Statisk häst!

Elsa2000

Trådstartare
Är det någon mer än min häst som får stötar av täcke med fleecefoder i?
Och har ni nåt bra tips på om man kan göra nåt åt det, eller om det bara är att kasera dom?:crazy:

// Elsa:)
 
Sv: Statisk häst!

Använder inte fleecetäcke just nu men då jag gjorde det tyckte jag det funkade bättre om man drog täcket mot mej från hästens sida och sen mot golvet.
Sen va det bättre om jag hade handskar på mej än att jag va barhänt.
 
Sv: Statisk häst!

Min häst får inte stötar, men pälsen blir lite statisk ändå, går bort när jag borstar honom.
 
Sv: Statisk häst!

Jag doppar handen i vattnet innan och drar handen över täcket innan jag tar av det. Och drar blöt hand under täcket också.
 
Sv: Statisk häst!

Kassera eller använda mkt sköljmedel- som man inte ska ha på regntäta täcken:confused:

Har inga täcken kvar med fleece i just p g a den anledningen.

värst blir det när hästarna fäller o allt hår som fastnar * usch*.

tacka vet jag glatt foder som heller inte stramar i pälsen.
 
Sv: Statisk häst!

Just därför jag inte använder fleece. Rent djurplågeri i mina ögon. Har en häst som haft fleecetäcken hos tidigare ägare och var mer eller mindre livrädd för alla sorters täcken. Idag går det bra med täcken som har glatt insida efter mycket träning.
Tycker synd om hästar som krullar ihop sig och dansar på stället för att slippa smärtan och obehaget för att ägaren ska envisas med att ha fleece. :mad:
 
Sv: Statisk häst!

Just därför jag inte använder fleece. Rent djurplågeri i mina ögon. Har en häst som haft fleecetäcken hos tidigare ägare och var mer eller mindre livrädd för alla sorters täcken. Idag går det bra med täcken som har glatt insida efter mycket träning.
Tycker synd om hästar som krullar ihop sig och dansar på stället för att slippa smärtan och obehaget för att ägaren ska envisas med att ha fleece. :mad:

Har just detta problem, han tycker också att det är läskigt med de flesta täckena nu. Blir ju inte direkt bättre när jag blir statisk också:grin:, så några små stötar har han faktiskt fått av mig!:cry: Djurplågeri vet jag inte om jag tycker det är! Gör ju inte direkt ont, mer otrevligt!
Men detta är ju väldigt individuellt, min förra häst hade inga problem med fleccefoder, blev aldrig statisk!

Men några fler täcken med fleecefoder köps inte av mig i alla fall, och de jag har får väl ligga där de ligger! :D

//Elsa :)
 
Sv: Statisk häst!

Det är långt i från bara fleecetäcken som ger statiska hästar.

Antingen så sprayar man vatten/blöter handen och så hjälper det så länge man/hästen fortf är blöt. Eller så sprayar man olja på en borsta och drar över hästen, det är lite mer långsiktigt.

Den statiska elektriciteten uppstår ju när det är (för) torrt i luften, inte enbart pga fleece. Fast få verkar ha så mycket problem som jag med min häst att de inser det. Han är statisk typ alltid när det inte regnar, han har liksom sådan babypäls typ :D Spelar ingen roll hur mycket naturmaterial man har på sig, borstar osv. Någon som känner igen sig??
 
Sv: Statisk häst!

?

Min är statisk oavsett om han har täcke eller ej, sommar eller vinter. Glansiga utetäcken/ulltäcken spelar ingen roll, även om det såklart är ännu värre med fleece.
 
Sv: Statisk häst!

Min häst funkar inte alls med Fleece-täcken, det knastrar och sprakar ngt erbarmligt när täcket skall av. Jag har slutat använda fleece för pålle blev rädd för mig, han verkade tro att det var jag som orsakade det otäcka sprakandet :(
 
Sv: Statisk häst!

KL.

Blanda lite balsam med vatten i en sprayflaska och spraya hästen eller täcket. Funkar galant på både hästar och katter. :D

(Se bara till att det inte är en massa konstigheter i balsamet, nanoteknik och såntdär :p hihi. Men vanligt balsam eller hästbalsam funkar fint)
 
Sv: Statisk häst!

Åh, vilket bra tips! Det måste jag prova.

Min häst blir statisk av det mest, inte bara fleece. Jag kan knappt borsta henne så här års, detta trots antistatiska borstar och glansspray. Det bara sprakar om henne och man märker tydligt att det är obehagligt för henne.
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072
  • Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: Otherside
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 982
Senast: Gunnar
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp