Stel bröstrygg

Kan även vara musklerna på framsidan (typ under nyckelbenen, vet inte vad de heter) som kan vara korta. Kan vara värt att testa att stretcha dem.

Sitter du vid dator eller sitter/står/gör saker som du annars inte gör? Jag känner av min bröstrygg när jag sitter mycket vid datorn eller sitter och stickar mycket, och får då se till att träna och stretcha ut ryggen. I och med att du bara har känt av det någon veckan så skulle det även kunna vara något lite förkylningsvirus som gör att du inte har samma ork som vanligt eller en kombination av nytt sätt att arbeta och virus. Hitta rörelser som hjälper dig, svänga med armarna, gå in i hörnet brukar min massör säga. ;) Dvs hitta ett hörn där du kan böja armarna och lägga underarmarna mot en varsin vägg och sen luta dig in mot hörnet, det brukar kännas fint i bröstryggen. Eller hitta ett lagom högt bord, lägga armarna uppe på bordet och sen luta dig in under kroppen. Mjukt och försiktigt och lyssna på kroppen! Inte tokstretcha utan känna var det känns bra.

Jag står upp hela dagarna. Första månaderna var det inga problem men nu känns det.

Att slänga runt åt sidorna hjälpte verkligen. Har inte haft alls lika ont.

@Gnist verkar ju konstigt att jag skulle får svaga muskler efter ett par månader och med regelbunden träning.

Har inte lusläst tråden så kan vara överflödig nu.
Jag är väldigt stel i bröstrygg och axlar och började träna upp det när jag skulle lära mig olympiska lyft. Finns massor med bra stretchövningar. Men jag skulle säga att bröstryggen tar längre tid att mjuka upp än andra kroppsdelar - iaf för mig.

Att stretcha med foam roller gör underverk och även skönt att ”rulla ut” ryggen. Annars gillar jag ”roterande ryggstretch” - googla för video. Finns massor med bra övningar att googla fram :)

Rörlighetsträning kombinerat med tyngre styrketräning är den bästa medicinen, enligt mig.

Har inte lusläst tråden så kan vara överflödig nu.
Jag är väldigt stel i bröstrygg och axlar och började träna upp det när jag skulle lära mig olympiska lyft. Finns massor med bra stretchövningar. Men jag skulle säga att bröstryggen tar längre tid att mjuka upp än andra kroppsdelar - iaf för mig.

Att stretcha med foam roller gör underverk och även skönt att ”rulla ut” ryggen. Annars gillar jag ”roterande ryggstretch” - googla för video. Finns massor med bra övningar att googla fram :)

Rörlighetsträning kombinerat med tyngre styrketräning är den bästa medicinen, enligt mig.

Träna tungt gör jag. Undviker fria vikter pga skada i handleden som gör att den viker sig ibland (och det gör ont att få en vikt i ansiktet eller på tårna) så kör mest i maskiner eller med egen kroppsvikt.

Foam roller ska jag nog skaffa en, verkar vara många som gillar.

Brukar köra en variant på roterande ryggstretch, samma princip men man pendlar liksom runt och sträcker upp armen efter att ha gått in under kroppen (var det enda begripligt?!).
-
Har gått och svingat med armarna hela kvällen och nu känner jag mig riktigt mjuk! Enkel lösning på ett jobbigt problem :up:

jag har varit hos sjukgymnast som gav mig övningar jag redan gjort i typ ett halvår eller mer, innan jag började på det här jobbet.
Var det övningar specifikt för bröstryggen du fick då?
Om inte, så kanske det är läge att gå dit igen och be att få några andra övningar, som kan ge önskat resultat.

Min bröstrygg var bedrövligt stel för ett antal år sedan. Sen gick jag på reumatiker-rehab och fick där några övningar. Och plötsligt var stelheten borta - nåja, nästan i alla fall. Och faktum är att jag fortfarande är rätt rörlig i bröstryggen, trots att detta nog är ca 7 år sedan eller så...
Jag vet ju inte vilken av övningarna det var som fick loss bröstryggen på mig, eller om det var kombinationen av övningar. Så jag avstår från att tipsa. Men...

Först en bra kiro som tar väck ev låsningar och sen bli medveten om rörelsemönster. Hur är din hållning, rör du dig, hur sitter/ligger/etc du, andas du djupt och ordentligt etc?

Var det övningar specifikt för bröstryggen du fick då?
Om inte, så kanske det är läge att gå dit igen och be att få några andra övningar, som kan ge önskat resultat.

Det var inte bara specifikt för bröstrygg, utan hela ryggen inkl bröstryggen. Så fick några övningar, typ rodd med och utan motstånd och en stretch.

Först en bra kiro som tar väck ev låsningar och sen bli medveten om rörelsemönster. Hur är din hållning, rör du dig, hur sitter/ligger/etc du, andas du djupt och ordentligt etc?

Var hos kiropraktor för nån månad sen. Bra eller ej vet jag inte, det hjälpte mot problemen jag hade då (huvudvärk framförallt).
Har aldrig träffat nån som analyserar hela tillvaron på det sättet, och då har jag varit hos ganska många både kiro, naprapat och massör. Generella tips har jag fått såklart, av alla.

Problemet med kiro är att det kostar 800 kr per gång och det räcker inte med ett besök..

Det var inte bara specifikt för bröstrygg, utan hela ryggen inkl bröstryggen. Så fick några övningar, typ rodd med och utan motstånd och en stretch.

Var hos kiropraktor för nån månad sen. Bra eller ej vet jag inte, det hjälpte mot problemen jag hade då (huvudvärk framförallt).
Har aldrig träffat nån som analyserar hela tillvaron på det sättet, och då har jag varit hos ganska många både kiro, naprapat och massör. Generella tips har jag fått såklart, av alla.

Problemet med kiro är att det kostar 800 kr per gång och det räcker inte med ett besök..
Jag går till en som har avtal med landstinget. 200kr/gång precis som ett besök på vårdcentralen. Kolla om det finns något liknande där du bor?

Jag fick en väldigt bra övning för att stretcha bröstmusklerna. Lite svårt att förklara, men ställ dig på knä framför ett skrivbord eller vanligt bord. Lägg armarna på bordet i vinkel, så armbågarna vinklar utåt och fingertopparna möts, stoppa huvudet under bordet och häng i armarna som vilar på bordsskivan.

Då kommer du åt de små muskelfästena som annars är svåra att nå i en stretch. :up:

Jag fick en väldigt bra övning för att stretcha bröstmusklerna. Lite svårt att förklara, men ställ dig på knä framför ett skrivbord eller vanligt bord. Lägg armarna på bordet i vinkel, så armbågarna vinklar utåt och fingertopparna möts, stoppa huvudet under bordet och häng i armarna som vilar på bordsskivan.

Då kommer du åt de små muskelfästena som annars är svåra att nå i en stretch. :up:

Jag tror jag förstår. Ska testa på rasten!

Försöker du ta livet av oss?:crazy:

Generellt är det så att en bra kiro "nollställer" din kropp på behandlingen. Man ser till att du får full rörlighet etc. Sen är det så att om man inte har en svårare permanent skada som gör att man får återkommande besvär så ska inte mer än 1-2 besök krävas. Behövs behandling oftare och patienten inte har en större skada så beror det i stort sett alltid på att man inte rör sig korrekt, spänner sig etc.

Och att försöka checka av hur man andas, släppa ner och bak axlar och skuldror, aktivera bukstöd etc är vad patienten själv måste göra för att hålla problemen från att återkomma.
Jag vet ju att sambon/kiro har en mängd patienter som kommer till honom som antingen har ångest och därför spänner sig/inte andas korrekt etc och såna som tränar som bara den men som inte har korrekt hållning i sin träning alt tränar helt fel muskelgrupper/gör fel övningar.

Jag tror man tagit bort det i kiro-utbildningen nu. Men förr skulle de ju diagnosticera även via rörelseanalys. En del av de som gick på den tiden är mer noga med träningstips etc. Men sen är väl också många så att är man kiro är man kiro och ens jobb är just att manipulera och sen skicka vidare till sjukgymnast/pt/etc för att de som jobbar heltid med det ska göra vad de är bra på.
Annars måste man ju också höja priset per patient iom att det skulle ta så mycket mer tid om man ska visa övningar etc.

Har själv spänningar i axlar och bröstrygg framförallt. För mig hänger det ihop mycket med hur jag mår psykiskt tex stress, byt avdelning på jobbet, att mamma skulle fylla 70 igår om hon levt mm.

Har själv spänningar i axlar och bröstrygg framförallt. För mig hänger det ihop mycket med hur jag mår psykiskt tex stress, byt avdelning på jobbet, att mamma skulle fylla 70 igår om hon levt mm.

Ja, det är egentligen inte så konstigt. Jag är likadan, ju mer jag stressar ju sämre blir jag..

Just nu mår jag bra. Men det är klart, mycket övertid och långa dagar och ingen semester och ingen vetskap om framtiden blir också väldigt stressande.

Ja, det är egentligen inte så konstigt. Jag är likadan, ju mer jag stressar ju sämre blir jag..

Just nu mår jag bra. Men det är klart, mycket övertid och långa dagar och ingen semester och ingen vetskap om framtiden blir också väldigt stressande.
Väldigt likt mig för tillfället förutom att jag haft 3 veckor semester. På mig blir det spänningar med en gång när livet är så även om jag inte känner stress eller direkt oro så sätter det sig i kroppen.

Håller tummarna för att det går bra för båda oss när det kommer till jobb.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Eurydome
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 492
Senast: Sasse
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka