Stel i kotlederna fram?

Idahog

Trådstartare
Är just nu på väg att köpa häst som besiktigades idag, den gick igenom men veterinären sa att hästen hade lite stela framkotor. I övrigt var den jättefin. Är detta någonting att se allvarligt på? Mitt ändamål med hästen är att kunna tävla och rida i hoppning upp till i alla fall 120. Tack på förhand för svar!

@Idahog vad menas med stela framkotor ?
Det finns ingen sån term veterinärt så jag undrar vad veterinären egentligen kommenterade .

Troligtvis kanske veterinären kommenterade hästens vinklar fram i kotorna ? Eller ?

Din fråga du ställer här bör du ställa veterinären snarare . Väldigt viktigt .

Det finns ingen sån term veterinärt så jag undrar vad veterinären egentligen kommenterade .

Troligtvis kanske veterinären kommenterade hästens vinklar fram i kotorna ? Eller ?

Han sa att kotorna kändes stela när han böjde lågt. Mer förklaring än så fick jag inte.

Du får nog be veterinären utveckla svaret där? Stela framkotor låter ju inte jättebra med tanke på hur mycket tyngd de tar emot speciellt i landningen i hoppning.

Kan tillägga att vi ska exportröntga hästen nästa vecka så förmodligen får vi reda på om någonting är tokigt då, ville mest få reda på om detta är vanligt hos främst hopphästar med tanke på stressen frambenen, framförallt framkotorna utstår.

Som någon skrev finns det ingen sådan term i veterinärspråket. Förövrigt hade jag varit väldigt försiktig med att köpa en sådan häst, iaf om jag hade tänkt ha den till hoppning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka