Stela bakben!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Elly_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 12 236
Sv: Stela bakben!

Varför blir han kort och spänd i musklerna ?
Mia

Varför vet jag ärligt inte. Han gör inget som de andra hästarna jag haft eller kompisarna haft som skulle vara annorlunda. Alla dom hästarna är mjuka och fina musklulärt typ 365 dagar om året oavsett vad som sker.
Det verkar helt enkelt vara fysiskt viktigt att muskler och cirkulation hålls igång.

Jag har sökt svar men det enda jag fått är att 'han är sån' och det inte är så mycket att göra åt. han lider inte av det på något vis, han mår hur bra som helst men har lite dålig blodcirkulation, det har säkert med saken att göra. Han blir tex gärna tjock i benen efter stillastående och sen då stel/spänd i (arsle)musklerna efter tex en natt på box.

Jag tycker ABSOLUT du ska ta ut en ET, för märker dem att det är något dom inte kan få att "lossna" så säger dem det och DÅ är de aktuellt att åka till klinik.

Hästen kan ha inflammationer och pålagringar även om ET får loss låsningar så det är ingen garanti för att hästen är frisk. Vet av erfarenhet eftersom ET fick loss låsningar på min häst....men det fick inte artrosen att bli mindre smärtsam = problemet inte löst.

När ska folk förstå att ET är ett komplement och inte en ersättning för veterinär? Det krävs ultraljud för att se hur SI-leden ser ut och vilken typ av skada den eventuellt har. Finns ingen ET vad jag vet som har den utrustningen.

Eller så lossar man saker för stunden och det ligger ett annat problem som hästen igentligen har problem med tex en inflammation någonstans som den har ont av och avlastar som sedan sätter sig i musklerna .

Men det är ingen ide att fortsätta diskussionen och vi får se om ett eller två år om era hästar fortfarande *bara har ont i musklerna *

Dock lär det nog vara för sent då att behandla grundproblemet .

Dock sa jag förut att frågan är om hönan eller ägget kom först och förstår man inte vad jag menar med detta så tänker man inte speciellt långt ...

Mia

Felfelfelfel, vi vet kanske av egen erfarenhet motsatsen till vad ni säger?! ;D

*kl*

Vid hälta ska man alltid kolla upp hästen hos veterinär innan man tar ut massör/ET till hästen.

I annat fall får man gå på känslan, är hästen inte halt men stel och ovillig kan man visst ta ut ET/massör för koll, är det en seriös proffsig människa så ska denna säga om den anser att det inte är muskelärt och hänvisa till veterinär.

/ J- färdig hästmassör i sommar

Senast ändrad:

Jamen! Det är ju det vi säger! :bow:
Har man redan en befintlig HÄLTA och inte bara stelhet så tar man veterinären.
Har man däremot bara STELHET eller knepigt rörelsemönster så kan man börja med ET.

Tror nog att man får välja lite som man själv känner....:)
Det kan ju vara så att ET/massör får fram en hälta som "gömts" under spänningar i muskler pga kompensation..

och sen kan det ju vara så att veterinären hittar en inflammation tex som behandlas för att hästen sedan behöver ET/Massör för att lösa spänningarna som uppstått i musklerna...

Så jag tycker det är SUPER om man kan samarbeta, Vet och ET/Massörer!
Och var man börjar som ägare är upp till var och en, tror inte det finns någon "lag" man kan följa där, förutom vid deffusa hältor osv, där jag anser Veterinär först!

TS:

Det kan vara så som skrivits tidigare i tråden, hälta på båda fram kan göra hästen ovillig att lägga tyngd på fram. Det kan vara jättesvårt att se hälta om hästen har problem med båda frambenen!

Det kan också vara en låsning i korset/rygg, eller problem i hästens hamstringsmuskler(musklerna runt svansen ner mot bakbenen) om den inte går att strecha framåt(eller det kanske är huvudsaken vid streching bakåt, ut från hästen?

Det kan vara en del olika muskelära problem,och kanske även annat, svårt att säga så här på avstånd, (plus att jag inte är något proffs)bästa är att kolla med veterinär eller ta ut massör, vilket du känner bäst. Börja någonstans iaf!

Lycka till!

Eller så lossar man saker för stunden och det ligger ett annat problem som hästen igentligen har problem med tex en inflammation någonstans som den har ont av och avlastar som sedan sätter sig i musklerna .

Men det är ingen ide att fortsätta diskussionen och vi får se om ett eller två år om era hästar fortfarande *bara har ont i musklerna *

Dock lär det nog vara för sent då att behandla grundproblemet .

Dock sa jag förut att frågan är om hönan eller ägget kom först och förstår man inte vad jag menar med detta så tänker man inte speciellt långt ...

Mia

Tack vad gulligt skrivet.:grin:
I MITT fall så har jag mycket god kännedom om min häst och haft honom i väldigt väldigt många år. jag vet hur han fungerar. Nån annan skulle antagligen inte ens se MIN hästs problem som ett problem öht, kanske inte ens uppmärksamma det alls. Så 'stort' är det, men likväl är det kontrollerat därför att jag är av åsikt att man behandlar problemet före symtomem. Så jag känner att min hästs symtom är en aning uppförstorat i tråden, från 'hårda lite stela muskler' --> 'dödssjuk'.

Det är ju svårt med forum för det är svårt att beskriva exakt och folk drar väldiga slutsater på dåliga grunder.

och han är dessutom inte på långa vägar så stel som hästen i TS inlägg beskrivningsvis verkar vara.

Min har inte -ont- i musklerna som du fint skriver. Han är kollad ua och aldrig haft problem såsom hältor eller annat eller varit behandlad på något sätt tex för inflammationer eller dylikt. Han har fungerat på samma sätt i såå många år och jag har svårt att tro att en underliggande orsak INTE på den tiden skulle blivit VÄRRE, alternativt inte uppmärsammats alls. Vi pratar alltså om mer än tio år nu. Så 'om ett-två år' i din beskrivning har redan passerat ett antal gånger.

Hästar är individer precis som vem som helst och allt är inte svart eller vitt.
Människor kan också vara vältränade men stel i musklerna om man inte tar väl hand om dom(musklerna) ordentligt. Inte har de ONT för det.

Kanske min hästs problem är att jag nu insett vikten av god streching på vältränande häst. Vilket säkerligen inte ALLA hästar behöver men som uppenbart är viktigt för just min häst. Det betyder INTE att han är typ ett djurskyddsfall eller att jag är dålig hästägare som inte fattar nånting.

Jag förstår abolsut vad du menar men försvarar mej och min häst i detta fall då det blev ett tråkigt påhopp och en tråkig ton på dåliga grunder och information.

Hmm.. Min grannes häst har också det problemet att hon är stel där bak i bakbenen. Och detta leder till att hon inte kan lyfta på benen ordentligt och inte hoppa eller så. Och det blir jätteproblem när hovis kommer. För när man ska lyfta bakbenen så tappar hon balansen. Han brukar få ställa henne mot en vägg och hålla i henne. Först trodde vi att det sitter i korset eftersom hon inte kan lyfta benen ordentligt. Men efter att ha läst denna tråden så kan det ju faktiskt vara olika anledningar.. Det enda vi vet om hennes bakkgrund är att hon har blivit tränad lite i trav, fast hon är nog inget varmblod. I alla fall inte renrasig. Hon ser mer ut som ett fullblod. Hon tar väldigt korta steg och är i allmänhet stel. Vi brukar stretcha henne, men jag tror att det krävs mer än så för att kunna lösgöra henne..

Jag måste be om ursäkt inlägget var inte direkt riktat till dig .

Utan som någon annan skrev att muskelstelhet kan likväl komma för att dom avlastat andra onda ställen och då lossar man enbart för stunden och därmed döljer grundproblemet .

Och som sagt var anser jag fortfarande att man åker till vetrinär först och sen finns det faktiskt kliniker kopplade till ET som även går på vissa hästförsäkringar .

Det går så fruktansvärt många hästar därute som folk rider på som är lite hackiga ,lite stela , korta i steget osv som på något sätt skulle behövt en vetrinär för länge sedan ....

Och tror man att en ET alltid kan lösa problemet så är man fel ute likväl om man tror att en vet alltid kan lösa problemet .

Dock så är det hos vetrinären man börjar för att utesluta andra diagnoser innan man går in och fipplar med sin häst .

Och sen kan någon med inte speciellt mycket kunskap kalla det ett väldigt korkat råd .

Mia

:bow: Amen to that.

Lägg också till i ekvationen att många hästar är experter på att inte visa smärta och svaghet för det gör dem till ett lätt byte för rovdjur. I dessa fall kan något som vi människor uppfattar som ett obetydligt symptom vara väldigt smärtsamt för hästen.

Min häst tillhör just den kategorin och är dessutom så ofantligt snäll så han gjorde allt jag bad honom om trots att han hade ont. Ibland önskar jag att han hade bockat och stegrat för då hade jag kanske fattat lite tidigare att något var fel.

Jag måste be om ursäkt inlägget var inte direkt riktat till dig .

Utan som någon annan skrev att muskelstelhet kan likväl komma för att dom avlastat andra onda ställen och då lossar man enbart för stunden och därmed döljer grundproblemet .

Och som sagt var anser jag fortfarande att man åker till vetrinär först och sen finns det faktiskt kliniker kopplade till ET som även går på vissa hästförsäkringar .

Det går så fruktansvärt många hästar därute som folk rider på som är lite hackiga ,lite stela , korta i steget osv som på något sätt skulle behövt en vetrinär för länge sedan ....

Och tror man att en ET alltid kan lösa problemet så är man fel ute likväl om man tror att en vet alltid kan lösa problemet .

Dock så är det hos vetrinären man börjar för att utesluta andra diagnoser innan man går in och fipplar med sin häst .

Och sen kan någon med inte speciellt mycket kunskap kalla det ett väldigt korkat råd .

Mia

Helt ok!

Och jag håller med i det du skriver.
Man börjar nånstans, men får man inte önskat resultat så tar man det vidare.
Tyvärr finns det som du skriver många hästar som man (kanske) kollar i första stadiet, men när problemen kvarstår så tar man det inte vidare utan stämplar hästen som 'dum' eller så och fortsätter bara som vanligt utan nån form av egentliga svar än att det skulle sitta i skallen på hästen.:(

Helt ok!

Och jag håller med i det du skriver.
Man börjar nånstans, men får man inte önskat resultat så tar man det vidare.
Tyvärr finns det som du skriver många hästar som man (kanske) kollar i första stadiet, men när problemen kvarstår så tar man det inte vidare utan stämplar hästen som 'dum' eller så och fortsätter bara som vanligt utan nån form av egentliga svar än att det skulle sitta i skallen på hästen.:(

Eller hur? Min häst behövde nog bara "ridas igenom ordentligt" fick jag höra då han inte ville arbeta riktigt med ena bakbenet. :devil:

Eller hur? Min häst behövde nog bara "ridas igenom ordentligt" fick jag höra då han inte ville arbeta riktigt med ena bakbenet. :devil:

Ja, hur många gånger har man inte hört liknande
"Trotsig han är, du får inte låta honom vinna"
"Lata häst"
Osv osv..istället för att kolla upp ordentligt först om det är något som stör

I min värld är det ytterst ytterst sällan en häst som beter sig "trotsigt" verkligen är trotsig medvetet..ofta är det något som är fel för dagen, om det inte handlar om någon större skada vill säga..
Håller också med om att man önskar ibland att hästarna bockat och betett sig helt galet diekt, så hade man kanske inte ridit på så länge och missat de små signalerna..

Har man däremot bara STELHET eller knepigt rörelsemönster så kan man börja med ET.

Vad är det som säger att det inte är en hälta, bara det att man inte kan se den vid första anblicken? Man ska inte förringa stelhet. Usch, jag blir mörkrädd av att så många skulle ta ut en ET innan man låter hästen kollas av vet., det är ju som att börja med att lära hästen piaff eller börja hoppa hinder på 1,60 utan att kunna styra, starta, bromsa o.s.v...

""Tror nog att man får välja lite som man själv känner....
Det kan ju vara så att ET/massör får fram en hälta som "gömts" under spänningar i muskler pga kompensation..

och sen kan det ju vara så att veterinären hittar en inflammation tex som behandlas för att hästen sedan behöver ET/Massör för att lösa spänningarna som uppstått i musklerna...

Så jag tycker det är SUPER om man kan samarbeta, Vet och ET/Massörer!
Och var man börjar som ägare är upp till var och en, tror inte det finns någon "lag" man kan följa där, förutom vid deffusa hältor osv, där jag anser Veterinär först!""

Håller helt med dej där! :laugh:

Hade den inte varit renrasig så hade den inte gått på travet!
Det låter absolut som att det är nåt fel på den hästen, vad gör ägarna åt det problemet?

Kanske du borde kolla upp bakbenen och se så att din häst inte har spatt eller något.
Jag har en spatthäst som då självklart har stela bakben. Sedan jag ställde ut henne på lösdrift rör hon sig bättre med bakbenen och blir mjuk snabbare vid ridning.
Att skritta fram länge är viktigt och egentligen är daglig stretching optimalt för att hålla henne så mjuk som möjligt och glukosamin är alltid bra!
Det är de främsta tipsen jag har att ge om du har en häst med stela bakben :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 017
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
33
· Visningar
2 239
Senast: Idaw83
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka