Statisk elektricitet

lulski

Trådstartare
Så här vintertid blir både jag och hästen fruktansvärt elektriska vilket gör att häststackaren i tid och otid råkar ut för stötar. Hon är känslig när det gäller sånt så hon tycker att det är fruktansvärt obehagligt. :( Har ni några bra tips och idéer på vad man kan göra för att minska risken för stötar?

Sv: Statisk elektricitet

Jag råkade visst lägga det här i fel forum så moderator får gärna flytta på tråden.

Jag och min häst var statiska året om förr. När jag började med balsammetoden försvann nästan all statisk elektricitet i min omgivning inkl hästen. Nu är han statisk enstaka dagar om året. Sjukt härligt!

Det tog dock lång tid innan jag insåg sambandet. Men vad begränsande det var innan, han blev så himla rädd.

Menar du balsammetoden på dig? Alltså no poo eller vad det kallas?

Min häst blir statistik vid rykt och jag har märkt att det blir bättre när man använder borstar av naturmaterial som t.ex. tagel. Och undviker helst fleecetäcke då det också gör hästen lite extra statisk. :)

Jag använder också bara borstar av naturmaterial och fleece undviker jag men tack ändå :)

Sätt några droppar vatten på borsten, så gör jag och jag tycker det fungerar bra :) Har jag ingen vattenkran/vattenkopp i närheten spottar jag på den när ingen ser :cautious:

Ja, fatta att det tog tid innan jag insåg sambandet :-P

Innan testade jag allt möjligt som att spraya hästen/borsten med vatten/olja/utblandat sköljmedel men det hjälpte ju bara precis för stunden i bästa fall. Olja på en "fulborste" över hela hästen innan vanlig borst funkade bäst.

Balsam var smart. annars är sköljmedel o bomullsinsida/ microfiber bra framför allt vid fällning då jag upplever att det statiska uppkommer.

Fleece kan vara värst.

Okej. Jag ska överväga om jag ska prova balsammetoden själv. :) Tack för tipset!

Jag funderar på köpa en sprayfalska, fylla den med balsamvatten och spraya på hästen innan jag borstar. Ska prova några dagar så kan jag rapportera hur det gått sen :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 340
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Mens
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat