), priserna kan skilja en hel del just för kastrering. Samma sak gäller hanhund btw.

Var med en kompis in med hennes huns för ett tag sedan och passade då på att fråga, och fick då ett väldigt svävande svar att det nog låg runt 3500...
Ska ju in nästa tisdag så får väl fråga igen då, och kräva ett riktigt svar.

Det är ganska svårt ge ett 'riktigt svar' förrän operationen är över. Det är därför det är 'svävande'.

Jag ska ju kastrera min hane, och priset även där är det svävande 'ca 2500 kr'. Helt enkelt för det beror lite på hur lätt/inte lätt det går, och ofta när de ger prisuppgifter sådär när djuräg ska betala ur egen ficka, så vill de gärna ta med eftervård etc i priset med, och den beror i sin tur på hur det utvecklas etc.

En större klinik kanske har kastraktion inlagd som egen post, pris X kr. En mindre klinik har mest troligt inte det utan får uppskatta priset utefter hur lång tid en kastrering brukar ta. Men det är svårt att garantera att hund Y kommer ta just så lång tid. Oftast är det ju rent rutiningrepp, men ibland tillstöter saker.

T ex så en normalkastraktion tar XX minuter, och inkluderat ett återbesök med uppföljande koll och stygntagning kostar Y kr. Om allt går precis som det ska bli priset 3000 kr. Men när hunden ligger där på operationsbordet händer det någonting som gör att det tar längre tid att oppa och kräver mer resurser. Eller så blev hunden mer påverkad av narkosen än normalhunden och kräver extra tillsyn, etc. Då stiger priset jmf med det som uppgavs. Och många djurägare som fått ett pris blir väldigt låsta vid det och om det då blir 800 kr till tar de inte alltid de så väl, enligt min veterinär. Vilket gör att man hellre ger ett cirkapris och svävar lite på målet, så djurägaren inte känner att de får en kalldusch när 3000 kr blev 3800 kr t ex.

Liknande trådar

Hundhälsa Jaja, jag vet att det finns tjugoelva trådar i ämnet men jag ville specificiera mig lite. Jag har som de flesta redan vet en hane och en...
2
Svar
30
· Visningar
6 107
Senast: Hyacinth
·
S
Hundhälsa Jag står i valet att kastrera min tik som är lite över året, men väger för- och nackdelar. Vill kastrera henne för att kunna ha med...
2
Svar
21
· Visningar
7 822
Senast: Kilauea
·
K
Övr. Hund Hej, jag ska snart köpa en tik & jag vill inte ha valpar & dessutom så har jag redan en hanhund så jag vill slippa löpet - så ja, jag...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: mardley
·
S
Övr. Hund :crazy: Hjälp nu behöver jag verkligen erat tips och råd. Så in med all info ni har att erbjuda mig och ge mig tips. Har 2 st golden...
Svar
13
· Visningar
4 163
Senast: Zqathan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka