Stela bakben!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Elly_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 12 236
Sv: Stela bakben!

Eller så betyder det absolut ingenting.

Min häst är nämligen "stel" i bakbenen när man stretchar men har ganska rejält med drag i dem under ridning. :cool: Dessutom genomkollad en gång på klinik och en gång hemma på gården dem senaste månaderna utan att visa minsta lilla tecken på smärta någonstans.

Vore jag som du skulle jag åka till klinik och kolla igenom hästen. Det kan göra under för sömnen, nämligen. ;) Så slipper man ligga vaken och grubbla.

Sv: Stela bakben!

Väcker en gammal tråd till liv.

Intressant fråga som tråden har spårat in sig på.

Jag blir nog halshuggen nu men jag tycker folk tar ut vet för lilla minsta, hästen har en galla eller är lite varm på ett ben och man slänger sig iväg till ett djursjukhus och betalar ofantligt stora summor för att åka hem med orden - låt hästen vila från vet.
Man sprutar in lite geggamojja i lederna och så ska hästen va frisk.. men orsaken till varför hästen vart halt utreds inte.
Rider ryttaren fel? rider ryttaren på fel underlag? rider ryttaren för hårt p åhästen utan att låta hästen få återhämta sig?
Dålig uppvärmning eller dålig avvärmning?
Eller bara oturen som kommit in i ens liv??

Jag tror att i många många fall kan en ET upptäcka saker på hästen som kan leda till just hältor om inget görst.

Oftast börjar hältor med felridningar, felmuskad häst, stela muskler och tar man inte tag i problemet här får vi en halt häst i slutänden.
Så behandlar jag bara symptomen blir hästen inte friskt och en seriös ET ser på när ryttaren rider och kan snabbt konstatera om det är ryttaren som är sned som isin tur gör sin häst sned som isin tur gjort hästen stel/halt.
Eller hästen som är sned som gör sin ryttar sned som i sin tur gör att hästen blir sned.

På så vis får även ryttaren då behandling för sin snedhet hos en naprapatsamtidigt som hästen får behandling.
Så många gånger är man själv orsaken till hältan på sin häst vilket många tyvärr glömmer bort.

Jag har efter en hästolycka blivit sned i hela min kropp, 2 cm skiljer de på mina ben och bäckenbenet är snett så hela min vänstersida puttar frammåt mer än den högra sidan.
Jag får lov att gå regelbundet hos naprapat som får knäcka loss mig och "räta" till mig, jag måste regelbundet gå till massör som ser till att musklerna är mjuka och fina.

Jag sliter 6 dagar i veckan inne på gymmet för att bygga upp min kropp efter olyckan för att bygga upp min kropp så att den blir rak igen och idag 12 år efter olyckan är jag gott som rak, men får ändå gå regelbundet till naprapaten och kommer så få göra livet ut!

Skulle jag inte göra allt detta skulle min häst vara halt inom 1 år för jag hade förstört henne helt genom min snedhet.

Så man skall inte underskatta ET vad dom kan åstakomma för en, med tanke p åatt det är samma utbildnng de första årena som för en vet så är dom inte helt bakom flödet.
Och många VET är också ET... 2 flugor i 1 smäll:D
samma som för naprapat de första årena är samma som hos en läkarstuderande.

Så i mitt tycke är det bäst att ta ut en ET/Massör i första skedet när hästen uppvisar stela muskler eller stelhet vid bakkärran.

Varför ta de dyraste alternativet först för att bara få reda på att jag iaf ska ta ut en ET??
är det inte bättre att först ta ut ET ist som isådanafall säger ta ut Veterinär för detta är troligen ett allvarligare fel som behöver plåtas och ivärsta fall opereras.

Man behöver inte måla fan på väggen tycker jag, hästen behöver inte vara halvdöendes bara för den är lite stel i musklerna:D

Sedan har man ju självklart egna åsikter men jag tycker det är fel att säga att andra gör fel som väljer att ta ut en ET först.
Inget är fel i mina ögon, visst kan man ta ut VET innan om man har pengarna och tycker att det inte gör något,
Men för de som inte har så mkt pengar kan det andra alternativet vara bra för man kan slippa dyra vet räkningar i onödan då!

Och som många redan sagt självklat om hästen hoppar fram på 3 ben att man ringer en veterinär först, men så var ju inte fallet för TS.

Hade varit kul att få veta hur de gått med hästen=)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 017
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
33
· Visningar
2 239
Senast: Idaw83
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka