Sv: Starkare bett tillfälligt?
Tycker ni man kan ha ett starkare bett när man rider ut med andra?
Om hästen annars alltid är lugn och fin men blir lite stressad och springig med andra.
Tycker ni det är okej att ha lite starkare bett bara då tills hästen är mer van med det?
Mjaa. Med tanke på min egen betthistorik på sistone så ska jag absolut inte moralpredika, samtidigt kan det gå åt båda håll beroende på hur din häst reagerar på bettet.
Jag själv har haft skarpare bett som "nödbroms" men som regel så gör jag helst tvärtom istället eftersom hästar har en tendens att bara omvandla energin till något annat om man "bara" bromsar.
Som exempel så en häst som normalt sett ökar på tempot rejält, taktar, småtravar, blir den tvingad att gå sakta trots överskottsenergi i kroppen av stress så blir det i regel lika mycket taktande/energi fast mer på stället, och då är det närmare till bockning/resning än om den "bara" ökar på. Bett med skänklar peppar nästan till bockningar/stegringar om man tar i det samtidigt som hästarna är stressade upplever jag det som.
Till skillnad från t ex ett sidepull där man kan rycka till rejält en gång utan någon större uppstressande effekt om det inte är en väldigt känslig häst.
Min definition av skarpare bett som nödbroms är snarare om man på vanligt bett (trots konsekvens) har en stoppsträcka redan i skritt på 100 meter. Då känns det som ett tillfälligt fusk att dra på ett skarpare bett för att åtminstone lära in att det faktiskt betyder stopp NU, inte tokdra emot och inte ens lyssna bättre på 10:e eller 20:e eller 50:e försöket. Det är enda fallet där jag kände att bettet faktiskt fungerade som "nödbroms", för även om det inte var någon nödsituation så var det en nödlösning för att komma någonvart på totalt felinlärd häst.
Nu kommer det lite moralpredikning ändå känner jag, men i längden så tjänar man alltid mest på att gå den långa vägen. T ex träna one-rein-stop och vänta ut tills hästen lugnat ner sig, härda härda, eller öva upp kommunikationen rent allmänt så det sitter bättre i alla situationer. Tålamod är en dygd som många av oss (mig inräknat) kan behöva mer av. Sen skulle jag inte påstå att du gör FEL i att använda ett skarpare bett som tillfällig lösning.
Men för sin egen skull bör man stanna upp efter ett tag och utvärdera, för att inte hamna i fällan att "fuska" med det skarpare bettet men aldrig få bukt med grundproblemet så man inte vågar gå tillbaka till att rida med vanligt bett.