Startanmäla

CA

Trådstartare
Jag har fått ett erbjudande om att köpa en travhäst, och hon är i full tävlingskondition, tävlar idag t.ex.

Men hur funkar det om jag inte har tagit min b-licens ännu? För man måste väl vara 18 fyllda för att få ta den?
Får jag inte startanmäla henne då?

Sv: Startanmäla

Nej du får inte startanmäla henne om du inte har licens. Alla startande hästar måste ha en godkänd tränare.

Nej det får du inte! Du måste vara 18 år fyllda och ha gått en B-tränarkurs samt gjort ett godkänt prov först.

Oki, tack för svaret! Då ska jag kolla upp med Åby om när jag ska ta.

nytt för i år är en licens för 16 och 17åringar vet inte exakt hur den funkar men det vet dom på åby

Vad är det om det inte är träningslicens då? Eller är den licensen något med ponnytrav?

Love_travare skrev:
Vad är det om det inte är träningslicens då? Eller är den licensen något med ponnytrav?

Ponnytravet är helt skilt från "stor-travet" när det gäller licenser, jagv et faktiskt inte hur det är om man får tävla ponny och stor häst parallellt nu, på min tid fick man det inte.

Det finns ju ett antal licensvarianter som inte har Tränaransvaret i sig.

Jag är inte insatt i det, men min fråga baserar sig lite på en tanke på att man är omyndig när man är under 18 år och hur man löst det med försäkringarna.

Jag har inte fått licensbestämmelserna hemskickade ännu men de finns säkert på Travsports hemsida om man orkar leta lite. :idea:

Jag har för mig att jag läste i en travtidning om att stc (tror jag) hade tagit upp ett förslag om att tillåta 16-17 åringar att ta b-licens...kan det stämma?

på STC's sida står det i i licensbestämmelserna att:

"Startanmälan får bara göras av hästens tränare eller av denne utsett ombud"

Vad menas med utsett ombud?

Love_travare skrev:
på STC's sida står det i i licensbestämmelserna att:

"Startanmälan får bara göras av hästens tränare eller av denne utsett ombud"

Vad menas med utsett ombud?

Hästägare/ tränare/ delägare/ kusk-ryttare

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
614
Senast: Mli
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 759
Senast: Nevermind
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 243
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 544

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka