Sv: stel på vänster bak
jag skulle först och främst ta hjälp av en tränare och lägga upp ett arbetsschema.
sen beror det på hur gammal hästen är och vad den kan. min 6åring får jag sitta och hjälpa lite genom att dutta med spöt på vänster bak för att han inte ska gå och slänga ut det, sen jag började med det har han blivit mycket bättre och går bättre, grejen är ju att hästen ska gå med rak kropp och sedan böja eller flytta det DU ber den om. min häst är utbildad t.o.m. LA så jag gör allt som ingår där, skänkelvikningar, skolor o.s.v. och tänker alltid på att han ska vara rak men mjuk och ber jag honom böja i halsen ska han göra det, ber jag honom ställa i nacken ska han göra det. öppna (d.v.s. när du flyttar in framdelen från spåret och har nacken ställd enkelt förklarat) är det enklaste sättet att känna och märka om den är sne, där kan man även korrigera enklast i o m att framdelen är innanför spåret och bakdelen på spåret.
om du rider på långsidan känner du då att hästen viker in bakbenet? försök att flytta in framdelen och hålla bakdelen på spåret, de tycker oftast att det är jobbigt och kan protestera lite och till en början brukar man få strunta i vart den har huvudet och fokusera på kroppen, när den går jämnt och fint genom kroppen bakifrån och fram brukar huvudet rätta sig självt.
försök att varje gång du tycker det känns snett eller liknande rätta in bakbenet under hästen med ett spö (det räcker ju med en lite dutt) så tror iaf jag att du kommer märka skillnad ganska fort.
kanske blev lite konstigt förklarat, du får fråga om jag var helt förvirrad. om du skrittar hästen på långa tyglar, känner du även då att den vill gå vikt i kroppen?
jag fick under en period lov att bara skritta från marken och sedan varje gång jag red hålla reda på vart han gjorde av alla sina kroppsdelar, det blev ingen skritt på långa tyglar och inte så mycket mysturer i skogen för att vi behövde "fixa" till det, men det räckte med en kort intensiv period av sådant arbete så vart allting mycket enklare. sen behöver ju hästen styrka, jag rider mycket cavaletti och klättrar, låter hästen gå i skogen (inte stigar utan styr bara rakt in i skogen) så han får lyfta på sina ben och tänka på vart han gör av sig själv sas.