Stel ryttare ger markbunden häst.

axel

Trådstartare
Ryttare som inte bara har taktkänsla utan oxå är lite dansant, kan få hästen att röra sig mer igenom hela kroppen..

En stel ryttare kan hämma gångarterna och få både traven o galoppen att bli markbunden.
Jag lånade ut min rörliga häst och den fick till slut 4 på ökad galopp.

Hur rider ni? Bara snyggt eller halvsnyggt med positiv inverkan?

Senast ändrad:
Sv: Stel ryttare ger markbunden häst.

Jag drömmer om att rida så att jag kan utveckla hästarna. Hur det är i verkligheten är en helt annan femma. Än så länge tycker jag att jag _ibland_ kan förändra någon beståndsdel åt det positiva hållet, men i det stora hela kan jag inte skryta med att få hästar att blomma under mig.

En del hästar som jag sitter upp på, vet jag att jag inte ALLS hjälpt utan snarare tvärtom. Å andra sidan, det finns en annan aspekt också. Många hästar är "felridna" och protesterar när man börjar fråga om den kan ta in sin bog, belasta baken osv - och då ser det i regel inte vidare harmoniskt ut. (Det är en annan sak som jag ännu inte fått så mkt erfarenhet av - hur mycket / lite kräver man på en häst som inte sitter ihop. )

Men i min fantasi rider jag jättebra och påverkar hästar positivt. Det är en vacker fantasi!

axel skrev:
Ryttare som inte bara har taktkänsla utan oxå är lite dansant, kan få hästen att röra sig mer igenom hela kroppen..

En stel ryttare kan hämma gångarterna och få både traven o galoppen att bli markbunden.
Jag lånade ut min rörliga häst och den fick till slut 4 på ökad galopp.

Hur rider ni? Bara snyggt eller halvsnyggt med positiv inverkan?

Ja jag är ingen naturbegåvning som vissa är utan får kämpa. Min bror som inte ens ville rida men inte hade något val (nästan) som barn, var den mest begåvade av oss vad gäller ryttarkänsla. Men han rider inte.:cry:
Själv har jag det inte. Som de flesta andra. Jag kan lätt bli för spänd om det är knepigt bla för att ajg är rätt dålig på koordination, av naturen.
Men man kan få till det ändå, med träning och fokusering på rätt saker.
När hästen och jag samarbetar bra, så kan jag få den att "lyfta" och det blir ett växelspel där vi är i samklang med varadnra och då är det inga problem. Men om den inte är på humör och späänner sig kan jag få igen och igen, påminna mej om att inte spänna tillbaka och hindra.

Så i värsta fall hindrar jag, i bästa hjälper jag den fram.

Vet inte alls om det var det du menade.

Hur är det själv?

hm.. visst finns det ryttare som hindrar hästar det tror jag helt klart, men många vet nog om det och jobbar med det, jag tror inte att jag hindrar mina hästar från att röra sig bra då jag har väldigt lätt för att få ett bra tryck i mina hästar, om det är för att jag har hästar som har det naturligt eller det är jag det låter jag vara osagt, men det får vi la se i framtiden :) :d

Jag tror det vanligaste problemet är:
a) ryttaren håller i för mkt framtill, antingen av gammal vana eller rädsla för att hästen ska gå i väg, och

b) det kan vara svårt att följa med i hästens rörelse när den länger/tar högre steg, och att många därför instinktivt håller tillbaka steget.

De hästar jag har fått att gå bättre än med deras ordinarie ryttare har jag inte gjort ngt särskilt med mer än att rida fram och våga lätta i handen, erbjuda större frihet helt enkelt. Men det funkar förvånansvärt bra om hästarna är engagerade bakifrån.

Men jag är ingen naturbegåvning heller!

Jag tillhör nog de som rider på känsla.
Säga vad man vill om min ridning så har jag iallafall inte förstört hästarnas gång, utan snarare utvecklat både traven o galoppen.

Hästen som jag beskrev i trådens början, har både före o efter utlåningen fått 7.or på både galoppökningar o bytesserier. En elitryttare ville köpa denna, så helt kassa gångarter hade den inte.

Hästen ville heller inte alltid byta med denna o traven blev ganska intetsägande.

Jag tror inte att man fördärvar gången för att man är spänd ibland heller inte av att man stryper tempot eller håller den för hårt, det går att "sudda ut".
Utan en konstant stram ridning där man inte ger hästen rörelsefrihet
med sin egen kropp, att man motarbetar hästens rörelseenergi.

Lancet har en föredömlig sits med känsla o rytmik, o påverkar då hästen positivt.

Senast ändrad:

Jag tillhör oxå skaran som rider på känsla.
Kan aldrig säga vad jag gjort utan jag " bara rider".

Helt klart tror jag att man som ryttare kan förstöra gången på hästar likaväl som man kan lyfta fram hästens gång.

tror jag är en sån som lyfter fram hästens gång. kan inte minnas att ja förstört gången på någon .

axel skrev:
Varifrån har du fått det?
Det vore ju kul att kunna påstå att min dansutbildning faktiskt är en merit i ridningen.

För dansant det är jag "all right"!

Måste få ställa en "motfråga" (om det är ok):
Kan en häst få en ryttare att tappa känslan? Eller är det bara en förlängning av en "dålig" tränare.
Och om det är så kan man då hitta tillbaka till känslan?

Jag tror att vi i sverige generellt bromsar våra hästar, man ser det från gräsrotsnivå upp till elitnivå.

Sen om en stel ryttare kan förstöra en häst gångarter, nja, jag tror det behövs mer komponenter än så, men hämmar gör det säkert till viss del.

Det är nog möjligt, men man kan ha svackor ibland.

Ett exempel; Hade haft lätt för skrittpiruetter o fått dem högt bedömda.
Sen blev det totalt hjärnsläpp:confused:
Visste inte hur jag skulle göra. började tänka, trixa o fixa.

Red varenda steg runt.
Det som tidigare bara gått som på räls, blev jag nu tvungen att superkontrollera.

Det tog lång tid innan jag kom på vad jag gjorde för fel.

Hmm, för mig känns det som jag haft svacka de senaste 8 eller så åren... Även om allt funkar så känns det ändå som om något saknas liksom... :confused:

Det är ju hästdansare som vi utbildar och hästarna följer gärna med i svängarna.
Flum?
Jag tror att du har stor nytta av det i din ridning om du inte dansar Tango förstås:D

En stel ryttare blir oxå mindre flexibel i armarna.
Rena tvångströjan:devil:

Jag rider som en kratta och blir väldigt ofta stel och spänd. Jag hindrar säkert genom att inte ge tillräckligt med tygel också.

Den gångart jag har mest problem med och som jag hindrar hästen mest i är traven. Där vet jag inte hur jag ska göra för att sitta ordentligt utan att studsa och spänna mig.

Galoppen är rätt enkel, bara jag slappnar av och andas. Galoppen är betydligt lättare att sitta i så då kan jag slappna av.

Min hästs galopp har nog blivit lite bättre, hon kan iaf "korta" den mer än innan.

Jag tror helt klart att en ryttare som är spänd och stel hindrar hästen. Det finns ju olika grader av spändhet men en sån som jag hindrar def. hästen och gör inte gången bättre iaf.

En häst som stod i mitt stall fick sämre trav och galopp vad gäller frambenssprattlet och hur luftig galoppen var. Däremot gjorde hon så att hästen kunde korta och länga sig bättre.

Ursäkta virrigt inlägg, men ja. Ryttare som sitter fel på något sätt hindrar sin hästs rörelser och resultatet blir självklart. Hästen får sämre gång.

axel skrev:
Jag tillhör nog de som rider på känsla. Jo, det gör nog jag också egentligen, ju mindre jag tänker, ju bättre rider jag, det har jag alltid fått höra. Även i hoppning.

---------
Utan en konstant stram ridning där man inte ger hästen rörelsefrihet
med sin egen kropp, att man motarbetar hästens rörelseenergi.

Nä det gör jag inte, det hoppas jag verkligen att min tränare skulle gå på mej om i så fall för hon är på om allt:D Nej jag tror jag har ganska bra känsla bara jag inte tänker för mycket, som sagt.
Nej, allvarligt talat tror jag inte man kan det på den typen av hästar jag rider då får man inte ut något av dem. (Fullblod). De är extremt "kritiska" till både sadlar och ridning. På gott och ont.

Jo, jag tror absolut att man kan förstöra en hästs gångarter framförallt galoppen faktiskt. Det tycker jag man ser exempel på om man ska vara ärlig. Att strypa ner galoppen till någon konstig trava-med-bakbenen variant.
Sen om den är förstörd för alltid, det tvivlar jag på. Med rätt träning har ju hästen sina grundgångarter kvar. Fast om det sker under många år så....

Senast ändrad av en moderator:

axel skrev:
Det är nog möjligt, men man kan ha svackor ibland.

Ett exempel; Hade haft lätt för skrittpiruetter o fått dem högt bedömda.
Sen blev det totalt hjärnsläpp:confused:
Visste inte hur jag skulle göra. började tänka, trixa o fixa.

Red varenda steg runt.
Det som tidigare bara gått som på räls, blev jag nu tvungen att superkontrollera.

Det tog lång tid innan jag kom på vad jag gjorde för fel.

haha, jag haft samma problem, sen tränade jag för en annan tränare och hon bara gör det inte så komplicerat, bara VÄND! och nu funkar de utmärkt igen :p

Bara för att få skryta lite (hoppas det är okej :o ) så har jag på min egen häst på ett års tid ungefär, förbättrat skritten från en knappt befintlig bensprattelskrittt till en ttrevlig skritt, förbättringen är nog på runt 200% och galoppen blir också bättre. Traven är i grunden bra men jag börjar lära mig hantera/rida den och inte bromsa ner hästen till sittbart tempo utan rida fram hästen till sittbart tempo. Snurrigt, men jag tror att jag lyckas hyfsat med gångarter trots att jag tillhör kategorin som får kämpa mig röd för att lära mig rida. Brorsan däremot har allt så satans naturligt så det är tur att han bara dressyrar någon gång i veckan annars hade jag legat milsvid på efterkälken... :D

Sittbart blir det för att du har fått den att bära sig.:bow:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 873
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar