starta företag under mammaledighet?

pastejja

Trådstartare
Jag överväger att starta ett litet företag under mammaledigheten. Inte för att jag tror att jag kommer att få så mycket tid över men jag tillverkar bla. tvål och för att få sälja den måste jag bla. ha startat ett företag. Funderar på detta med inkomst och föräldrarpengar och mitt vanliga jobb, hur löser jag detta på ett snyggt och smart sätt? Det handlar inte om någon stor produktion, men folk som har fått i värdinnegåvor och deras vänner har börjat vilja köpa av mig och jag får inte sälja..
/U

Sv: starta företag under mammaledighet?

Så här står det bland annat på den här hemsidan som är bra:
"Finns det gränser för hur mycket jag får tjäna i en hobbyverksamhet?

Det finns inga gränser för hur mycket du får tjäna i en hobbyverksamhet. Det som skiljer hobby från näringsverksamhet är att en hobby saknar vinstsyfte. En hobby är något du utför på din fritid och som inte är din huvudsakliga försörjning.

Normalt beskattas hobbyverksamhet i inkomstslaget tjänst i deklarationen. I princip är alla inkomster skattepliktiga och alla utgifter avdragsgilla. Om omsättningen överstiger 30 000 kronor per år är du skyldig att betala moms.

Om du driver din verksamhet med syfte att den ska gå med vinst ska du ansöka om F-skatt och beskatta vinsten i inkomstslaget näringsverksamhet."

Tack för den infon, även om jag redan hade koll på det. Problemet är att det finns fler bestämmelser om jag skulle sälja krämer, tvål etc. och det är att jag måste ha ett företag och receptet på min produkt måste registreras hos kemikalieinspektionen- Pengarna jag ska hosta upp för att starta är:
"..Årsavgiften för personen/företaget som anmäler produkterna är 2100 kr/år samt 300 kr för varje produkt och år."

Så det blir 2100 (för att få registrera produkter hos kemikalieinspektionen)+300(/recept)+2000 (kostar det väl att starta enskild firma?)= 4400 kr. Så det blir till att sälja många tvålar för att gå + med de avgifterna ;).

Är det först när/om jag går + och kan ta ut pengar från företaget som jag behöver redovisa inkomst till försäkringskassan, CSN etc.?

/Ulrika

Kolla med skatteverket när det gäller företagandet samt redovisad inkomst. Du kommer troligen inte att få mer korrekta svar på bukefalos än vad du får om du ringer direkt till skatteverket, CSN och FK och frågar. Alt. kontakta någon av alla de organisationer/föreningar som hjälper folk att starta eget, alt 2. kontakta en annan tvålförsäljare som verkar eller har verkat på den nivå du strävar efter.

Ja går du inte med + plus så blir det ju ingen inkomst. ;) En vinst behöver inte heller redovisas som en inkomst om du istället väljer att återinvestera delar av den i verksamheten.

Du får räkna ut vilka kostnaderna blir för avgifter, prel.skatt (om du startar enskild firma istället för hobbyverksamhet), material och tillverkning. Räkna ut självkostnadspris på varje produktenhet och därefter kan du räkna ut vilket pris du behöver sätta för att gå +/-0 vid olika volymer för att se hur mycket du måste sälja för att gå runt. Är det realistiskt att t.ex. sälja 250tvålar per månad om det är vad som krävs för att inte gå back och kunna ha ok priser på produkterna?

Preliminär skatt beräknas (grovt sett) på uppskattad vinst för ett år, resultat från året före m.m och betalas månadsvis. Den justeras självklart vid årsslutet vid redovisningen till skatteverket.

Kolla runt om du har någon i din närhet som antingen kan hjälpa dig med eller lära dig grunderna i bokföring. Det underlättar om du får den rätt från början.

Senast ändrad:

angående föräldradagar gäller väl enbart att du inte tar föräldrapeng för de dagar du jobbar. Så ifall du inte tar 7 dagar i veckan så borde de inte kunna klaga.

Kolla med skatteverket när det gäller företagandet samt redovisad inkomst. Du kommer troligen inte att få mer korrekta svar på bukefalos än vad du får om du ringer direkt till skatteverket, CSN och FK och frågar. Alt. kontakta någon av alla de organisationer/föreningar som hjälper folk att starta eget, alt 2. kontakta en annan tvålförsäljare som verkar eller har verkat på den nivå du strävar efter.

Ja går du inte med + plus så blir det ju ingen inkomst. ;) En vinst behöver inte heller redovisas som en inkomst om du istället väljer att återinvestera delar av den i verksamheten.

Du får räkna ut vilka kostnaderna blir för avgifter, prel.skatt (om du startar enskild firma istället för hobbyverksamhet), material och tillverkning. Räkna ut självkostnadspris på varje produktenhet och därefter kan du räkna ut vilket pris du behöver sätta för att gå +/-0 vid olika volymer för att se hur mycket du måste sälja för att gå runt. Är det realistiskt att t.ex. sälja 250tvålar per månad om det är vad som krävs för att inte gå back och kunna ha ok priser på produkterna?

Preliminär skatt beräknas (grovt sett) på uppskattad vinst för ett år, resultat från året före m.m och betalas månadsvis. Den justeras självklart vid årsslutet vid redovisningen till skatteverket.

Kolla runt om du har någon i din närhet som antingen kan hjälpa dig med eller lära dig grunderna i bokföring. Det underlättar om du får den rätt från början.

Tack för många bra tips, ska ringa och kolla. Det är absolut mer intressant för mig att låta eventuellt överskott stanna kvar i företaget för vidareutveckling och ev. buffert eftersom eventuell vinst skulle vara så liten att det varken skulle göra till eller från i kassan första året/åren. Det är bara en stor tillfredställelse att se andra få upp ögonen för sådant som är viktigt för mig. Men visst, i längden gör det ju inget om det blir pengar över.

Ja jag gissar att jag får läsa på lite.. Intressant att få svar, jag är en sådan som analyserar en hel del innan jag beslutar mig.

angående föräldradagar gäller väl enbart att du inte tar föräldrapeng för de dagar du jobbar. Så ifall du inte tar 7 dagar i veckan så borde de inte kunna klaga.

Jag överväger att ta 5 dagar i veckan men har inte beslutat något än.
/u

Jag överväger att ta 5 dagar i veckan men har inte beslutat något än.
/u

Dubbelkolla det med FK innan du gör något, om verksamheten sker på hemmaplan och du har möjlighet att ta hand om barnen samtidigt (hemarbete) så är det inte säkert att de kräver att du tar ut färre fp-dagar. Om det dessutom inte ger någon vinst.

Pratade just med försäkringskassan, eftersom det handlade om hobbyverksamhet som inte var vinstdrivande så skulle det inte vara några problem. Skulle det påverka min inkomst så hade det varit skillnad.
Nu handlar detta om att jag måste starta företaget för att få sälja tvålarna lagligt, och tvålarna tillverkar jag ju ändå.
Jag tror att jag kommer att välja 5 dagars ersättning i veckan för att kunna vara ledig längre. Får jag bara sålt en häst till så tror jag att det ska gå bra..
/U

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 188
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 933
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar