Stel ryttare ger markbunden häst.

Sv: Stel ryttare ger markbunden häst.

axel skrev:
En stel ryttare blir oxå mindre flexibel i armarna.
Rena tvångströjan:devil:
:o opps... det där känner jag igen! Jag e stel som fan, och när jag rätar på mej för att sitta rakt och fint så blir jag spänd i hela armarna...

*muppo kan inte få tillbaka sina axlar efter att ha gått utan vantar vinter på vinter och istället dragit in händerna i jackärmarna och dragit upp axlarna så de fungerat som öronmuffar. :D Nu e musklerna för korta! Kanske ska börja stretcha lite??*

En stel ryttare med glappkontakt, eller rider med för långa tyglar.

Är det tvångströja?

Självklart är det absolut inte optimalt, men jag tror nog att vi alla är lite stela och oflexibla till och från.

Jag håller helt med dig att musikalitet och formsinne är ett plus i ridning.
En som lätt kan följa en "som för", och tekniskt klarar svåra dansteg borde ha lättare att följa en häst och hänga med mentalt och snabbt.
Likaså borde en gymnast kunna.

Vi talar ju mycket om takt, att ha en inbyggd taktkänsla borde även det vara ett plus.

Många rider väl till radion?

Jag som är lång fick alltid föra:D
Det är väl därför som jag har fortsatt med det:o

Det är ju det som är grejen:idea:

att få hästen att dansa MED mig:love:

Jo, att han slutat stöta fram och böljar mer i kombination med att jag hittat min egen balans och slappnat av i höfterna så att jag kan följa bättre. Nu när han fick sin nya sadel (ST D) så behöver jag BARA sitta något sånär korrekt så jobbar han på själv - vilken skillnad mot bomsadlarna när man hela tiden för övertala honom till arbete!

Jag rider både stilmässigt bra och har en positiv inverkan på något heta överarbetsvilliga hästar.
Däremot, så har jag lite svårare med lata och arbetsovilliga hästar :o De passar inte mig och min rinding helt enkelt :cool:

Har ridit sedan jag var ca 5 år och har en naturligt bra sits och mkt god balans. Jag är avslappnad och följsam i kroppen, samtidigt som jag är "redo för allt" (hmmm, hoppas ni förstår hur jag menar) Har inte fladdriga händer eller skänklar heller tack och lov :D

axel skrev:
Jag som är lång fick alltid föra:D
Det är väl därför som jag har fortsatt med det:o

Det är ju det som är grejen:idea:

att få hästen att dansa MED mig:love:

Fast jag skulle vilja vända på det.

Att få MIG att dansa MED hästen.
:)

Om hästen FÖR dåligt då?

Om den inte kan dansa av sig själv.
Kan du tänka dig att föra då?

Gnist skrev:
Jag rider både stilmässigt bra och har en positiv inverkan på något heta överarbetsvilliga hästar.

Har ridit sedan jag var ca 5 år och har en naturligt bra sits och mkt god balans. Jag är avslappnad och följsam i kroppen, samtidigt som jag är "redo för allt" (hmmm, hoppas ni förstår hur jag menar) Har inte fladdriga händer eller skänklar heller tack och lov :D

:bow: WOW!
Jag har ridit sen jag låg i magen på mamma ungefär. Men vad hjälper det. Fast å andra sidan klart det beror på vad man jämför med.
Sen inser jag mer och mer med åren att jag kan utvecklas mycket mer att det hela tiden kan bli bättre. Jag är inte alls så nöjd med mej själv. Önskar jag kunde vara det.

Om det du säger är sant borde jag va en riktig hejare på att rida, älskar att dansa och alla säger att jag har sån taktkänsla trots att jag aldrig har gått någon danskrs i hela mitt liv.. Men jag är väl inte superkass, men inte heller superbra, jag ligger väl nånstans mittemellan, haha :p

Du kanske inte tänker på att du kan använda det:idea:

axel skrev:
Om hästen FÖR dåligt då?

Om den inte kan dansa av sig själv.
Kan du tänka dig att föra då?

Absolut, jag tänker mig att yngre och outbildade hästar behöver man föra, men låta dem ta egna initiativ.

En äldre välutbildad häst ska man låta dansa, och inte hindra dem i deras takt och låta dem utföra rörelserna utan hinder.

Jag ser det inte som många andra som säger, först dig sedan hästen... Så är det i början när man lär sig rida...

Jag vill jobba från vart hästen trivs, därför kan det inte vara så super snyggt men när jag har hittat alla knappar så kan jag tänka mer på min sitts och snart så blir hela paketat komplett...

Jag är därmed ganska smidig i min ridning och klarar av gångartshästar. Tacka alla som velat ha mig på deras hästar :bow:
först påverkar jag med sittsen i tydliga hjälper sedan blir det mindre och sedan osynliga, där kommer den "regelrätta" sittsen

Ja, jag tror folk påverkar hästens gångarter med sin grad av smidighet.

mimus skrev:
Absolut, jag tänker mig att yngre och outbildade hästar behöver man föra, men låta dem ta egna initiativ.

En äldre välutbildad häst ska man låta dansa, och inte hindra dem i deras takt och låta dem utföra rörelserna utan hinder.

Exakt efter den teorin rider jag. :bow:
Kan ibland dock göra undantag och ge fria händer, låta den lite orutinerade hästen dansa själv en stund, för att se vad den har lärt sig.

Ursprungligen postat av mimus

BusBarro skrev:
Exakt efter den teorin rider jag. :bow:
Kan ibland dock göra undantag och ge fria händer, låta den lite orutinerade hästen dansa själv en stund, för att se vad den har lärt sig.

Vad bra det låter! Inspirerande och positivt. Samspel istället för dominans. Den känslan ska jag ta med mig upp på hästryggen och jag tänker vara så fräck att jag skriver ut dessa meningar på ett papper och sätter upp i mitt skåp i stallet för det ska jag ha i tanke när jag rider!

Polly_Mulle . [QUOTE skrev:
Samspel istället för dominans.
Det är inte detta som jag menar.

Jag menar att med samspel och dansant kroppsspråk, kan man få hästen att röra sig såå mycket mera

Kratus skrev:
Måste få ställa en "motfråga" (om det är ok):
Kan en häst få en ryttare att tappa känslan? Eller är det bara en förlängning av en "dålig" tränare.
Och om det är så kan man då hitta tillbaka till känslan?

Det tycker jag är en mycket bra och intressant fråga.
Om jag ska svara själv så skulle jag säga såhär:
Jag skulle alvarligt ifrågasätta om elit ryttarna och andra väldigt duktiga ryttare skulle rida lika bra om de år efter år satt på mycket trista hästar med bristande förmåga/villighet/förutsättningar att jobba med ryttaren.

visst - en duktig ryttare kan ta fram det bästa ur hästen och därmed utveckla hästen.

Men gränsen går ju ändå någonstans om vi pratar förmåga/villighet/förutsättning hos den enskilda individen.

pratar vi den "vanliga" hobby ryttaren så tror jag visst att man kan tappa sin känsla till en del, av att ständigt rida en häst som ligger långt under ens egen förutsättning/kunskap.

Även med en skaplig tränare.

det är därför det är så viktigt att rida olika hästar, inte bara sin egen ibland.
har man kört fast på sin egen, så räcker det ofta med en variation på en annan häst (och det behöver inte nödvändigtvis vara en BÄTTRE presterande häst) för att hitta tillbaka lite och vända på steken....

mackan skrev:
det är därför det är så viktigt att rida olika hästar, inte bara sin egen ibland.
har man kört fast på sin egen, så räcker det ofta med en variation på en annan häst (och det behöver inte nödvändigtvis vara en BÄTTRE presterande häst) för att hitta tillbaka lite och vända på steken....

Jag håller med dig till 110%. Har man kört fast räcker det med att rida en medelmåttig häst bara för att få tillbaka motivationen. Så kände jag när jag var ute och provred hästar. Ville bara tillbaka till min egen även om hon tjaffsar och så vidare.
Sen är det juh självklart nyttigt!

Bara håller med jag också, rider ibland andra hästar o det är så skönt att rida sin egen efteråt - dessutom brukar min gå som allra bäst sedan jag suttit på någon annan, och kanske beror det på att man fått "trycka på lite andra knappar".

Saknar faktiskt den variationen man fick när man gick o red ridskolehästar - så nyttigt!

*KL*
Tar upp denna tråd som ett komplement till sitta bekvämttråden..

Som Suan skriver ska man inte hämma hästens egna rörelser, men man kan oxå förbättra dem genom att förstärka sin egen medgående rörelse.

*kl*

Min tränare sa en gång (inför) hela gruppen :o att titta på J och Ranja (verkligen en "känsla" häst), och se hur "nöjd" och samarbetsvillig hästen såg ut... eftersom jag låter hästen röra mig i sadeln. Detta förklarade hon är viktigt på alla hästar, men mer viktigt på vissa. Och man ser väldigt tydligt på just den hästen när det kommer upp en som spänner sig och inte "rider med".

Så just det tänker jag alltid mycket på... har lättast för att rida heta, stressade hästar. Och rider just nu en som är precis tvärtom :D gissa om jag lär mig myyycket? Red den här Ranja igen (sist var innan sommaren) i måndags, och shit vad jag märkte att min sits hade blivit stabilare!

Och så är det ju det här med att folk "stryper" sina hästar.. och myrar fram i något som knappt kan kallas gångarter alls. Och så undrar dom varför takten blir kass... när dom knappt har styrfart ;) yeah.

Så för att svara på din fråga, så är jag nog i mig rätt så stel och "odansant" och detta försöker jag jobba sååå mycket på, men jag har bra taktkänsla och det hjälper mig nog en del istället. Takten för mig i ridningen är verkligen A och O, får ryttaren ingen takt i hästen så kan man bara inte få dom där galoppslutorna eller bytena att fungera. Så är det bara.

Hjälp va flummigt det blev... jaja... ni fattar väl typ iaf ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 873
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka