Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
8*15 är stort för en ligghall med så få hästar. Minimimått finns på jordbruksverkets hemsida. Med så få hästar så slipper du förprövning hos länsstyrelsen (om du inte har fler djur på andra ställen på gården).
Finns det ingen möjlighet att slänga ut höet utanför ligghallen - på en sida utan utgångar alltså? Då undviker ni iaf trängsel och risken att någon vaktar inne i ligghallen blir mindre. Dessutom är det ju som sagt där de ska kunna ligga och ta det lugnt utan att oroa sig för tt ngt kommer och jagar ut dem för att de är för nära maten.
Att klaffsa ut i hagen har för oss inte varit problem - man kan ju slänga höet precis intill staketet - bara slänga över det. Men det är ju olika hur van man är att hålla på också.
Det där löser sig säkert. Om inte annat kan man prova en lösning och sen byta, och om ni börjar bära ut höet i hagen redan på hösten så blir det säkert lättare att fortsätta med det under vintern också sen.
Jo vi kommer pröva oss fram, blev bara lite paff att jag inte tänkt så långt
Tidigare år har jag fodrat "som vanligt" och burit ut hö i hagen fyra gånger om dygnet, så jag har min lilla vandringsled färdigtrampad och väl bekant med fodringar i hagen
Jag ska klura vidare, kanske bygga foderbord med tak istället eller något. Det är ju första vintern med fri tillgång och jag vill ogärna ställa ut hela rundbalen eller någon sådan lösning.
Ska röja och fixa iordning i hagen i helgen (städa inför vintern) och kolla vad som kan funka istället.
Tack för alla bra tips
Varför emot att ställa ut hela storbalen i hagen!???????
Det är ju perfekt.
Se till vända balen så att den inte står/ligger med den rullade sidan mot backen. Utan du får vänt den så den står stadigt (går att vända den för han om man är två, eller om du kan få hjälp med det) , sedan skär du med kniv av locket på balen så att säga. Balen blir inte dålig av detta. hästarna äter upp och det blir minimalt med spill. sen är det bara att plocka upp plasten i en stor bit plus ev nät/band.
Man kan ta det innan balen är helt slut också.
Man måste va lite bekväm och underlätta för sig själv. Prova ska du se vad praktiskt det är.