Starta på 4-åring

T

tuttiboo

Har tänkt att starta min 4-åring i en LC 1. Har dock inte varit ute på ett par år, så nu undrar jag lite över hur det fungerar med 4-åring. Ska man anmäla i avd.B, precis som i hoppningen? Hur blir det i förhållande till de andra hästarna, bedöms man i en " egen" unghästavd, eller??? :confused:
Rider man exakt samma program som de andra i klassen, eller har man någon lättnad, som tex tillåtelse att använda lättridning istf nedsittning?
Hjälp!!! :confused: :confused: :confused:
//Tuttiboo

Sv: Starta på 4-åring

Har du häst så finns det ingen unghästavdelning i dressyr, det finns bara för ponny.
I dressyr tävlar man på samma villkor som alla andra, dvs inga extra lättnader.

Avd B för ungponny, är väl främst till för att ungponnyn skall kunna tävlas av överårig ryttare, så att den får en bra start på tävlingskarriären, det är ingen skillnad i hur man rioder programmen.

Det finns dock speciella program för unghästar som väl kanske är lite lättare än de 'vanliga' programmen på samma nivå, men de används väl främst på tävlingar där unghästar kan kvalificera sig till unghästchampionatet (eller vad det heter).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·
Hoppning Jag har en valack på 3 år. Insutten som 2,5 åring och fick sen vila nov-feb. Därefter har jag ridit in och satt grunderna. Skritt trav...
Svar
3
· Visningar
1 019
Senast: Ray
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 445
Senast: Hippocampus
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 260
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur