Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Myy

Trådstartare
Hejsan!

Ja precis som överskriften visar så vill jag ha förslag på övningar, som inte innebär backklättring (eftersom jag inte har tillgång till backar) men som stärker hästens rygg, bakdel, kors o.s.v.

Tacksam för svar.
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Skolan öppna tycker jag är en jätte bra övning för att stärka och lösgöra bakdelen.
Magdalena
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Om det är efter en skada - undvik banan och ut och promenera/tömkör/skritta off road. Glöm stigarna och vägarna och gå i diket eller ännu hellre inne i skogen (där markägarna tillåter det). Anpassa terrängen till hur vältränad hästen är, ju starkare och mer balanserad den är desto bättre kan den ta sej fram där det är riktigt jobbigt och svårt.

Det är nyttigt för alla hästar, men på den mer skolade hästen borde det kanske vara en grund som redan sitter - att den kan ta sej fram lätt, obehindrat och säkert på foten i skogen (inte bara på skogsvägarna).

Skolorna är fiffiga också men är svåra att få till så att de verkligen är stärkande. Olika sorters bomövningar, nödvändigtvis inte travcavaletti på bara traditionellt vis utan också mer kroppsmedvetenhets-bomövningar - hjälper också till att stärka rumpestumpen och göra hästen mer medveten om vad och hur den gör med sin bakdel och mer "balanserad" i sitt användande av musklerna.

Någon sorts höjdskillnad kan man alltid hitta, även om man bor på platta områden. Små branter kan man skicka hästen upp och ner för (under promenader). Men såna brukar man kunna hitta ute i skogen på off road-promenaderna :D.

Finns säkert fler idéer... Övergångar överhuvudtaget som är bra utförda stärker. Det vill säga övergångar mellan skritt och trav, eller vice versa. Eller galoppfattningar.

Hoppas fler kommer med idéer! :) :bow:
Rolig tråd!
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Hej!

Tack för tipsen som ni båda gav. Hästen har inte varit skadad utan jag vill bygga min unghäst "för framtiden" så att säga.

Och ja, jag har hittat en "höjdskillnad" ute i skogen. tyvärr väldigt besvärligt att ta sig dit. Det är väl inte tillåtet att själv skapa sig en stig genom att klippa i träd och buskar? Markägaren tillåter inte hästar på sina fält, vilket är synd för då skulle det vara väldigt lätt att ta sig till "upphöjningen".

Fler som har ideér på övningar?
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Arbeta vid hand och på långa tyglar. Till en början mest bara skola dig själv ;) men sen även kunna be om ställning, sökning etc hos hästen. Mycket övergångar halt-skritt-trav, variera formen mycket etc. Hitta balansen hos hästen, sidvärtes (ingen lutning) och framåt-bakåt (inte falla framåt tex).

Vad är hästen för typ? Lite loj eller mer "hetsig"/energisk?
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Myy skrev:
Hejsan!

Ja precis som överskriften visar så vill jag ha förslag på övningar, som inte innebär backklättring (eftersom jag inte har tillgång till backar) men som stärker hästens rygg, bakdel, kors o.s.v.

Tacksam för svar.


Jag kommer fota in på det här det vet jag, men stegra får de fina bakmuskler av. spec på låren. men försök göra det mer kontrollerat så han/hon står i en levad lite längre
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Levad ligger efter piaff i utbildningsskalan så det lär inte en unghäst vara klar för...
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Det tar ca 3 år för ryggmuskelaturen att vara så stark för en levad, så det kanske är lite vågat
Magdalena
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Glorfindel skrev:
Det tar ca 3 år för ryggmuskelaturen att vara så stark för en levad, så det kanske är lite vågat
Magdalena

Jag tycker det verkar fungera väldigt bra jag tränar båda min hästar i både levad och pesade. Inga problem hittills
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Om du tränar dem i levad/pesad innan du kommit till piaffen har jag mycket svårt att tro att det är just levad/pesad du tränar utan kanske en regelrätt stegring. I en levad ska hästen vara under 45graders vinkel och vara lägre över manken än den är när den står fullt på marken.

Dessutom kommer levaden ur piaffen. Det är inget man lär dem fritt från ingenting.

För att man ska kunna tro på att någon för en levad bara så där skulle det krävas bildbevis på det, för det tror jag personligen, och troligtvis de flesta med mig, att det är en omöjligthet.
Det är något av det tyngsta en häst kan göra och kräver enorm styrka och balans.
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Men du måste ta med i beräkningen att det är hela tre månader sedan hon red in hästen :rofl:

Immer
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

5 månader. :smirk: :D
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Njae, den levaden och pesaden skulle jag vilja se. Säger som de andra levaden kommer ur en väldigt satt piaff.
Magdalena
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Något jag tycker är bra är också att plocka upp traven i några steg, skritt några steg, plocka traven några steg osv. Det ger en härlig energi åt hästen och är väldigt bra tycker jag för både rygg, bak och lyhördhet.
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Det är jättebra att lära hästen att resa sig mm.:idea:

Skaderisken är ju obefintlig.:D
Raca i hagen tills den blir trött, med bara ett rep om halsen.:love:
Tror jag det, att du inte vill rida på den.:smirk:
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

*kl*

Nu skummade jag bara snabbt igenom tråden, så risk för upprepning här..

Men, att jobba från marken (med tyglar i kapson eller tränsbett) har jag sett goda resultat på [kortfattat och enkelt beskrivet]:

¤ "lilla snurren" (man tar in hästen på en liten volt och hjälper den att sätta inner bak under sin tyngd punkt, lång och låg form, böjd genom hela kroppen.)

¤ öppna (gå ur lilla snurren på ett rakt spår men bibehåll böjningen, inner bakben träder in under tyngdpunkten. tänka på sitt eget kroppspråk - )

¤ sluta (gå ur lilla snurren så man hamnar längs med ett staket, ha kvar böjningen i kroppen från snurren, peta lite på bogen och vända sig om så man går 'lite snett baklänges')

Detta kan man ägna sig åt varje dag (några minuter i början). Företrädesvis i skritt, men så småningom även i lugn trav.

(Med tiden som hästen blir starkare och 'handarbetaren' skickligare så kan man flytta ut slutan från staketet, och lägga in skolövergånger, diagonalslutor och även bakdelsvändningar och piaff. Det är en upplevelse är se en duktig "handarbetare" in action ska jag säga!)
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Fast om man ska göra slutan bort från staketet är det lättare att göra det som en diagonal sluta annars brukar allt sluta i pannkaka = man går på utsidan hästen och ställer hästen ifrån sig.
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Nä, finns böjningen ska det inte spela någon roll vilken linje man är på. Det är böjningen som gör slutan, inte staketet.
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Om du går och ber om slutan och går bort från staketet kommer de föesta hästar att ta ut bogen och gå bort från dig tills ni hamnar 10m längre bort än det spåret no var på från början.
Visst går det att lära dem att slutan fungerar så, men det är bra mycket enklare att göra den från utsidan när man arbetar från handen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 154
Träning Hej! Jag har två varmblodstravare (ena är under vila just nu) och jag undrar om ni har några tips på stärkande övningar/övningar som...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Ace
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 675
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp