Starta katthem...

R

Rambolina

Ber om ursäkt om jag lägger detta i fel forum , chansar på att jag får hjälp här...:bow:
Funderar på att starta katthem, jag mår illa när jag tänker på alla kattungar, katter som kastas ut vind för våg, är det någon här som vet vad som gäller??:confused: Tacksam för minsta lilla hint var man bäst börjar!

Sv: Starta katthem...

*funderar*

undrar om inte Länsstyrelsen har nåt finger med i spelet...tillstånd eller så...dom kanske iaf vet nåt...

Har egentligen ingen aning :confused:

Lycka till!

Sara

ta kontakt med katthem nära dig och anmäl dig som akuthem. Oftast behöver katthemmen fler sådana. Betydligt lättare än att starta ett eget

Det är nog rätt svårt att driva ett katthem själv, det är ju mycket kostnader. Du måste ha en godkänd lokal, tillstånd från kommunen (kostar) om du ska ha fler vuxna katter än 9 eller sälja fler kattungekullar än 2, bra samarbete med veterinär osv.

Så jag håller nog med ovanstående, kontakta ett katthem i din närhet (finns på många ställen) och bli akuthem/jourhem.

Hej, det är det som är problemet där jag bor, det finns inget direkt katthem i samma stad, jag var i kontakt med kommunen igår och vi ska ha ett möte i slutet på Juli så jag hoppas att jag får alla svar jag behöver då:) Samarbete med vet är nog inga problem har en inhysning som är leg.vet:banana::banana: Lagård på 500 kvm där vi kan "stjäla" ca 80 kvm till ev katthem.
Tack för tipset om akuthem, kan ju alltid börja där iofs.

Låter ju som en bra början. Katthem behövs ju alltid, men jag tror många inte tänker på hur dyrt det blir eftersom dom flesta katthem får klara sig på privata bidrag, kommunen kanske bidrar med lokal om man har tur. Så det blir ju veterinärvård, mat, försäkringar,el, värme osv som du får betala själv eller hitta privatpersoner som hjälper dig ekonomiskt.

Lagård låter ju bra, bara den är isolerad och det finns el, varje katt måste ha tillgång till ett rumstempererat utrymme t.ex.

Jodå, både isolerad och el:-) Varmvatten och kallvatten.

Vad glad jag blev när jag läste detta, har själv alltid velat ha ett "ålderdomshem" för hästar som farit illa eller bara är slutkörda men inte dåliga. Inte riktigt samma sak men men =)

jag tycker det är bra att du har tankar om dom hemlösa, själv har jag varit akuthem för ett katthem, i ca 1 1/ år då tog jag emot sammanlagt 74 katter i mitt hem,,,,,det krävdes jobb, naturligtvis inte alla på en gång. det var allt från vildkatter till hemlösa o vanvårdade vuxna o kattungar, det krävs mycket jobb o pengar,,ett tips till kattlådorna, använd sågspån eller dus, billigt o luktar inget, men man får byta varje dag, det finns att köpa i stora balar på granngården eller liknande,

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 133
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 046
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar