Stel häst

MiaMaria

Trådstartare
Tycker att min häst är stel när hon rör sig, främst märks det när hon ska ut på morgonen då hon ibland inte alls är pigg på att ens gå ur boxen. Ute i hagen rör hon sig som vanligt men har såklart varit mer stillsam när det varit hårt i marken. Nu är det mjukt i marken dock.

Hon har pålagringar i carpus fram och rids inte. Hon har aldrig varit halt pga pålagringarna och verkar inte ha ont av dem. Hon är inte varm eller påverkad på annat sätt. Hon är oskodd, regntäcke ute. Inte känslig rygg eller frusen.

Har inte kontaktat veterinär än eftersom det är så diffust och hon är sitt vanliga jag för övrigt.

Någon som varit med om något liknande?

Pålagringar fram ?
Hästen är stel ?
Vill inte gå ur boxen ?
Hur kan du säga att hon inte lider av detta ?
Att hon inte ser halt ut kan ju handla om att hon är dubbelsidigt halt .
Dags att kanske öppna sina ögon att hästen kanske inte mår bra ?

Tycker väl knappast att det är diffust? En häst som inte ens vill gå ut ur boxen på morgnarna...

Har du funderat på att testa att sko, och se om det hjälper? Hästen kanske är väldigt ömfotad, eftersom du säger att den rör sig mer och bättre när det är mjukt i marken? Har du märkt av förstärkt puls? Att hästen beter sig som den gör kan ju vara allt möjligt, fång till exempel.

Jag hade bokat tid på klinik och även låtit en duktig hovslagare ta sig en titt - omedelbart!

Hade börjat med att köpa boots till hästen. I bästa fall är hon bara riktigt sulöm, i värsta fall är det artrosen som gör ont eller något annat allvarligt tex fång.

Ja, svårt att beskriva varför jag känner att det är diffust men jag har haft hästen sedan hon var liten, känner henne väl och är såklart noga med hur hon sköts. I morse var hon som vanligt. Kan vara sulorna, hovslagaren var här förra veckan. Dock har vi aldrig haft det problemt tidigare. Nej hon har ingen puls, värme eller feber.

Tack för vänliga och kloka synpunkter

Pålagringar fram ?
Hästen är stel ?
Vill inte gå ur boxen ?
Hur kan du säga att hon inte lider av detta ?
Att hon inte ser halt ut kan ju handla om att hon är dubbelsidigt halt .
Dags att kanske öppna sina ögon att hästen kanske inte mår bra ?
Jag skrev "hon verkar inte ha ont av det". Bra att läsa ordentligt innan man svarar.

Det är ju vad du antar , hon verkar inte ha ont av det !?
Hästen säger annat tycker jag och något har du ju reagerat på eftersom du skriver här .

Det är ju vad du antar , hon verkar inte ha ont av det !?
Hästen säger annat tycker jag och något har du ju reagerat på eftersom du skriver här .
Absolut, men hade jag bedömt det allvarligt hade jag självklart kontaktat veterinär direkt. Jag ber inte om råd här först om jag tror att min häst har allvarliga problem, fult så oansvarig är jag inte. Men det kan såklart inte du veta

Är hästen gammal?
Det kommer ju liksom med åldern att dom blir lite stelare även om det inte behöver bli ett problem.
Har man stått stilla hela natten så kan det ju ta ett litet tag innan man fått igång alla muskler ock leder i en så stor kropp.

Min (18 år) knallar gärna ur boxen på morgonen men när han kommit in på em och sen ska ut och ridas så är han väldigt seg och stel :angel: När vi kommit ut på gården så är han pigg och glad men att skiljas från maten är inte alltid populärt :p

Absolut, men hade jag bedömt det allvarligt hade jag självklart kontaktat veterinär direkt. Jag ber inte om råd här först om jag tror att min häst har allvarliga problem, fult så oansvarig är jag inte. Men det kan såklart inte du veta

Fast du frågade ju i inlägg ett om någon hade varit med om det innan. Den enda gång jag kan minnas att min häst inte velat gå ur boxen var just vid fång, när hon alltså hade VÄLDIGT ont i hovarna. Så för mig ÄR det ett väldigt allvarligt tecken om min häst inte glatt går ur boxen på morgonen. Jag hade alltså tagit det på största allvar.

Ja, jag har varit med om det, många gånger.

I ett fall är det en äldre häst, 20+, som inte är några andra fel på förutom att han behöver mjukas upp när han stått still.
I övriga fall har det varit något fel på hästarna. Fång, artros eller annat.

I ditt fall hade jag nog börjat "felsöka" där hästen redan har kända problem, pålagringarna kanske faktiskt börjat ge hästen problem nu? Hon kanske behöver skor?

Jag skulle inte kalla det diffust när hästen har kända och uppenbara faktorer som kan ge smärta. :)

Jag skulle absolut kolla upp pålagringarna. Jag hade samma grej fast den hästen var bara 5 år.
När smärta kommer successivt är det inte alls säkert dom blir halta utan visar sin smärta på andra vis. Just pålagringar är en sån grej där smärta kommer smygandes och till slut när det gått tillräckligt långt så kommer hältan.
5åringen jag hade var inte halt mer än kanske nåt steg här och där. Ibland 1 steg på ett ridpass, ibland 4. Därimellan var hon ohalt men kunde frysa fast av smärtan och inte ville gå, det kunde komma framförallt om Jon stod still en stund tex ut från boxen, in från hagen på vintern osv. När väl plåtarna kom var det ingen tvekan om att hon skulle tas bort. Veterinären sa att hon måste ha haft mycket ont men maskerat det väldigt bra.
Din häst visar att något inte är bra vilket du märkt. Då är det dax att kolla upp både gammalt och nytt om än inte för att utesluta att något faktiskt är fel.

Ja du har rätt. Det var inte så länge sedan jag hade kontakt med veterinär kring detta, men då var det för att höra hur hon såg på ev ridning i framtiden, inte pga att jag märkt att hon mått dåligt utan tvärtom. Det är inte så att jag upplevt henne stel under en längre tid. Men absolut kan det vara så att hon blivit sämre och jag ska ta kontakt med veterinären igen. De sista dagarna har hon varit bättre, men det kan så klart gå upp och ner som du säger.

Diffust är kanske fel ord.

Fast du frågade ju i inlägg ett om någon hade varit med om det innan. Den enda gång jag kan minnas att min häst inte velat gå ur boxen var just vid fång, när hon alltså hade VÄLDIGT ont i hovarna. Så för mig ÄR det ett väldigt allvarligt tecken om min häst inte glatt går ur boxen på morgonen. Jag hade alltså tagit det på största allvar.[/
Ja, jag har varit med om det, många gånger.

I ett fall är det en äldre häst, 20+, som inte är några andra fel på förutom att han behöver mjukas upp när han stått still.
I övriga fall har det varit något fel på hästarna. Fång, artros eller annat.

I ditt fall hade jag nog börjat "felsöka" där hästen redan har kända problem, pålagringarna kanske faktiskt börjat ge hästen problem nu? Hon kanske behöver skor?

Jag skulle inte kalla det diffust när hästen har kända och uppenbara faktorer som kan ge smärta. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 886
Senast: Freazer
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp