Starta Lösdrift

Sv: Starta Lösdrift

Hur stor yta har du på ligghallen hillevi?
"Min" lada är på ca 8 x 15 meter. Är det stort eller litet för 3-4 hästar?

8*15 är stort för en ligghall med så få hästar. Minimimått finns på jordbruksverkets hemsida. Med så få hästar så slipper du förprövning hos länsstyrelsen (om du inte har fler djur på andra ställen på gården).

Vi ska ju också ha lösdrift nu. Men dessa hästar kommer få en stor ensilagebale ute att äta. jag räknar nog med att den ska klara sig, och gör den inte de så får man lösa det då. Balen ska självklart stå ute!

Vi ska dock göra två boxar som alltid ska stå öppna, dels för att min häst är rymmningsbenägen när han r själv och dels för att de ska kunna få äta sitt kraftfoder ifred!

Jag tror vårt kommer bli bra iaf! Men återstår att se!

8*15 är stort för en ligghall med så få hästar. Minimimått finns på jordbruksverkets hemsida. Med så få hästar så slipper du förprövning hos länsstyrelsen (om du inte har fler djur på andra ställen på gården).

Vad bra! :D

Finns det ingen möjlighet att slänga ut höet utanför ligghallen - på en sida utan utgångar alltså? Då undviker ni iaf trängsel och risken att någon vaktar inne i ligghallen blir mindre. Dessutom är det ju som sagt där de ska kunna ligga och ta det lugnt utan att oroa sig för tt ngt kommer och jagar ut dem för att de är för nära maten.

Att klaffsa ut i hagen har för oss inte varit problem - man kan ju slänga höet precis intill staketet - bara slänga över det. Men det är ju olika hur van man är att hålla på också.

Det där löser sig säkert. :) Om inte annat kan man prova en lösning och sen byta, och om ni börjar bära ut höet i hagen redan på hösten så blir det säkert lättare att fortsätta med det under vintern också sen.

Jo vi kommer pröva oss fram, blev bara lite paff att jag inte tänkt så långt :o

Tidigare år har jag fodrat "som vanligt" och burit ut hö i hagen fyra gånger om dygnet, så jag har min lilla vandringsled färdigtrampad och väl bekant med fodringar i hagen :p

Jag ska klura vidare, kanske bygga foderbord med tak istället eller något. Det är ju första vintern med fri tillgång och jag vill ogärna ställa ut hela rundbalen eller någon sådan lösning.
Ska röja och fixa iordning i hagen i helgen (städa inför vintern) och kolla vad som kan funka istället.

Tack för alla bra tips :bow:

Jo vi kommer pröva oss fram, blev bara lite paff att jag inte tänkt så långt :o

Tidigare år har jag fodrat "som vanligt" och burit ut hö i hagen fyra gånger om dygnet, så jag har min lilla vandringsled färdigtrampad och väl bekant med fodringar i hagen :p

Jag ska klura vidare, kanske bygga foderbord med tak istället eller något. Det är ju första vintern med fri tillgång och jag vill ogärna ställa ut hela rundbalen eller någon sådan lösning.
Ska röja och fixa iordning i hagen i helgen (städa inför vintern) och kolla vad som kan funka istället.

Tack för alla bra tips :bow:

Varför emot att ställa ut hela storbalen i hagen!???????
Det är ju perfekt.
Se till vända balen så att den inte står/ligger med den rullade sidan mot backen. Utan du får vänt den så den står stadigt (går att vända den för han om man är två, eller om du kan få hjälp med det) , sedan skär du med kniv av locket på balen så att säga. Balen blir inte dålig av detta. hästarna äter upp och det blir minimalt med spill. sen är det bara att plocka upp plasten i en stor bit plus ev nät/band.

Man kan ta det innan balen är helt slut också.
Man måste va lite bekväm och underlätta för sig själv. Prova ska du se vad praktiskt det är.:idea:

Det är så vi ska göra! ska ev ställa den lite under ett träd!
Vi tstade detta första vintern jag hade häst. dock inte på lösdrift men fri tillgång. Sen la vi en presenning över om nätterna nu kommer de ju mumsa hela tiden! Och min pålle har aldrig mått så bra som han gjorde då = )

Varför emot att ställa ut hela storbalen i hagen!???????
Det är ju perfekt.
Se till vända balen så att den inte står/ligger med den rullade sidan mot backen. Utan du får vänt den så den står stadigt (går att vända den för han om man är två, eller om du kan få hjälp med det) , sedan skär du med kniv av locket på balen så att säga. Balen blir inte dålig av detta. hästarna äter upp och det blir minimalt med spill. sen är det bara att plocka upp plasten i en stor bit plus ev nät/band.

Man kan ta det innan balen är helt slut också.
Man måste va lite bekväm och underlätta för sig själv. Prova ska du se vad praktiskt det är.:idea:

Svar till lindsen: Detta tyckte jag också skulle passa dig, eller varför inte alla som vill ha utdrift på sina hästar.:idea:

Jag förstår det. Detta med att ställa ut hela balar känns inte helt bra. Ffa då man inte heller vet hur balen ser ut längre in.

Dit jag flyttat nu ufodras hästarna också för hand ca 2 ggr om dagen i höhäck, och har fri tillgång.

Kan säga att vattning av hästarna oftast tar längst tid enl min erfarenhet - om man måste bära eller ska fylla med tunna slangar. Kanske kan man dra ner på arbetet där istället?

Förra vintern hade vi fyra (:mad:!!) 300 kg-balar som var dåliga, samt en 700 kg-bal, varav tre "innifrån". Det hade jag inte sett om jag ställt ut balen i hagen. Så jag tycker det är lite läskigt att fodra så, för egen del.

Vatten vet jag precis vad du menar... Men förhoppningsvis blir det en "lätt" vatten-vinter i år, har investerat i en vattenautomat (www.gimmex.se). Man gräver ner en slang frostfritt och kopplar på automaten, som sedan fyller på vatten automatiskt när det sjunker under en viss nivå, samt håller det isfritt.
Låter för bra för att vara sant.
Så jag är fortfarande skeptisk.
Jag kommer inte ropa hej ännu innan vi överlevt hela vintern och sett att det verkligen funkar :angel:.

Senast ändrad av en moderator:

Oj, gud va praktiskt! Det skulle ju verkligenkunna vara ett alternativ.
Vi ska ha vattenkopp - min fundering blev nu om också den är eluppvärmd, själva koppen alltså, eller om det finns risk att det fryser där? Hm.. nu fick du mig att fundera.. :D *ger mig ut på nätet*

Ja visst verkar den för bra för att vara sann?
Elslingor i botten som ska hålla vattnet isfritt, och fyller på sig själv...
Ändå är det gott om vatten i behållaren, som två hinkar ungefär, med ett tillflöde på 13 l/min.

Som sagt, jag tror det när jag ser det fungera irl.
Och skulle det funka är det ju helt otroligt.
Och den var ju inte hutlöst dyr jämfört med Thermobar och funktionen.

Jag får återkomma i februari/mars någon gång, med en rapport om jag är hel-lurad eller frälst :D

Än så länge fungerar den oförskämt bra :love:

Vardagslyx på hög nivå.

Lite fnul med att koppla in den då det var en transformator att sätta dit, lite annat att skruva, och så har vi dragit in en elslinga i själva vattenslangen som går till apparat-prylen så inte vattenslangen fryser.

Men än så länge funkar den klockrent! Vattnet i badkaret är fruset, men denna prylen tickar på.
Vi har haft ner till -8 än så länge, vi får se vad den säger när det är -15. Men jag jublar inombords :love:
Har varken släpat vatten eller knackat is ännu.

Hittade en bild på underverket, fast vår är brun.
Vattenkopparna är stora som hinkar.
vattenautomat.jpg

Ni som har lösdrifter..kan ni inte sätta in bilder här?

jag är själv under planering för ett bygge till sommaren..

Nuvarande lösdriften. Här är en bild på vattenkoppen vi har. Den står på en stor cylinder mitt i hagen. Den verkar hittills superbra! När de vid uppgraderingen av proppskåpet stängde av stömmen en dag och det frös till så var det bara att starta elen igen så tinade den själv upp allt och fungerade igen som den skulle. :D

89505606.jpg

Sen har vi nu dessa ligghallar, from. igår. Två stycken stora till 3 hästar. Jag är inte förtjust i denna konstruktion men efter som att dessa står mot skogen så blir det väldigt skyddat även utanför dem. Hästarna använder ju dessutom sällan ligghallarna vintertid och på sommaren ska vi inte använda hagen alls. www.pegasusboxen.se som fö. inte var riktigt vad de lovade tyckte vi. Allt kom i plockepinn. :crazy:
vind2_468.jpg

Vi står ju som sagt på en mycket liten lösdrift för tillfället som fö. hoppningsvis blir större inom kort. Men hästarna och vi trivs jättebra.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 294
Senast: EZMK
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 281
Senast: sthu
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat