Stegrar vid uppsittning

eneleh

Trådstartare
Behöver tips och råd vad det kan vara för fel på min häst. Eller mig? Det är en 12-årig irish cob som jag köpte i augusti förra året. Såldes då ägaren hade blivit avkastad och inte klarade av honom. Dom sa redan då att han kunde bocka vid uppsittning, men hade blivit bättre, och vid provridningen var det inga problem.

I början kunde han "studsa" lite vid uppsittning, men slutade när man ridit några steg. Vissa dagar var han jättesnäll, vissa dagar lite studsig.

Han blev halt när jag haft honom en månad och vilade ca två månader. Blev frisk och jag satte igång honom. Allt var frid och fröjd tills mars-april. Då blev han jättebråkig vid uppsittning och kunde både resa sig och bocka. Han gav sig efter en stund och var snäll resten av ridturen. Bestämde mig för att åka och kolla upp honom på klinik. Där visade det sig att han hade en blödning i gaffelbandet. Vilade fem månader och är nu friskförklarad.

Har börjat sätta igång honom igen, men problemen kvarstår. När jag hoppar upp känns han spänd, men gör inget förens jag ber honom gå framåt. Då gör han allt för att få av mig. Om jag då ramlar eller hoppar av och hoppar upp igen är det inga problem och han bråkar ingenting. Förstår inte vad det kan vara för fel. Är det jag eller hästen? Är det någon som har varit med om något liknande? Alla tips mottages.

Sv: Stegrar vid uppsittning

Håll halsen rejält böjd när du sitter upp (korta innertygeln). Och be hästen gå på en liten volt fortfarande med halsen kraftigt böjd.

Det blir svårare för hästen att bocka och stegra när halsen är böjd, dessutom brukar det bli lättare att få dom avslappnade + att det blir lättare att sitta kvar.

Om hästen är frisk nu så gissar jag på att vårens historia har stärkt detta beteendet. Han gjorde så pga ont och nu tror han kanske att det ska göra ont igen. Och så har han fått vila vilket kan göra "trotset" värre.
Är han frisk och sadeln passar så är det nog bara att försöka sitta kvar och rida tills han ger sig.

Jag hade en femåring som skadade sig och fick vila hon var väldigt lite riden och vilade flera månader pga skadan. Och när jag skulle börja rida henne igen så fick jag sitta upp på :devil: själv i två månaders tid, hon lugnade sig dock och var fin efter 10-15 minuters rodeo. Sen blev hon kanontrevlig igen precis som hon var innan skadan.

Jag skulle ta in hästen och kolla igenom ryggen.
Har tyvärr erfarenheter i nära bekansskaps kretsar där det beteendet har påvisat stora pålagringar i manke/rygg/länd, som orsakar smärta vid viss inverkan av ryttaren/vissa positioner av häst/ryttare osv, särskilt vid uppsittning.

jag skulle köpt om det varit ett genomgående problem du haft sen köp, att det ev.var ett hanterings problem som lärt hästen en ovana osv, men det låter för sporadiskt för att vara det, samtidigt som det ökat med tiden.

kolla hellre en gång för mycket än för litet.
jag skulle INTE ta en massa korrigerings råd eller utsätta mig för en häst som konstant reser sig utan att kolla upp den. Är en stor fara för dig som ryttare, och ofta finns det en fysiskt förklaring hos hästen, som inte kan tala, utan försöker säga ngt.

Moneypenny: hästar är inte ofta särskilt långsinta på det sättet du utrycker här, utefter ägarens beskrivning..... de är inte folk.

Jag skulle också i första hand kolla upp. Dels veterinärt men också kolla av muskelspändheter etc. med massör även om vet. inte hittat något anmärkningsvärt.

OM allt är ok med din kuse så skulle jag för det första utvärdera hur jag sitter upp. Kanske tycker han att det är obehagligt med ett tryck på ena sidan? Sitter du upp från något? Testa att sitta upp från en hushållsstege några gånger så att du inte ALLS behöver sätta en fot i stigbygeln utan kan lägga benet direkt över sadeln bara.

Och så träna på just uppsittningen. Sitt upp och hoppa av. Sitt upp och rid två steg och hoppa av etc. etc.

Och beröm LÖJLIGT mycket när han står stilla när du sitter upp! Beröm kan aldrig överskattas :D

Jag tolkar det som en 12åring som under sitt liv lärt sig att bråkar man så är chansen stor att man slipper arbeta.

Den har varit hos en ryttare som inte klarade av den innan ts. En äldre häst har ett bättre självförtoende än en yngre häst (därför är det lättare att rida in en ung häst tex)

Den har nu vilat ett antal månader, du tror inte den minns att om man bråkar kanske man blir av med ryttaren? Man brukar ge unghästar några månaders vila ibland och då sitter allt den lärt sig mycket bättre oftast...
Hästar har ett UTMÄRKT minne.

Jag har skrivit två gånger i min text att hästen ska vara frisk ifall man bråkar med den.

Du kan förstås ha rätt, för ett sådant oönskat beteende blir man ju inte kvitt bara för att hästen vilar.

Men hästen i fråga skulle lika gärna kunna reagera på en smärta någonstans, i ryggen t.ex. När det är en så pass kraftig beteendestörning så anser jag att man bör utesluta smärta till 100%. Det kan ju också vara så att hästen har haft ont, men nu är frisk, men fortfarande behåller beteendet som den haft när den har haft ont.

När man kollat upp det och upptäckt att det inte finns någon smärta som kan orsaka beteendet, kan man gå vidare till att lösa problemet som du skrev. Kanske till och med lämna bort hästen till någon som kan jobba igenom problemet en gång för alla.

Fast TS har skrivit att hon ridit hästen flera månader utan problem, så om den fungerar under denna ryttare varför skulle den plocka upp ett sånt beteende bara för att den vilat? de är inte beräknande djur på det sättet att de skulle tänka tanken att nu jävlar har jag vilat och fanken vad skönt det var, jag vill inte börja jobba så jag börjar krångla lite. så enkelt är det inte.

största orsaken att de protesterar är pga fysiska problem och att då dra till med en massa korrigerings metoder och förutsätta att de är jävliga först och främst, tycker jag är högst opassande innan man förvissat sig om att en individ som faktiskt funkat för en själv i längre perioder, inte har ngt som besvärar den.
Ja hästar minns - men det är inte ett mänskligt, beräknande minne på det sättet du beskriver.

Jag skulle också kolla upp ryggen, men det kan ju också vara sadeltvång.
Sitter du upp direkt när du spänt sadelgjorden, eller går du några steg efter det du spänt åt?
För skulle jag få för mig att sitta upp direkt på min gamling (17 år) utan att gå åtminstone 5-10 steg får jag garanterat en luftfärd :D
Har jag bara låtit honom röra sig några steg är det aldrig några problem.

Tack för alla svar. Ska till kliniken igen nästa vecka och ska då be dom röntga ryggen. Har prövat det mesta. Sitta upp från båda sidorna och från pall utan tryck i stigbyglarna. Brukar gå några steg efter jag har spänt sadelgjorden, men det är samma sak då. Samma sak, om inte värre, om jag rider barbacka. Det jag tycker känns så märkligt är att det är bara vid uppsittning och sen är problemfritt resten av ridturen.

Du kanske har en sån häst som måste longeras innan du sitter upp, så den blir varm?

Hej har fått liknande problem fast tvärtom har en foder ponny som börjat resa sig och bocka vid ridning speciellt när hon ska galoppera och ryttaren börjar kräva något av hästen i skritt är hon hur cool som helst. Jag har inte själv varit med om detta, utan det är en tjej som börjat rida henne några dagar i veckan och igår höll hon på att åka av. Hästen är jätte pigg men ska absolut inte hålla på så här enligt ägaren. Några tips, ideer ? Hur har ni löst det mm.

Jag hade precis samma problem med en korsningsponny jag hade i träning.
Provade att korta innertygeln och böja halsen när jag satte upp, men det hindra inte honom från att fara i luften (bocka, sparka, stegra, slänga sig osv..). Gick så illa att han gick runt en dag och landa påmitt ben (som gick av)..

Bästa knepet jag kom på med honom var att till en början longera honom mkt så han kunde det och kände sig trygg i det.
Därefter tog jag hjälp av en kompis, vi hade honom på longeringsvolten och han fick trava tills han stanna av sig själv, då prova vi en uppsittning, om ha rörde sig eller spände sig minsta lilla avbröts uppsittningen och vi mana på honom att springa han fick springa till han stanna av sig själv, och vi gjorde om, om han rörde sig, spände sig eller gjorde ngt annat när ryttaren var på väg upp/var uppe hoppa hon snabbt av igen och han fick springa.
Gjorde den övningen vid 3 tillfälle och efter det stod han alltid som en pärla vid uppsittning.
Såldes sen till en ridskola...

Framgång! :laugh: prövade en ny taktik idag, och det funkade hur bra som helst. Gick först en bit med honom, hoppade upp och hoppade av på en gång igen. Gick en bit igen och samma sak igen. Först när jag kände att han var avslappnad och jag kände mig lugn (eller i alla fall gav intryck av det) bad jag honom att gå framåt och då var det inga problem och jag kunde fortsätta ridturen utan några incidenter. :) Pratade hela tiden lugnande och gav löjligt mycket beröm när han gjorde rätt. Antingen är han väldigt känslig på att jag känner mig osäker eller också har han nån sorts sadeltvång. Kan någon förklara det här med sadeltvång lite mer? Vad beror det på och hur brukar det visa sig? Tack för alla svar!

Jag har haft en egen häst med sadeltvång men också träffat på några stycken som inte varit mina egna..

Den jag hade som min egna blev spänd så fort man lade på sadeln, sedan fick jag spänna gjorden lööst(annars kastade hon sig), gick en bit, spände lite till, gick en bit, spände igen, sedan hoppade jag upp och det gick kanon sålänge jag hoppade upp från en pall absolut INTE från marken, det försökte jag inte ens. Däremot när man sedan började trava var hon fortflite spänd så man fick låta henne gå på fritt framåt, sedan var hon som vanligt. Dock visade det sig(efter måånga tester och kolikanfall) att stackaren hade en icke fungerande blindtarm och jag tror att sadeltvånget kom från att hon hade ont i magen nästan hela tiden. Vi röntgade hennes rygg och där fanns inget fel. Så jag tror på magproblemet...hon fick avlivas efter att jag bara haft henne några månader pga blindtarmen.

Och såen annan, ett sto, om man spände för hårt fick hon cp-ryck redan i stallet och stegrade sig och lade sig ned,men det gick faktiskt över mer eller mindre, man fick bara tänka på att inte spänna så hårt i stallet. Det var ingenting när man satt upp/red.

Och en valack, den kunde du spänna gjorden hårt utan att han brydde sig, man kunde hoppa upp, MEN, hade du inte longerat innan...då gick han bara ett par-tre steg sedan började han bocka som en tok i några sekunder, sedan var det oftast över, men hamnade man i obalans i galoppen kunde han tycka det var obehagligt och börja bromsa och bocka.

Och ytterligare att sto som sköt rygg ofta, strax efter uppsittning och ganska ofta under varje ridpass, speciellt vid hoppning i landningar och så...upptäckte att hon hade en manke som var väl markerad, men också lång...vilket vi inte tänkt på till en början då sadeln hon hade till synes satt bra, men när vi stod och grubblade över henne så reagerade någon på att manken var så lång, så vi bytte sadel till en med cutback samt en som var smalare i bommen och vips försvann sadeltvånget.

Orsakerna tror jag är väldigt olika...en del hästar är ängsligare än andra, alla hästar har olika exteriör och med ett sämre sadelläge ökar risken för sadeltvång i och med att sadlarna kanske inte ligger riktigt bra. Sedan har jag ju min egan teori att magproblem också kan vara en orsak... Och självklart ryggproblem av alla dess slag såsom kissing spines, nerv i kläm etc.

Min erfarenhet har fått mig att aldrig hoppa upp på en sadeltvångshäst från marken, utan alltid från en pall eller liknande, inte spänna sadelgjorden för hastigt (MEN, det är viktigt att man spänner så pass hårt så att sadeln inte rör sigsåklar,t men man får ge det lite tid helt enkelt och göra det successivt), gå med hästen några steg efter varje gång man spänt sadelgjorden, alternativt longera hästen. Och - mkt viktigt - när du sätter foten i stigbygeln för att hoppa upp; Se till att din tå går emot sadelgjorden, den får inte spetsa hästen mellan revbenen...

Senast ändrad:

Jag vill bara tillägga att många sadelgjordar spänns alldeles för hårt! Man behöver inte ta i för kung och fosterland! Dessutom kan man spänna igen efter att man ridigt ett tag.

Framgång! :laugh: prövade en ny taktik idag, och det funkade hur bra som helst. Gick först en bit med honom, hoppade upp och hoppade av på en gång igen. Gick en bit igen och samma sak igen. Först när jag kände att han var avslappnad och jag kände mig lugn (eller i alla fall gav intryck av det) bad jag honom att gå framåt och då var det inga problem och jag kunde fortsätta ridturen utan några incidenter. :) Pratade hela tiden lugnande och gav löjligt mycket beröm när han gjorde rätt. Antingen är han väldigt känslig på att jag känner mig osäker eller också har han nån sorts sadeltvång. Kan någon förklara det här med sadeltvång lite mer? Vad beror det på och hur brukar det visa sig? Tack för alla svar!

Det brukar sägas att sadel tvång beror på att det kommer nerver i kläm. Vissa tycker att det hjälper med hoppgjordar eller bredare sadelgjordar. Dock tror jag också att man får liknande reaktioner vid andra besvär som ex. bakskygghet osv. Sadeltvång kan ju visa sig på lika många sätt som det finns hästar. Vissa trillar ihop, antingen när man spänner sadelgjorden eller när man sitter upp. Vissa visar inga tecken alls för vissa ryttare, vilket jag finner ofta beror på att man (som du nog gjorde med din nya teknik) läser av hästen på ett sätt som andra ryttare missar. Om hästen är spänd väntar man och ger den tid innan man tar nästa steg. Vissa stegrar, andra bockar, vissa kastar sig iväg, vissa backar, vissa skjuter rygg, vissa sparkar bakut. Det kan vara i samband med sadling, spännande av sadelgjord eller uppsittning eller vid alla tillfällen.

Som du har gjort, att lyssna av hästen, brukar vara det mest effektiva enligt min mening. Försöka att märka när spänningen uppkommer och minimera uppkomsten från början. Ex. dra ett hål i taget på sadelgjorden och gå en bit emellan. Stoppa foten i stigbygeln (som någon klok person tidigare här sa: på sadelgjorden) om hästen spänner sig håll kvar foten, vänta ut tills hästen har slappnat av, beröm osv...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama