Jag får sjukt ont i bröstryggen om jag försöker ha bra hållning. Vi snackar på nivån att jag inte kan röra mig dagen efter jag har fokuserat på hållningen när jag rider... Himla trevligtGenerellt är det så att en bra kiro "nollställer" din kropp på behandlingen. Man ser till att du får full rörlighet etc. Sen är det så att om man inte har en svårare permanent skada som gör att man får återkommande besvär så ska inte mer än 1-2 besök krävas. Behövs behandling oftare och patienten inte har en större skada så beror det i stort sett alltid på att man inte rör sig korrekt, spänner sig etc.
Och att försöka checka av hur man andas, släppa ner och bak axlar och skuldror, aktivera bukstöd etc är vad patienten själv måste göra för att hålla problemen från att återkomma.
Jag vet ju att sambon/kiro har en mängd patienter som kommer till honom som antingen har ångest och därför spänner sig/inte andas korrekt etc och såna som tränar som bara den men som inte har korrekt hållning i sin träning alt tränar helt fel muskelgrupper/gör fel övningar.
Jag tror man tagit bort det i kiro-utbildningen nu. Men förr skulle de ju diagnosticera även via rörelseanalys. En del av de som gick på den tiden är mer noga med träningstips etc. Men sen är väl också många så att är man kiro är man kiro och ens jobb är just att manipulera och sen skicka vidare till sjukgymnast/pt/etc för att de som jobbar heltid med det ska göra vad de är bra på.
Annars måste man ju också höja priset per patient iom att det skulle ta så mycket mer tid om man ska visa övningar etc.
Alla säger till mig att ha bättre hållning, men det är fan inte värt det.