ÅDI

Trådstartare
Jag har insett att min lilla hund börjar bli gammal :(
För några månader sedan var jag hos veterinären och gjorde en allmän genomgång och alla prover såg bra ut.
Vid 3 tillfällen den senaste månaden har vi varit på längre promenader där hon fått springa lös och leka med kompisar och blivit rejält trött och redan samma kväll är hon jättestel, vill helst bara ligga ner och att ta sig upp och ner för trappan är näst intill omöjligt, dagen efter är hon snäppet bättre men fortfarande trött och stel och ytterligare en dag senare är hon som vanligt igen.
När vi går våra vanliga promenader kopplade är det inga problem, hon älskar verkligen att vara ute och springer till sitt koppel om jag råkar närma mig ytterdörren. Det är heller inga problem att vara ute i trädgården och leka med bollar och liknande.
Det är alltså när hon tar ut sig rejält som hon får ont och egentligen är det ju lätt att låta bli att leka med andra hundar men hon tycker det är så otroligt roligt, hon blir som en valp på nytt, skuttar, gör piruetter, badar i allt äckligt vi hittar på vägen och bara springer.

Det känns som det har kommit så snabbt, för ett år sedan var vi ute och vandrade i några dygn och då sprang hon lös och lekte med kompisarna flera dagar i rad utan några som helst problem och nu verkar hon ha åldrats 10 år på ett par månader.

Finns det något jag kan göra för henne förutom att hålla henne kopplad? Jag vill ju att hon ska kunna både ha roligt och må bra.
Hunden ifråga är en schäfer/labradorkorsning som är 9 år.

Sv: Stel hund

Försök att begränsa det så gott du kan...Kanske träffa äldre hundar som inte leker lika intensivt som yngre.

Jag har insett att min lilla hund börjar bli gammal :(
För några månader sedan var jag hos veterinären och gjorde en allmän genomgång och alla prover såg bra ut.
Vid 3 tillfällen den senaste månaden har vi varit på längre promenader där hon fått springa lös och leka med kompisar och blivit rejält trött och redan samma kväll är hon jättestel, vill helst bara ligga ner och att ta sig upp och ner för trappan är näst intill omöjligt, dagen efter är hon snäppet bättre men fortfarande trött och stel och ytterligare en dag senare är hon som vanligt igen.
När vi går våra vanliga promenader kopplade är det inga problem, hon älskar verkligen att vara ute och springer till sitt koppel om jag råkar närma mig ytterdörren. Det är heller inga problem att vara ute i trädgården och leka med bollar och liknande.
Det är alltså när hon tar ut sig rejält som hon får ont och egentligen är det ju lätt att låta bli att leka med andra hundar men hon tycker det är så otroligt roligt, hon blir som en valp på nytt, skuttar, gör piruetter, badar i allt äckligt vi hittar på vägen och bara springer.

Det känns som det har kommit så snabbt, för ett år sedan var vi ute och vandrade i några dygn och då sprang hon lös och lekte med kompisarna flera dagar i rad utan några som helst problem och nu verkar hon ha åldrats 10 år på ett par månader.

Finns det något jag kan göra för henne förutom att hålla henne kopplad? Jag vill ju att hon ska kunna både ha roligt och må bra.
Hunden ifråga är en schäfer/labradorkorsning som är 9 år.

Usch vad det är det jobbigt när dom blir gamla :cry:
Är hon röntgad i höfter och armbågar? Det är vanligt att gamla hundar blir stela och halta pga artros. Jag har själv en gammal vovve med dåliga armbågar. Något som kan göra stor skillnad är någon form av glukosamintillskott, t ex. Seraquin, Cosequin eller Aktiv Hund. Dessa kan köpas hos veterinären eller på apoteket. Det är också viktigt att man begränsar de tillfällen då hunden ansträngs maximalt. Den behöver inte ha ett tråkigt liv men ska kanske inte busa lika mycket och framförallt inte så långa stunder. Ett täcke är bra att ha när det är kallt ute även om hunden inte verkar frusen. Värme och massage är bra för gamla leder, likaså simträning som hjälper dem att hålla uppe kondition och rörlighet på ett skonsamt sätt. Blir hunden halt eller verkar ha ont finns olika NSAID-preparat att ta till, t ex. Rimadyl, Metacam, Zubrin eller Previcox. Det finns alltså goda möjligheter att ge sin gamla hund ett bra liv med minimal smärta och stelhet, men naturligtvis bör du diskutera detta med veterinären om det blir aktuellt. Lycka till!

Senast ändrad:

Rörelse, rörelse och åter rörelse (och Seraquin). Enligt min hunds fysioterapeut är kardinalfelet att låta hunden vila. Hunden ska röra på sig ofta och får inte stelna till. Dessutom kan det löna sig att uppsöka en hundfysioterapeut eller sjukgymnast för att ta reda på vad för slags aktiviteter som gynnar din hund bäst.

Sjukgymnastik och rörelse ger fantastiska resultat. Min hund har förbättrats enormt på bara en och en halv månad. Från 15 minuters promenad i sakta tempo till 40 minuter i hyfsat rask fart! Jag trodde inte att en sådan förbättring på så kort tid var möjlig, men det är tydligen inte alls ovanligt. Jag har sedan min hund fick artros träffat på många andra hundägare som upplever samma sak.

Tack för bra tips!
Jag fick ett tips om just glukosamintillskott idag från en tjej i stallet, hon visste dock inte om det fanns/var lämpligt just till hundar utan hade bara hört att det var bra för människor och hästar. Jag ska sätta mig och googla på detta ikväll, kan ju helt klart vara värt att prova.
Simma är det bästa hon vet så det låter ju toppen att det är nyttigt.
Just nu blir det tyvärr mest korta långsamma promenader eftersom jag är gravid och inte orkar hålla samma tempo som vanligt men jag hoppas på att få putta barnvagn istället för att bära runt på en mage om 2-3 veckor så då blir det många promenader för hunden.

Det kanske är därför jag märkt av det av det mest sista månaden, att det har blivit mer soffliggande än vanligt och att hon inte får den motion hon är van vid?

Hon är tyvärr inte röntgad men givetvis kommer jag kontakta veterinär om problemet kvarstår eller blir värre.
När jag var där för några månader sedan klämde dom igenom hela hunden och tog prover på lever och njurar m.m men hittade inget som helst att anmärka på så jag känner mig lite överhysterisk om jag ringer igen när hon är så pass pigg i övrigt (förutom just dom här 3 gångerna när hon tagit ut sig) Fast dom kanske är vana vid småhypokondriska hundägare!? ;)

De bästa glukosaminpreparaten för hund är Seraquin och Cosequin. Det är åtminstone de enda som veterinärerna rekommenderar.

Det kan säkert vara så att du märker av en försämring just på grund av att hon har haft mindre aktivitet nu än tidigare.

Pratade faktiskt med en vän som är veterinär som rekommenderade i första hand helt vanlig C vitamin, starka styrkor som 0,5 mg 2 ggr om dagen som hjälpt många äldre hundar. Adequan som man kan spruta ( själv) 1 gång i veckan. Sedan glukosamin preparat (flexijoint kan jag varmt rekommendera)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka