stel i vänster sida..

ishorses

Trådstartare
Har ett problem..
När jag ska försöka tölta med min häst (fyrgångare) så böjer jag honom lite inåt och går upp i tölt vilket funkar.
Men när jag böjer honom åt vänster så har han jätte svårt att gå böjd och han trycker upp huvudet åt höger och vill trava iväg..
Vad ska jag göra? Finns det nån annan övning som gör honom mjukare eller är det bara att försöka böja honom?
När jag är ute och rider är det väldigt svårt då han är så pigg..

Sv: stel i vänster sida..

För mig låter det som det klassiska att hästen är olika stark i höger och vänster sida. Då handlar det om alla övningar för att göra den lösgjord och liksidig och i balans. Lättare i teorin än i praktiken. Det är väl att kunna göra det med hästen som vi alla strävar mot :)

En sak som jag verkligen försökt ta till mig är något jag läste i anteckningar från en clinic med Kyra K. Hon gav rådet att det är den svaga sidan som behöver stärkas snarare än att bråka och försöka böja den starka sidan.

Läs här punkt 5.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/10-lardomar-fran-professor-kyrklund.htm

Men som sagt. Teori är en sak. ;)

Tack för länken :)
Men känner mig lite dum nu men jag tänker att hans svaga sida är hans vänstra sida, alltså den sidan han har svårast för.. eller tänker jag fel?
Sen vilket bakben vinklar han under sig när jag böjer honom i vänster varv och flyttar bakdelen utåt?

Han är tycker det är väldigt kul att böja sig också, men tror att han förböjer sig väldigt mycket..

För mig låter det som det klassiska att hästen är olika stark i höger och vänster sida. Då handlar det om alla övningar för att göra den lösgjord och liksidig och i balans. Lättare i teorin än i praktiken. Det är väl att kunna göra det med hästen som vi alla strävar mot :)

En sak som jag verkligen försökt ta till mig är något jag läste i anteckningar från en clinic med Kyra K. Hon gav rådet att det är den svaga sidan som behöver stärkas snarare än att bråka och försöka böja den starka sidan.

Läs här punkt 5.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/10-lardomar-fran-professor-kyrklund.htm

Men som sagt. Teori är en sak. ;)

Så jag kanske alltså rida i högervarv, ha honom lite utåt ställd och driva på med ytterskänkeln för att aktivera & stärka vänstra bakbenet..

Jag skulle faktiskt tipsa om en övning jag ridit mycket och även tvingat mina elever igenom... Den är helt fantastiskt bra för allt!

Rid på en stor volt (20metersvolt) ställd inåt, rid i det varv där han är lätt att ställa först, sen rakriktar du, gör om volten till en fyrkant, vänd med med hästen ställd i hörnpasseringarna, nogrann med halvhalter, när det sitter ställer du hästen utåt och är jättenoga med att han böjer hela sig, även i bålen, led dit du ska - då lurar man dom ofta att ställa i det "svåra" varvet nogrann med halvhalter, vänta och lyhörd för dina hjälper - som alltid :) Sen rakriktar du och rider på lilla fyrkanten, ställer inåt och rider på volt, minskar volten med hjälp av skänkelvikning, ökar volten med hjälp av skänkelvikning och därefter gör du samma sak igen tills du är nöjd. Sen gör du samma sak i andra varvet såklart! :) Och när det sitter kan man göra samma sak i tölt, så har jag fått med mig och loss många hästar iallafall, hoppas att förklaringen är någorlunda förståelig iallafall ;) Obs. var noga med att ytter bogen inte får "springa iväg" (vilken som är ytterbogen varierar ju beroende på ställning :) )

Kanske hästen även skulle må bra av att få en genomgång av en duktig massör? Min hästmassör har hjälpt jättemycket! :D

Det kan också vara så att du inte följer med åt v. när du ställer honom. Ingen kritik :) Men jag höll upp min v. axel och satt liksom mot vilket gjorde att min häst var "stel" - men hon gjorde ju bara som jag sa :)

Det var en väldigt bra övning det gick mycket lättare att böja honom och komma in i tölten :)
Till slut så kände jag att han reste upp sig mer och förflyttade själva tyngdpunkten bak istället för att vara så framtung, då blir han väldigt väldigt pigg och alert vilket är super kul :)
Han blev även väldigt uppmärksam när jag red i en fyrkant.
så tack så mycke för tipset :)

Jag skulle faktiskt tipsa om en övning jag ridit mycket och även tvingat mina elever igenom... Den är helt fantastiskt bra för allt!

Rid på en stor volt (20metersvolt) ställd inåt, rid i det varv där han är lätt att ställa först, sen rakriktar du, gör om volten till en fyrkant, vänd med med hästen ställd i hörnpasseringarna, nogrann med halvhalter, när det sitter ställer du hästen utåt och är jättenoga med att han böjer hela sig, även i bålen, led dit du ska - då lurar man dom ofta att ställa i det "svåra" varvet nogrann med halvhalter, vänta och lyhörd för dina hjälper - som alltid :) Sen rakriktar du och rider på lilla fyrkanten, ställer inåt och rider på volt, minskar volten med hjälp av skänkelvikning, ökar volten med hjälp av skänkelvikning och därefter gör du samma sak igen tills du är nöjd. Sen gör du samma sak i andra varvet såklart! :) Och när det sitter kan man göra samma sak i tölt, så har jag fått med mig och loss många hästar iallafall, hoppas att förklaringen är någorlunda förståelig iallafall ;) Obs. var noga med att ytter bogen inte får "springa iväg" (vilken som är ytterbogen varierar ju beroende på ställning :) )

Kanske hästen även skulle må bra av att få en genomgång av en duktig massör? Min hästmassör har hjälpt jättemycket! :D

Fast jag vet inte riktigt hur kan kommer bli ute då, han är redan otroligt pigg nu å typ står å studsar på stället innan vi går upp i tölt..

Vad roligt att höra! Jag har själv tragglat till tusen med just den övningen på otroligt mycket hästar och den har hjälpt både mig (för man måste koordinera sina hjälper och göra rätt samtidigt som man håller koll på allt) och hästen måste också koncentrera sig! :)

Ta med övningen ut, momenten alltså. Vänd med på små volter eller serpentiner, halvhalter, vänta, skänkelvikningar, öppna, sluta... Fokus på lugn, harmoni och korrekthet i alla övningar så brukar det tillslut vara lugna fina övergångar även ute, lura hästen lite genom att "tvinga" den att tänka hela tiden så att den inte behöver fokusera så mycket på just momentet "springa upp i tölt och iväg" :)

Ja det är en del att tänka på :)
Men ska testa det ute oxå och ser hur det går..

Förresten vem är du om man får fråga?
Behöver träna för nån så därför jag undrar.

Låter som kanonövning måste testas.:d
Jag fick lära mig på kurs att när man ställer/ böjer hästen så tar man den ställande tygeln och för den mot motsatt höft. Det gör en stor skillnad.

Du kan skicka mig ett PM så kan du få veta mer om vem jag är om du vill :) Jag är rätt ny på Buke och inte helt hajj på hur man skickar pm än :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar