Starta litet företag

L

lilladu

Hej, har hört att man kan dra av momsen och vissa saker tex mat, strö och viss utrustningskostnader när man har ett litet företag. Jag vill veta mera om detta, stämmer det och hur går jag isf vidare?

Finns det nån bra sida/bok där jag kan läsa mera? Hur har ni med eget företag gjort? Har ni tips idèer eller annat ni vill dela med er av?

Hoppas på svar!

Sv: Starta litet företag

Först måste man ha någon typ av verksamhet som ger vinst eller kommer att ge vinst för att ha ett företag. Så vad är det du gör?
Sedan ska "vinsten" vara så pass att det är mer än hobby för att Skattemyndigheten ska godta avdrag för moms.

Enklast för dig är att kontakta Skattemyndigheten så får du reda på precis vad som gäller för att den verksamhet du har eller tänker ha.
Men t ex att bara sätta sin egen ridhäst i ett företag och inte ha några inkomster på den. Det blir aldrig godkänt. Verksamheter som kan bli godkända om de går bra är bl a avel och uppfödning, träning av andras hästar och försäljning av hästar i större omfattning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 327
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar