Stel efter vila.

F

Fan of Bill

8 år och en aningens stel efter vila. Även efter viss rörelse, tex om vi gått milen i motionsspåret eller tiken har sprungit fritt i skogen.

Hur har ni gjort med era äldre hundar som börjat bli stela?

Jag har slutat åka till sandgropen med rusningar upp och ner, slutat låta henne springa fritt i skogen varje dag och slutat låta henne leka jaga med andra hundar, brottas och sånt som tar allmänt hårdare på kroppen.

Nu håller vi oss till lugn jogging på 2,5 eller 5 km per dag och sen bara kisspromenader resten av dan. Eller längre promenad som milen ca en dag i veckan. Helgen är vilodagar med bara "kisspromenader". Istället får hon vara med men utan rörelse sas. Hålla sig stilla, men ändå "med flocken" , dvs vi människor.

Nån gång då och då låter jag henne springa fritt och låta henne sträcka ut, för hon älskar verkligen det och det är det hon mest har gjort under hela sitt liv. Sluppit koppel... :)

Ger ni nåt tillskott och/eller mot smärta?

Jag tänkte att om jag redan tar det lugnare med henne nu, men ändå är igång på mjukare sätt, så ska hon slippa smärta och värre stelhet längre fram. Kanske tänker jag fel?

Sv: Stel efter vila.

Har du kollat henne så att hon inte har pålagringar eller dåliga höfter?

Min äldsta blir 10 i oktober och jag kollar just nu runt på någon typ av tillskott. Provade kallpressad linfröolja bara för att se om det gjorde mer nytta än för päls och mage och märkte ingen större skillnad på rörligheten. Dock blir hon inte stel, men hon skakar lite i bakbenen när vi står stilla.

För min del tänker jag på glucosamin, hyaluronsyra och kondroitin, så jag tänkte testa Standarts Led och Brosk och se vad det kan ge.

Men om hon har smärta kanske du ska få smärtstillande utskrivet?

Prova glucosamin som smörjer lederna.
Ev kontakta en veterinär som kan känna igenom ordentligt och ev skriva ut smärtstillande/antiinflammatoriskt.

Visst ska hon inte överansträngas, men hon ska heller inte vara för stilla och förlora muskler.

Om du springer med henne, är det i koppel då? Rent spontant tycker jag att det är fel att ta bort allt det roliga i livet för att hon blir stel av det. Jag skulle åka till vet för en seniorcheck och sedan ha det som utgångspunkt.

Det är det jag med tycker det känns som, att jag tar bort det mesta roliga för henne och det är fel :(

Ja, tyvärr får hon oftast vara i koppel när vi joggar och det går alldeles för sakta för henne.

Stelheten är inte alls "farlig" utan mild skulle jag nog beskriva den som, men jag är rätt hönsig och jag vill att hon ska hålla så länge som möjligt och må bra, så tips på seniormotion för hundar kanske hade varit en bättre tråd?

Men jag får ta ett besök hos veterinären helt enkelt.

Jag skulle säga att det är värre för henne att springa i monoton takt i koppel än att vara lös Sölvesborg och härja i blåbärsriset. Att springa i kuperad terräng lös stärker hunden väldigt bra nämligen, däremot tycker jag du är helt rätt ute när det gäller att avbryta häftiga jaktlekar.

Simning eller water treadmill är riktigt bra grejer i kombo med back on track och grönläppad mussla!

Hade jag inte sett henne med egna ögon hade jag lätt hållt med dig. Men konstigt nog är det tvärtom och som det verkar så tar blåbärsriset mer på henne.

Du verkar väldigt medveten, vilket är bra! Åk till vet för en check, simma hunden och ge mussla :). Håller tummarna att det inte är allvarligt.

är rätt hönsig och jag vill att hon ska hålla så länge som möjligt och må bra

Må bra i kroppen eller i huvudet?
Är hon nöjd med bara koppelpromenaderna? Och att bara få vara med?
När Ailu bröt benet så övervägde vi att ta bort honom om inte vet. kunde ge ett positivt besked för att han skulle kunna leva normalt. Normalt för hans ras, jaga, springa fritt, spåra, vakta.

Fast det är ju ändå lite skillnad på en liten valp och en hund som är 8 år och levt det mesta av sitt liv, det är okej om den inte är fullt lika rörlig som när den var två år.

Självklart ska hunden ha livskvalitet, men det ena utesluter ju inte det andra.

Fast det är ju ändå lite skillnad på en liten valp och en hund som är 8 år och levt det mesta av sitt liv, det är okej om den inte är fullt lika rörlig som när den var två år.

Självklart ska hunden ha livskvalitet, men det ena utesluter ju inte det andra.

Håller helt med!

Jo absolut. Men det varett exempel.

hon säger ju att hunden tycker att de är de bästa som finns.

Må bra i kroppen eller i huvudet?
Är hon nöjd med bara koppelpromenaderna? Och att bara få vara med?
När Ailu bröt benet så övervägde vi att ta bort honom om inte vet. kunde ge ett positivt besked för att han skulle kunna leva normalt. Normalt för hans ras, jaga, springa fritt, spåra, vakta.

Maja mår bra :) Hon mår bra i kroppen (förutom denna aningens stelhet ibland då) och i huvudet.

Hon får inte bara koppelpromenader, det jag sa var att jag inte släpper henne lös varje dag längre och låter henne härja på som hon vill, för då blir hon stel efteråt. Jag sa inte att hon aldrig får ha kul längre. Men dock mindre mot förut.

Den enda skillnaden i Majas liv är att vi har ändrat på motionssätten. Det är inte samma brötande längre. Nu försöker jag hålla det på lugnare nivå.

Har haft weimaraner tidigare och jag kan ärligt säga att jag är tveksam till att nån av dom hade nöjt sig med lugnare motionssätt vid 8 års ålder. Men Maja (dalmatiner/labrador-korsning) är mest glad jämt och nöjer sig långt med att bara få vara vid min sida :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 727
Senast: Ava22
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 225
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 433
Senast: KAROLIJNAH
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 628
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar