Starkare bett tillfälligt?

Sv: Starkare bett tillfälligt?

finns ju ingen häst som är hård i munnen av naturen..de är alltid orsakat av ryttarens hand.

Senast ändrad av en moderator:

ja och de hästarna kan det vara nödvändigt att ha ett skarpare bett tillfälligt på (som den här tråden handlar om) för att få hästen att lyssna.

om hästen är hård i munnen så försvinner faktiskt de oftast ganska väldigt fort när nån med mjuk hand sitter upp.

man ska aldrig nånsin sitta o slita hästen i munnen oavsett och sen blir inte hästen mjukare i munnen bara för att man har ett skarpt bett..

sen tycker jag att de är skillnad på en pigg o glad häst än en som är hård i munnen.

Tycker ni man kan ha ett starkare bett när man rider ut med andra?
Om hästen annars alltid är lugn och fin men blir lite stressad och springig med andra.
Tycker ni det är okej att ha lite starkare bett bara då tills hästen är mer van med det?

Mjaa. Med tanke på min egen betthistorik på sistone så ska jag absolut inte moralpredika, samtidigt kan det gå åt båda håll beroende på hur din häst reagerar på bettet.
Jag själv har haft skarpare bett som "nödbroms" men som regel så gör jag helst tvärtom istället eftersom hästar har en tendens att bara omvandla energin till något annat om man "bara" bromsar.
Som exempel så en häst som normalt sett ökar på tempot rejält, taktar, småtravar, blir den tvingad att gå sakta trots överskottsenergi i kroppen av stress så blir det i regel lika mycket taktande/energi fast mer på stället, och då är det närmare till bockning/resning än om den "bara" ökar på. Bett med skänklar peppar nästan till bockningar/stegringar om man tar i det samtidigt som hästarna är stressade upplever jag det som.
Till skillnad från t ex ett sidepull där man kan rycka till rejält en gång utan någon större uppstressande effekt om det inte är en väldigt känslig häst.

Min definition av skarpare bett som nödbroms är snarare om man på vanligt bett (trots konsekvens) har en stoppsträcka redan i skritt på 100 meter. Då känns det som ett tillfälligt fusk att dra på ett skarpare bett för att åtminstone lära in att det faktiskt betyder stopp NU, inte tokdra emot och inte ens lyssna bättre på 10:e eller 20:e eller 50:e försöket. Det är enda fallet där jag kände att bettet faktiskt fungerade som "nödbroms", för även om det inte var någon nödsituation så var det en nödlösning för att komma någonvart på totalt felinlärd häst.

Nu kommer det lite moralpredikning ändå känner jag, men i längden så tjänar man alltid mest på att gå den långa vägen. T ex träna one-rein-stop och vänta ut tills hästen lugnat ner sig, härda härda, eller öva upp kommunikationen rent allmänt så det sitter bättre i alla situationer. Tålamod är en dygd som många av oss (mig inräknat) kan behöva mer av. Sen skulle jag inte påstå att du gör FEL i att använda ett skarpare bett som tillfällig lösning.
Men för sin egen skull bör man stanna upp efter ett tag och utvärdera, för att inte hamna i fällan att "fuska" med det skarpare bettet men aldrig få bukt med grundproblemet så man inte vågar gå tillbaka till att rida med vanligt bett.

om hästen är hård i munnen så försvinner faktiskt de oftast ganska väldigt fort när nån med mjuk hand sitter upp.

man ska aldrig nånsin sitta o slita hästen i munnen oavsett och sen blir inte hästen mjukare i munnen bara för att man har ett skarpt bett..

Håller med om det första, handen som använder bettet kan ha stor betydelse.

Det andra känns som en sanning med modifikation... Vissa hästar HAR mer att sätta emot än andra när de väl gör det, oavsett av vilken anledning de gör det.
Skillnad på att rida en häst som blir som en mur när den stänger av och drar iväg mot att sitta på en häst som på sin höjd blir som en tunn plywood-skiva (stavning?). I det första fallet kanske man *måste* ha ett skarpare bett för att öht få någon effekt (hästar som blir rejält stressade stänger som bekant av och då spelar inte handens mjukhet någon större roll) i det andra fallet kan man klara sig bra ändå. Visst är det bättre att förebygga att hästen stänger av på det viset, men hamnar man väl i det läget eller vill kunna rida trots att man inte "kan" lära bort det för tillfället så är det ju för sent.

jag har aldrig påstått att man ska slita hästen i munnen.
Vissa hästar ÄR faktiska hårda i munnen oavsett om ryttaren är mjuk i händerna. Eftersom folk har suttit och slitit den i munnen i tid och otid.
:crazy:
En del hästar får helt plötsligt för sig att de ska kuta en kilometer. Och då är det inte så kul att sitta där med ett "jättesnällt" bett på hästen. Då är det bättre att andvända ett skarpare bett. och inte ta hårt i det. Tex ett pelham med dubbla tyglar. Då blir effekten iprincip densamma om man tar i den "snälla" tygeln som med ett vanligt tränsbett. (om man inte spänner kedjan fruktansvärt hårt förstås) Plus att man har en "nödbroms" Om man har en häst som man vet kan få lite fnatt ibland.

Och ja, det är skillnad på en pigg och glad häst och en som är hård i munnen. En häst som är hård i munnen stänger av oavsett hur löst man tar i den. Medan en "pigg och glad" häst reagerar på ett annat sätt.

Som exempel så en häst som normalt sett ökar på tempot rejält, taktar, småtravar, blir den tvingad att gå sakta trots överskottsenergi i kroppen av stress så blir det i regel lika mycket taktande/energi fast mer på stället, och då är det närmare till bockning/resning än om den "bara" ökar på. Bett med skänklar peppar nästan till bockningar/stegringar om man tar i det samtidigt som hästarna är stressade upplever jag det som.
Till skillnad från t ex ett sidepull där man kan rycka till rejält en gång utan någon större uppstressande effekt om det inte är en väldigt känslig häst.

de är väl ungefär så ja menar..visst hästen kan stänga av och bli svår att hålla i vissa situationer..men oftast så har ju inte riktigt de med att hästen blir hård i munnen..snarare så att hästen skiter i bettet, och då får man liksom endå ta tag ganska så rejält även med ett skarpare bett..eller effekten blir ju desamma bara att de är lättare för ryttaren att hålla..

äsch..är så trött så svårt o beskriva va ja menar.

Vissa hästar ÄR faktiska hårda i munnen oavsett om ryttaren är mjuk i händerna. Eftersom folk har suttit och slitit den i munnen i tid och otid

hästar anpassar sej väldigt fort efter ryttaren..får man hästen i bra form så den arbetar rätt och med en bra hand så släpper den hårdheten i munnen väldigt fort..

hästar anpassar sej väldigt fort efter ryttaren..får man hästen i bra form så den arbetar rätt och med en bra hand så släpper den hårdheten i munnen väldigt fort..

Och vissa gör det inte

Som en tillfällig lösning tycker jag att det är okej att betsla upp om man är tillräckligt duktig för att rida med det, men har hästen svårt att ridas ut i grupp anser jag att detta måste övas på och vänjas in! Man kan ju undvika vissa saker första gångerna man rider ut, tex galopp och hoppning. Att betsla upp är aldrig en bra permanent lösning! Det kommer inte lugna hästen och har man otur blir hästen bara okänsligare i munnen (har sett sånna fall). Men känner man att man vill ha en nödbroms första gången/gångerna man rider ut i grupp tycker jag att det är ok bara man kan rida på det och inte gör det till en vana.

Min förra häst var som ett ånglok i skogen och tillsammans med andra blev det jobbigt att sitta med 500 kg häst i handen. Jag testade att rida på pelhamstång med dubbla tyglar. När det behövdes kunde jag ta till "handbromsen" (alltså den nedre tygeln) annars lät jag den vara slack och bara använde den tygeln som satt i de stora bettringarna. Tyglarna hade jag i handen som när man rider på kandar. Den undre tygeln ligger överst i handen så att man i första hand använder "bettringstygeln" när man gör en förhållning.

Det bästa är ju om man kan träna hästen att gå lugnt men vissa har alldeles för mycket energi och tävlingsinstinkt i sig och då blir det inte roligt för någon. Kan ju vara roligt att rida ut med sällskap och inte vara hänvisad att alldtid rida själv.

Inget bett är skarpare än handen och med mjuka och följsamma händer + att vara konsekvent så löser det sig säkert.

Med två typer av undantag.
* Hästar som blir "hårda" reflexmässigt i vissa situationer. Egentligen inte för att de inte förstå/lyssnar på bettet utan att de slutar lyssna öht. Då måste man antingen säga till på skarpen - tvinga hästen att lyssna, eller ta till andra knep för att få tillbaka kontakten. Är hästen aprädd för traktorer och får panik så fort den ser en så har det ju knappast mycket att göra med huruvida hästen går i form eller inte ;)

*Hästar som är felinlärda för bettet kombinerat med att de är "hårda" i typen. Felinlärda hästar är alltid svårare att lära om än att lära in rätt från början, och på vissa hästar kan det vara så reflexmässigt att det tar låång tid att lära om. Det KAN i enstaka fall faktiskt bli bättre med skarpare bett (eller helst bettlöst om den inte är lika okänslig över nosryggen) för att inverkan blir annorlunda = lättare att lära hästen att det inte betyder "dra emot". Men självklart ska man jobba mot att få hästen mjuk i munnen oavsett hur "svår" den är, bara det att under tiden kanske man behöver ett äss i rockärmen för att kunna känna sig trygg i vissa situationer.
Har hittills bara varit med om en sån häst på 100 så särskilt vanligt är det ju inte. Men sen beror det på ryttaren också hur hästen upplevs.

men hallå om hästen skulle fungera att rida med ett vanligt tränsbett så skulle man ju inte sätta ett skarpare på den.
Jag förstår inte vad du vill säga med ditt inlägg:confused:

Inte jag heller.... om hästen skenar, hjälper d ju inte att vara mjuk i handen?...

håller med om att de kan bli mjukare, men jag tycker det är bättre med starkare bett än att sitta o sk´lita för allt man är värd, för då påfrestar man ju rygg o allt på dom när man sitter o spänner sig!

KL

Om det beror på att hästen blir stark så att du inte kan hålla den utan ett skarpare bett tycker jag att det är OK, men om det är bara för att den inte ska bli stissig tycker jag inte det. Alltså om du kan hålla i den men det är jobbigt att den är stissig.

vissa hästar ÄR faktiskt hårda i käften och de är det bättre att ha ett skartp bett på för att man inte ska behöva sitta och dra i dem.

ursäkta men vart har du lärt dig det du vet om hästar?? Hästar är inte hårda i munnen utan anledning, det är ryttaren som påverkar hur hästen är i sin mun. Jag kan tycka att det kan vara okej att ha ett skarpare bett som en tillfällig lösning UNDER förutsättning att ryttaren klarar av att rida på ett skarpare. :)

jag rider alltid min häst på 3 delat vanligt bett förutom i skogen där hon är pigg och kan bocka å då vill man kunna få upp huvet på henne innan man åker. så jag rider med ett pessoa bett på de mildaste inspänningen å de går kanon men har endast de vid uteritt ihop med andra. själv är hon en ängel. de e bara när hon e med andra i skogen. hon tävlar även i skritt så har man pessoa bettet så blir hon jätte lugn för då behöver vi inte tjaffsa =9 jag tycker de funkar kanon. då kan man både, skritta, trav och galoppera. tycker de e bättre att ha ett lite skarpare bett än att sitta å slita å tra med ett vanligt (om man kan rida med de skarpa bettet vill säga) annars förstör man mer än gör nytta

finns ju ingen häst som är hård i munnen av naturen..de är alltid orsakat av ryttarens hand.

Jag har ridit in min Ponny själv och han har aldrig aldrig aldrgi brytt sig i att man drar honom i munnen, han fattar vad man menar har han alltid gjort, men jag kan ju inte säga att han är direkt bra på att tvärnita.
Kanske har gjort fel eftersom jag var ung när jag började rida in honom vem vet, men vissa tror jag är okänsliga av naturen.

Honom kan jag ta till ett "skarpare" bett på i vissa situationer just för att jag ska slippa hänga i munnen på honom...även om han är snäll och aldrig drar eller gör något otyg är de ändå skönt att slippa dra för kung å fosterland, både för han å mig!

ursäkta men vart har du lärt dig det du vet om hästar?? Hästar är inte hårda i munnen utan anledning, det är ryttaren som påverkar hur hästen är i sin mun. Jag kan tycka att det kan vara okej att ha ett skarpare bett som en tillfällig lösning UNDER förutsättning att ryttaren klarar av att rida på ett skarpare. :)

Vad det har för betydelse vet jag inte, men jag kan väl svara ändå.
Jag har lärt mig av mina föräldrar (som har ridit i läääänge) Min pappa rider barockridning och fältritt. :d
Han tränar även för barocktränare. Jag har ridit ockå ridit för tränaren.
Så det här med att inte dra hästen i munnen det kan jag!!!
Jag rider både barockridning och dressyr.
Utbildar och rider in mina hästar själv. Just för att slippa få en häst som är hård i käften.
Kan tillägga att jag aldrig har ridit på en ridskola, så jag håller inte på och sliter och bankar på hästarna.
Fick min första häst när jag vi flyttade ifrån stockholm till en gård. En het B-ponny som jag tävlade hoppning med. Jag har haft 11 hästar.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
412
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 193
Senast: cewe
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka