Stationär dator ska köpas!

Mysaan

Trådstartare
Och jag behöver hjälp. Sist jag köpte dator så köpte på sådant där hyrköp via jobbet så det är typ 12 år sedan. Var inne ett tag på att köpa en bärbar men gubben tycker vi ska ha en ordentlig som han uttrycker sig.

Så vad är viktigast att titta på?

Operativsystemet på de datorer vi kollat på heter Windows Vista och sedan ett tillägg typ basic , premium osv. Är detta något nya men samma som windows Xp som jag sitter på nu? Är detta ett bra operativsystem?

Sedan har vi det där med processor och hastigheter osv hur sjutton ska man kunna välja? Vad är bra när det gäller sådant?

Ljudkort hur viktig är dte och vad är bra där?

Fler grejer jag bör tänka på och kolla upp?

Jag ska alltså ha den att surfa på buke och liknande sidor. Spela olika spel på internet gör mest ungarna. Maila givetvis och gör endel bokföring.

All hjälp mottages tacksamt!
 
Sv: Stationär dator ska köpas!

när du köper dator, är det som med bil, definera vad du ska använda den till, fråga vad som behövs för att göra det.

är det inget speciellt du ska ha den till duger det med första bästa, en köp en bra skärm. det är guld att ha en skärm man kan titta på i timme efter timme utan att bli trött i ögonen, eller irritera sig på dåliga betraktningsvinklar eller låg ljusstyrka.
 
Sv: Stationär dator ska köpas!

Vi har kollat på några på Netonnet blandannat en som heter Acer Aspire.
Är det något bra märke eller?
 
Sv: Stationär dator ska köpas!

netonnet har ju butik i kalmar iaf.

jag tror inte man kan döma märke sådär på förhand, alla modeller funkar olika så att säga. däremot tycker jag om HP, deras datorer har sinnesjsukt mycket extrafunktioner iaf.
 
Sv: Stationär dator ska köpas!

Personligen kör jag numera enbart med Dell, inte för att de är bättre än några andra eller sämre än några andra utan för att de har en (Visserligen dyr) extremt bra service där man får hjälp vid hårdvarufel fort, vilket är extremt viktigt i mitt jobb. Har jag plåtat ett bröllop t.ex. vill kunderna inte vänta på att jag skall lämna in datorn i flera veckor innan de får sina bilder. Det funkar bra och snabbt utan knöl tycker jag.
 
Sv: Stationär dator ska köpas!

Tack för era svar!

Vi sitter i dag på en Packard Bell som är 12 år och fungerar hyfsat men låser sig ibland och sedan har vi en

Sedan har vi en Dell som jag inte alls gillar. Den är bara 6 år och är minst lika skruvad som vår 12 åriga dator
 
Sv: Stationär dator ska köpas!

Jag tycker att du ska titta på en iMac 20"...

Nu är jag mac-människa, men kan säga att en STOR del av nya mac-köpare är PC-människor som kommer in i butiken och HATAR Vista över allt annat... de har gett upp ...

Om du investerar i en iMac så får ju OSX istället för Vista, men du KAN installera XP/Vista också.

Inga virus på mac ;) MYCKET snyggare "möbel"

Säg till om du vill ha hjälp.
 
Sv: Stationär dator ska köpas!

(Vidareutvecklar)

För någon som inte vill eller har kunskap att pilla själv ifall det blir problem är en märkesdator med support ett bra alternativ. Både HP och Dell är leverantörer med bra rykte och support. (Även använt båda personligen.) Beroende på vad det är för spel och bokföringsprogram så går eventuellt Mac bort helt redan från början. Även beroende på hur krävande spel ungarna vill köra så är en iMac med windows overkill i prestanda. (Om de tusenlappar den sen kostar extra (50-100 %), jämfört med en Dell med liknande prestanda, är värda det för designen är något bara du kan svara på.)

Det täckte hårdvaran, vad som i princip. På din fråga om Vista kan jag bara säga att ja, det är ett bra operativsystem. Lite annorlunda upplägg än XP, vilket kan vara förvirrande till en början, men mängder av förbättringar när man vant sig (för att inte tala om "under huven"). Du kommer höra många som varnar för det, men gör dig själv en tjänst och testa själv; det finns förstås de som ärligt inte gillar det, men förvånande hur många som går på endast hörsägen. (Eller blivit lurade av oem, egentligen inte gillar hårdvarutillverkarna etc. De två problemen fanns dock mest när det var nytt för några år sedan.)

Slutligen ett par snabba exempel på datorer som är fullt tillräckliga för hemanvändning, åter beroende på vad det är för spel: Två varianter på Dell Studio med skärm
 
Sv: Stationär dator ska köpas!

Tack för tipset!

det är ungarna som spelar spel på internet så jag är faktiskt inte helt säker på vad det är för spel de spelar. :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 162
IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 845
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Har letat i trådar men utvecklingen går ju så fort framåt att de trådar jag hittat är inaktuella. Vi behöver skaffa en ny dator och...
Svar
19
· Visningar
1 473
Senast: SaraXX
·
Skola & Jobb Jag skäms när jag skriver dethär men jag är otroligt dålig på datorer o datorprogram.Lärde mig typ Word för 25 år och minns typ hur man...
Svar
7
· Visningar
832
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp