Steglängdsökning i T3?

Ellenkantarell

Trådstartare
Funderar på att i oktober ställa upp i T3 (har tidigare tävlat i lätta töltklasser)
Momenten verkar rätt okej, men vad jag inte riktigt förstår är steglängsökningen på kortsidorna. :confused:
Hur dömer domarna? Vad räknas som steglängdsökning, räcker det med att gasa på lite? Vad är skillnaden mellan ökad tölt och steglängdsökning?

Behöver all hjälp jag kan få!

Tack på förhand! :bow:

Sv: Steglängdsökning i T3?

snabb acceleration i början på långsidan snabb nedtagning i slutet men det skall se lätt ut,, kolla youtube på T1 världsmästare å dylikt,,, som vet hur det skall se ut å gå sedan hem å gör likadant. dock är grov ridning nog vanligast i T1 å det vill vi ju inte ha såklart

snabb acceleration i början på långsidan snabb nedtagning i slutet men det skall se lätt ut,, kolla youtube på T1 världsmästare å dylikt,,, som vet hur det skall se ut å gå sedan hem å gör likadant. dock är grov ridning nog vanligast i T1 å det vill vi ju inte ha såklart

Om det vore så enkelt!! ;)

Tack! En ganska snabb och kort ökning alltså? Så man liksom gasar upp i ökad tölt och sedan ner igen? :D

Det viktigaste är att det är en tydlig steglängdsökning. Du bör komma upp i minst mellantempo och det ska vara en tydlig skillnad. Dvs har du riktigt kort tempo på kortsidan så behöver tempot på långsidan inte bli riktigt lika högt. Fokus på att takten är ren genom tempoväxlingarna och går växlingarna fort är det självklart att föredra =)

Gör inte samma fel som jag alltid gör bara, dvs fokusera för mycket på själva ökningen och glömma bort att tänka på nertagningen. Jag glömmer av mig varje gång och det slutar med att jag tokgasar hela långsidan och lyckas inte sakta ner förrän efter halva kortsidan. Jag antar att det är tävlings-:devil: som far i mig och får mig att glömma allt vad måttlighet heter. Det brukar inte ge så värst bra poäng, även om hästen ger allt i själva ökningen. Tror inte jag är ensam om att göra samma misstag... :angel:

inte ensam alls faktiskt :D

Ts: Planera nedtagningarna i tid och tänk på att hästen ska vara nere i tempo när kurvan börjar, annars blir det poängavdrag! (på min gamla häst var jag tvungen att börja bromsa efter halva långsidan ;) )

Momenten verkar rätt okej, men vad jag inte riktigt förstår är steglängsökningen på kortsidorna. :confused:

Som det redan framgått så är det på långsidorna steglängdsökningen skall ske, inte kortsidorna.
Men det var förhoppningsvis bara ett skrivfel.

Ett tips: Längst bak i FIPO och Här (sidan 6, eller numrerade sidan 4, i dokumentet) finns Domarhandledningen!
Den är inte bra enbart för domare - den är bra för ryttare, då de där kan läsa hur domarna dömer!
Tölt - speed changes, finns där att läsa! :idea:

/MalinS

Liknande trådar

Hästvård Hej, skulle vilja ha flera infallsvinklar på vårt problem. Bakgrund Islandshäst, 12 år haft Ilischios med efterföljande fång sommar...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Masel
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 351
Senast: sthu
·
H
Övr. Hund Det går sakta men säkert framåt med min omplacering Pingla 1 år. Nu kan hon lämnas ensam några timmar utan att bli nervös, möter mig...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 756
Senast: paradiset
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 458
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar