Stekgryta - gjutjärn eller emaljerad?

Lovisaleonora

Trådstartare
Efter att ha slängt de som var hos mamma, pappa, mormor och farmor har jag nu kommit på att jag vill ha en stekgryta.

Men vad välja? Obehandlad gjutjärn eller emaljerad?

Jag har båda sorterna. En gammal, obehandlad, och en emaljerad Le Creuset. Jag föredrar nog den emaljerade, men den känns inte OK att bryna kött i. Jag bryner i gjutjärnspanna och lägger över i grytan.

Jag har för mig att emaljerat kan släppa ifrån sig något mindre trevligt. Men det kanske bara var äldre... Åh, vad oklart, jag har ingen källa eller nåt

Avdelningen onödiga svar...

Jag har båda sorterna och vill inte vara utan någon av dem.

Gjutjärnet är bra att bryna/steka i, det är tåligt, går inte sönder och man får i sig järn. Men man bör inte ha maten liggande i den om det blir över, för det ger ganska kraftig järnsmak.

Den emaljerade är mer lättskött, men inte lika tålig. Går bra att förvara maten i, ger ingen bismak. Inte så bra att bryna i. Missfärgar inte som gjutjärnet kan göra.

Båda går att ha i ugnen.

Jag växte upp med emaljerad men har sedfan bara haft vanliga hela livet. Minns att den emaljerade med tiden fick skador i emaljen. Kanske beroende på vår ovarsamma hantering. Hur som - vackert var det inte.

Mina släpper inte ifrån sig färg och missfärgar. Inte ens de kraftigaste tomaträtter får annan färg?

De är extremt lättskötta. Vispa ur med hett vatten,. Grön svamp om det sitter fast hårdare. Jag nanvänder diskmedel om än bara lite. Jag tror att jag skulle kunna köra min ena i maskin utan att något hände. Den är väl instekt efter 35 års användning och hur vacker som helst.

Grejen är att bränna in dem med olja ett antal gånger när de är nya. Dvs diska ordentligt, gnugga in olja över hela ytan och in i ugn 200 grader i en stund.
Med tiden får de en yta som tål allt.

Däremot tror jag att man måste köpa bra kvalitet. Bra kvalitet hittar man oftast på loppis. Det var bättre förr....

Jag har en äldre Skeppshult i gjutjärn och har hittills aldrig saknat en emaljerad. Vet inte vad jag skulle kunna göra i en emaljerad som jag inte an göra i min gjutjärn, men det kanske är likadant tvärtom också :p

Jag har som flera andra bara gjutjärn (ärvd, det var den som fanns i hushållet när jag var liten). Jag har aldrig känt något behov av en emaljerad, den jag har funkar bra.

Hade jag köpt en ny stekgryta nu hade jag tittat på någon av de nyare modellerna av lättvikts gjutjärnsgrytor. Tycker att de verkar helt fantastiska :love:. Allt det bra med gjutjärn utan att bli så tunga som den vi har nu är.
Har en emaljerad också, men använder den mycket mer sällan, hittar liksom väldigt få användningsområden där jag inte hellre har en i gjutjärn.

Äger två stycken le creusette, emaljerade och sen har jag en gjutjärnsstekpanna med höga kanter. Skulle inte klara mig utan någon av dem :love:

När ni pratar om emaljerad gryta, är den då emaljerad på insidan :confused:

Jag har bara gjutjärnsgrytor i olika storlek, Kockums, som är emaljerade på utsidan :love:

Liknande trådar

Mat Jag har några gamla ugnsformar (antar jag att det är) i emaljerad gjutjärn från Husqvarna. Kan man använda sådana till matlagning, eller...
Svar
17
· Visningar
502
Senast: Dentaku
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·
Hemmet Jag och min make bor på en gård och vi trivs jättebra här men finns vissa saker som vi hade kunnat vara utan. Vi har alltså inga...
Svar
14
· Visningar
723
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka