Stekgryta - gjutjärn eller emaljerad?

Skeppshult gjutjärnsgryta som är oval, samt en mindre rund och en traktörpanna i samma serie - alla med glaslock.

Med dessa blir maten sällan en besvikelse.

Emalj/teflon däremot; det blir inte samma och de håller bara ett par år.

Jag har dock båda varianterna, som sagt. Bäst är dock min ovala gryta. Den har jag till allt!

Jag har en i gjutjärn och en emaljerad. Känns som om de kompletterar varandra bra. Gillar att göra grytor med rödvin och tomat och då blir det mer enkla smaker i den emaljerade. Samtidigt är gjutjärnen smidig då den går att bryna i. Tror jag skulle klara mig med vilken som dock. Skulle nog gå på utseende och pris om jag behövde välja en.

För egen del väljer jag den i gjutjärn alla dagar eftersom jag uppskattar de egenskaper den har. De egenskaperna hittar jag inte hos någon annan typ av gryta. :) Begriper helt enkelt inte vad jag skulle ha en emaljerad till?

Kamnske landar vi i att det helt enkelt är en smaksak?

Hade jag köpt en ny stekgryta nu hade jag tittat på någon av de nyare modellerna av lättvikts gjutjärnsgrytor. Tycker att de verkar helt fantastiska :love:. Allt det bra med gjutjärn utan att bli så tunga som den vi har nu är.
Har en emaljerad också, men använder den mycket mer sällan, hittar liksom väldigt få användningsområden där jag inte hellre har en i gjutjärn.

Lättviktsgjutjärn lät ju kalas! Någon som har erfarenhet av det?

Gillar inte vanliga (emaljerade?) stekpannor men klarar inte av gjutjärn för de är så tunga (och jag kan garanterat inte sköta dem heller).

Efter att ha slängt de som var hos mamma, pappa, mormor och farmor har jag nu kommit på att jag vill ha en stekgryta.

Men vad välja? Obehandlad gjutjärn eller emaljerad?
Om jag skulle köpa nytt hade jag satsat på emaljerad, utan tvekan. Idag har jag ickeemaljerat och visst, det funkar, men inte så bra med tomat och andra sura saker och jag är ganska svag för mat med hög syra. Dessutom gillar jag att kunna häva ut hela linsgrytsgrytan i kylskåpet(a.k.a. balkongen) och i gjutjärn tar grytan smak av grytan när det står.

Alla som inte är gjutjärn räknas de till emaljerad?
Emaljen är ju ytbeläggningen och det finns både emaljerade och oemaljerade grytor i olika material. Jag har flera emaljerade stålkastruller, och flera oemaljerade. Har grytan en snygg färg så är den emaljerad, annars inte. (Förstod jag din fråga rätt?)

Alla som inte är gjutjärn räknas de till emaljerad?

Emalj är, som @Trani skriver, en ytbeläggning. Det är som ett tunt, tunt lager som kan ha olika färger och läggas utanpå olika andra material. Jag gissar att man från början emaljerade kärl av metall för att de inte skulle rosta och för att de skulle bli lättare att rengöra. Nu görs ju kokkärl med teflonbeläggning och i rostfritt stål, så emalj är liksom inte nödvändigt, men väl praktiskt och fint.

Emaljgryta: 800 × 600 - styleroom.se

Liknande trådar

Mat Jag har några gamla ugnsformar (antar jag att det är) i emaljerad gjutjärn från Husqvarna. Kan man använda sådana till matlagning, eller...
Svar
17
· Visningar
502
Senast: Dentaku
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·
Hemmet Jag och min make bor på en gård och vi trivs jättebra här men finns vissa saker som vi hade kunnat vara utan. Vi har alltså inga...
Svar
14
· Visningar
723
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka