Stärkelsefria kraftfoder

K

KarinMH

Jag letar efter stärkelsefria kraftfoder och har lite svårt för att hitta några. Är det någon som vet vilka som tillverkar såna kraftfoder?

Sv: Stärkelsefria kraftfoder

Helt stärkelsefria är ju omöjligt, men det finns foder med minimalt.

Ex. betfor, lucern, linfrökaka, soja, Krafft + grön och deras rehab, Dodson&Horell har också några sorter både färdiga fullfoder och lucernblandning. Ska det även vara melassfritt så blir marknanden mindre men det finns.

Hej!
Vi köper primero Total sedan ett och ett halvt år och det funkar kanon på fång o korsförlamningshästarna.
mycket fint kraftfoder!!

jag ger eggersman revital cubes. det har starkt reducerat stärkelse och sockerhalt, särskilt framtagit för fånghästar men även korsförlamningshästar.

det bästa är dock att endast ge grovfoder, men det går ju inte alltid..

Leta på Derbyfoder också. Har för mig (är inte säker alltså) att de har något foder med lägre stärkelsehalt. Eggersmann har också, jag tror att det är någon fler än bara den Centaur pratar om.

mja dom har struktur-mix och vollkorn pellets tex men dom är inte så annorlunda mot vanlig pellets/müsli..

Ok, då är det mitt minne som spökar. Fick för mig att det skulle finnas någon mer...

Jag försöker undvika kraftfoder, jag är inte så förtjust i stärkelse. Istället fungerar lusern och eventuellt olja som ersättning för kraftfoder hos oss. Beror ju lite på vilken häst man har (äter de inte lusern är det ju tvärkört!), men hittills har det fungerat väl på övriga.

*kl*

Tack snälla för alla svar. Jag ska titta på era tips och se om något passar. Tyvärr vill jag inte ge lusern då vi har väldigt höga värden i hösilaget och betfor kan jag endast ge ett mål av då jag bara är i stallet en gång om dagen (stallet ger kraftfoder tre gånger om dagen). Min häst har väldigt känlig mage så jag tänkte prova att dra ner på stärkelsen och se om magen blir bättre. Har provat de flesta magprodukterna men de har inte hjälpt tillräckligt. Han får havrefri musli idag men det är en del korn och majs i muslin och därför vill jag försöka hitta något med mindre stärkelse.

Om magen är känslig så kanske det är idé att ta bort melassen i första hans eftersom det kan ställa till det för känsliga magar. Stärkelsen i andra hand, rena och få fodersorter är vad som gäller för känliga magar.
Om hösilaget har höga värden, behöver du verkligen något kraftfoder eller kanske räcker det med krubbskrammel?.

linfroolja ö havre år det som hästen tal bäst ö oftast behöver man ej ge mer om man här bra stråfoder. Branschen skor sig otroligt på okunskapen om att hästar skulle tala vete, upphettade oljor mm eller att de behöver alla dessa för hästar, onaturliga saker. Hästar ö människor ar ej froatare o ändå envisas livsmedelbranschen med att låta oss tro att vi skall äta det. Stärkelse år socker som ju ger mkt problem i kroppen. Fett här fått blivit boven när det egentligen ar
stärkelse o sockret. Men hästar tal oprocessat linfroolja o havre bra i jamforelse med dessaolika vetebaserade muslisorter o framförallt pelleterat foder.

Jag använder dynavena men antagligen skulle havre o linfroolja fungera lika bra.

Tack för svar. Det är bara krubbskrammel han får och han får det bara för att han ska få nåt när alla andra hästar får. Funderar på att prova D&H Safe and Sound som verkar ligga lågt i både stärkelse och melass.

Tack för ditt svar också. Jag hade gärna gett honom havre men förutom stärkelsen (som är lägst blad spannmålen eller hur) så är han tillräckligt "eldig" utan, han älskar havre men exploderar vid minsta lilla giva. Jag har provat flera gånger men tyvärr har det inte fungerat. Han är uppväxt enbart på gräs och jag tror det kanske gjort honom extra känslig (men jag vet inte om den teorin stämmer, svårt att säga).

Spillers har två typer av fångfoder.... kolla med dem

Safe & sound är ett mycket fint och smakfullt foder. Rekomenderas så länge han tål melassen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 907
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vi har Himalayasaltsten och den lossnar ju från snöret till slut. Då har vi en sån liggande saltstenshållsre där jag lägger bitarna. Nu...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka