Stel ryttare ger markbunden häst.

Sv: Stel ryttare ger markbunden häst.

Jag har varit ganska spänd och stel, Men nu på bara dem här sista
månaderna så har Allt släppt, jag sitter stadig och är lika på båda
sidorna, Tack vare att jag har fått tag på en tränare som förklarar
på ett sätt som Jag förstår, Genom detta så har min häst fått en
jävla trav, blivit väldigt rörlig och är mycket mer energisk! Hon har
gått från en 6:a trav till 8:a trav tycker jag :p Så det känns som om
jag kommer från och med nu kunna utveckla min hästs gångarter.
Dessutom är det så mycket bekvämare när hästen travar med stor
gång - Jag tycker att det är lättare att hitta en takt i den stora traven :p

KL:

jag rider verkligen skitfult,men jag har en bra förmåga att kunna få hästar att jobba utan spänning och med -mycket-aktiv rygg.

Jag dansar numera inte alls,men har rytm och taktkänsla,jag har ,fast dte bord evara omöjligt,en mkt bra koordination av finmotoriska rörelser och jag -kan-inte spänna mig för mkt pga mitt funktionshinder.

I gengäld såhar jag hästar som har..hrmmm....åsikter...om andr aryttare.

De är ju vana att bli ridna med kommunikation och feedback hela tiden,jag kan tex få unghästen att sluta skjuta ut bogen bara genom ett läte,han vet attd et är "fel"lätet.
De är också vana att bli ridna mestadels utifrån sitsen och med sug fram i bettet och att lyssna o lita på att ryttaren har kontroll,och att få göra mycket olika saker,på min ridbanatex finns det inte en fläck som inte är trampad på när jag ridit klart.

konsekvensen är då att om det kommer upp en ryttare som sitter för "löst" på unghäste,dvs en bakåtlutad dressyrsits utan coremuskelinverkan,då stressar han.likaså om de spänner benen,hantyckerd et är jätteäckligt.Är någon inkonsekvent i sina hjälper eller glider för mycket eller korrigerar honm för något han lärt sig är rätt så tröttnar han o stannar o väntar på att folk skall bestämma sig.

Öht så gör båda det då de anser att deinte förstår och jag har haft en o annan "jajamen,jag kanjag"ryttare som fått vansinnesutbrott innan de lärt sigatt det är -de-som är opedagogiska.

Min gamla skolhäst hatar folk som håller honom för hårt i munnen eller är i minsta obalans.rider man mjukt men framåt och med halvhaltersomär mkt snabba o osynliga så jobba han själv .

jag brukar numera faktiskt låta assistenter rida honom i grimma och ett bett som extra förstärkning då jag vet hur mkt han hatar att de inte klarar av att hålla balansen.de har då extra tyglar i grimman som de styr med,och håller inte balans i munnen åtminstone.

Att hans edan inte gör ett skit mer än det han anser vara nödvändigt är en anna femma,men jag har aldrig begärt att de skall kunna rid apå intm nivå,ochd e jaghar haft som gjortdet kanske hade lite...sits o balansproblem....

sen kan jag också säga tat jag är mkt noga med att kunna"komprimera"energin och inte bara flascha på med stora gångarter.jag jobbar mkt med att byta tempo,lyhördhet,och ffa balans

jag kmmer aldrigatt kunan ird avackert,men jag kan med säkerhet säga,efteratt i rullstol ha ridit in/om några hästar,bla travare fårn banan att jag ridre mkt effektivt

Kanske helt fel tanke, men då jag rider på ridskola för islandshäst,måste jag referera till hur det går till där ibland.
Vi får ofta jobba med extremt tillbakahållen skritt, varvat med att "släppa fram" hästen i tölt. Tror tanken är att hästen ska få baken under sig och sedan bli lyckliga över att äntligen få "gå på". Är detta spec f islänningar?
Kan inte avgöra om det är bra eller dåligt, jag gör aldrig så med min häst, som jag vill ska gå att rida med mer dansanta hjälper.

Om man som jag är gammal idrottare, musiker och dessutom man (män har väl lättare att rida?), så borde ju hästarna vara glada då jag rider dem, men så är inte fallet. Det sägs ju att musiker inte kan dansa..

Ännu i alla fall...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 873
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka