Stela bakben!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Elly_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 12 236
E

Elly_

Hallå! :) jag har en häst med stela bakben och som inte gillar att stretcha.. tips på hur man får bort det? Skritta mkt, kanske lindor??
Känns som jag är ute och cyklar när det gäller detta så tacksam för lite svar här :)

Sv: Stela bakben!

Låter som stela bakben kan var en hälta på båda fram..

När kollades hästen ordentligt av vetrinär ?

Mia

hälta på båda fram? :O Alltså, han känns som vanligt i ridningen, och ser inte stel ut (eller halt för den delen) när jag tömkör eller så.. dock känns han stel när jag lyfter bak och han vägrar lyfta högre än precis så man lyckas kratsa hovarna :P vilket gett problem när hovslagaren hälsar på!

Jag ska göra en veterinärbesiktning på honom, men tänkte kolla lite tips under tiden! :)

Det kan ju vara många olika förklaringar. Ont i framben, ont i haser, ont i knän, förkortade muskler, ont i ryggen, ovana vid att lyfta och hålla kvar, ont i strålarna, ont i tårna, ... :p Måste se och klämma för att kunna säga ngt.

Jättebra att låta vet titta men ta gärna ut en duktig equiterapeut eller liknande för att kolla av muskler och leder.

/Linka

Du har så rätt så rätt det kan vara andra saker men man börjar med att undersöka hästen med en VETRINÄR man börjar inte med en Equiterap...

Vilket man ev kan gå vidare med sen men inte i första skedet då denna inte ska ställa egen diagnoser detta ska alltid ske i samråd med vet .

Mia

Det var ett otroligt korkat påstående att man inte kan börja med en ET utan att man måste börja med en veterinär!
En erfaren och seriös ET vet när problemet inte går att lösa med hans metoder och hänvisar då vidare till veterinär. Men om nu hästen är stel pga muskelstelhet eller ömhet eller något annat i själva musklerna/lederna som denna kan åtgärda så gör ju ET det utan att konsultera vet först. Jag har alltid konsulterat ET i första skedet vid liknande besvär, just för att ET många gånger är bättre på att hitta exakt vart felet sitter, medans vet kanske bara konstaterar att hästen är "stel i höger bak" åk till klinik....

Jag har alltid konsulterat ET i första skedet vid liknande besvär, just för att ET många gånger är bättre på att hitta exakt vart felet sitter, medans vet kanske bara konstaterar att hästen är "stel i höger bak" åk till klinik....

En ET kan inte se om hästen har artroser eller andra skador inuti kroppen. Att ta ut en veterinär som inte kan mer än klämma och känna är precis lika meningslöst. Naturligtvis åker man till klinik det första man gör.

/Speedis, som har en häst med artros i SI-leden som ingen ET i världen hade kunnat diagnosticera....hitta låsningar, ja, men till vilken nytta när inte grundproblemet blir behandlat?

Såvida det inte är något annat fel på hästen så kanske prova ta ut en duktig massör som även kan visa dej massage som du kan ge själv regelbundet och även streching efter ridning.

Min häst var stel i bakkärran(muskulärt och ej något fel på han i övrigt) och ville inte strecha alls(även skoning i bak var besvärligt), det tog några gånger för massören(och mej mellan dom gångerna) innan han mjuknade i musklerna och kunde strecha ordentligt. Jag stretchar efter varje ridtur och masserar ibland då han gärna blir spänd och kort i musklerna.
För honom funkar det och jag vet som sagt att han inte är sjuk eller dålig på nåt sätt. Även skoningen fungerar problemfritt nu.

Bara en tanke, hoppas det löser sej

Ja, jag hade en ponny som plötsligt blev stel rent allmänt i benen och jag konsulterade min ET då i första skedet för att kolla så det inte var muskulärt, vilket han snabbt konstaterade att det inte var, och rekommenderade mig veterinär! Alltså, precis som du säger kan inte en ET konstatera om det är artros eller annt djupare problem, MEN han kan utesluta muskler, ryggkotor osv, vilket iallafall jag tycker är grunden.:grin:

Kan tillägga att veterinären inte heller såg att det var just artros på en gång... Det krävdes flera besök och så småningom provtagningar. Alltså i ditt sätt att se var det lika meningslöst att ta ut veterinären också då? :crazy:

an tillägga att veterinären inte heller såg att det var just artros på en gång... Det krävdes flera besök och så småningom provtagningar. Alltså i ditt sätt att se var det lika meningslöst att ta ut veterinären också då? :crazy:

Ja.

Om en häst har problem med rörelseapparaten så är det alltid bättre att åka till en BRA klink där det finns ordentlig utrustning och göra en utredning.

Ta ut veterinär till stallet kan man göra vid sårskador, kolik, vaccineringar osv men när det gäller rörelsestörningar och hältor så kan de sällan göra annat än konstatera att, ja, hästen är stel/halt.

Det var ett otroligt korkat påstående att man inte kan börja med en ET utan att man måste börja med en veterinär!
En erfaren och seriös ET vet när problemet inte går att lösa med hans metoder och hänvisar då vidare till veterinär. Men om nu hästen är stel pga muskelstelhet eller ömhet eller något annat i själva musklerna/lederna som denna kan åtgärda så gör ju ET det utan att konsultera vet först. Jag har alltid konsulterat ET i första skedet vid liknande besvär, just för att ET många gånger är bättre på att hitta exakt vart felet sitter, medans vet kanske bara konstaterar att hästen är "stel i höger bak" åk till klinik....

Korkat påstående :confused: Och hur vet du om det kommer från musklerna först eller om den har inflammationer i benen som gör att den avlastar och SEN sätter sig i muskler osv och som ska behandlas först .

Man konsulterar ALLTID en vetrinär/klinik först och sen i samråd med vet sen en ET .
Angående muskelsmärtor eller kom kotled-hovled-knäled eller ryggsmärtan/inflammationen först eller kom hönan eller ägget först ?

Det kan man fundera på ?

Mia

JAG behöver personligen inte veta vilket som kom först, besvären i skelett/led eller muskeln, det ska Et och vet kunna avgöra. MEN att säga att man aldrig ska ta ut en ET i första skedet tycker jag isåfall är lika korkat som att säga att man inte kan ta ut veterinären till stallet heller.

I detta fall som TS skriver om, och de fall jag själv har erfarenhet av, så är inte hästen halt ännu, utan just stel, vilket iallafall jag bedömmer som mindre allvarligt än en utvecklad hälta. DÅ hade inte jag heller tagit ut ET i första skedet om hältan redan finns...

Visst, EQ kommer ut och konstaterar att hästen har spänningar i några muskler, och rekommenderar massage eller liknande. EQ vet dock inte alltid vad spänningarna beror på, och det är just därför klinik är det första alternativet. Lite löjligt att hålla på med massage mot spänningar om spänningarna kommer av nån skada nånstans i kroppen. Då lindrar man ju bara ett symtom istället för att bota en skada.:confused:

Du säger att hästen inte ännu är halt, och det kanske den inte blir heller. Det betyder ändå inte att den har ont, eller att det räcker med eq.

Om jag själv har t.ex ont i nacken en längre tid, så är det nog en läkare jag i första hand kontaktar för utredning, istället för en fysioterapeut som ev skulle ge mig olika träningar för att stretcha musklerna (vilket skulle vara mindre kul ifall värken berodde på en spricka i kotan t.ex).

Senast ändrad:

Men man märker ju om den behandling som et gör ger någon effekt. Gör den inte det så går man ju vidare...

Kanske är det bara jag som har dålig erfarenhet av kliniker, där upplever jag det som att de bara ger kortison i diverse leder där problemet tros ligga och vila ex antal veckor för att sedan komma tillbaka igen för samma behandling i nästa led, vilket bara blir skitdyrt och utdraget.

Visst, en Et kanske inte hittar det exakta felet heller, men då har man iallafall försökt, och kanske har en vag aning om i vilken led/muskel besvären sitter och kan på så vis styra lite inne på klinik om man nu hamnar där.

Jag har inte skrivit det heller, att ET behandlar alla gånger. Denne undersöker OM han kan behandla, kan han inte det eller är tveksam så hänvisar han till vet. Så, ja, jag håller med där.

Kanske är det bara jag som har dålig erfarenhet av kliniker, där upplever jag det som att de bara ger kortison i diverse leder där problemet tros ligga och vila ex antal veckor för att sedan komma tillbaka igen för samma behandling i nästa led, vilket bara blir skitdyrt och utdraget.

Tyvärr har du helt rätt i detta så det gäller att vända sig till rätt klinik. En del gör precis det du säger men det finns också de kliniker som är fantastiskt bra. Jag har stött på båda delarna. Man får fråga sig omkring innan man bokar tid och ibland kan det vara värt att åka några mil extra för det kan göra stor skillnad. :)

Ehh...jo?!
De behandlar naturligtvis inte leder eller utför andra veterinära ingrepp men hjälper hästen så långt de kan och rekomenderar sedan vidare till vet om det behövs.
Till TS: jag skulle alla gånger ta ut en ET först. De gör ingen skada. De ger sig inte på något de gör värre (såvida man inte får tag i en kvacksalvare men det är en annan diskussion).

Vi hade vet. ute o besiktigade min foderhäst när vi skulle hämta honom. Han gick inte igenom böjprov hb, vilket fanns på papper sen förra besiktningen också.

Han var också stel, men varken halt eller smärtpåverkad.
Jag tog ut ET som konstaterade att han hade en rejäl låsning i korset, över diafragman fram i vänster bog och käke. Något han då gått med i MINST 3 år.
Efter 2 behandlingar är han nu som en ny häst!
Jag tycker ABSOLUT du ska ta ut en ET, för märker dem att det är något dom inte kan få att "lossna" så säger dem det och DÅ är de aktuellt att åka till klinik.
För ist för o åka till klinik direkt o betala det, där det konstateras att det inte är ngt, då får du lik förbenat ta ut ET, som kunde löst de från frösta början!

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 017
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
33
· Visningar
2 239
Senast: Idaw83
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka