Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Min häst har senaste åren fått i sin bedömning på visningarna "muskel fattigt kors" o hon rids ju nästan bara i skogen,(dock rids hon inte just nu) mkt trav o galopp i uppförsbackar o ibland ridning på hyggen osv. Brukade rida totalt ca 2 mil i veckan förut men ändå hållig. Vad att göra då? kan inga svårare övningar o har inte så enklt för skolorna heller. Har inte tillgång till paddock.
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Nä det hänger på kroppsspråket - om du tillåter hästen att komma mot dej med din kropp eller ej. Man kan öppna upp eller stänga för vägen för bogarna mer eller mindre men inte bara det - man kan rikta sin energi åt olika håll, små vinklingar och vridningar - som gör att hästen förstår att den ska fortsätta "ta plats". Det handlar inte om att lära hästen något utan snarare tvärtom - lära den att bortse från allt skit den lärt sej tidigare (i att bortse från vad människor egentligen säger med sina kroppar :D )...
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Det låter som om den har proteinbrist tycker jag. Ovansida kors (gluteusmusklerna - hästens motor) är ett av de ställen där det märks senast - och tydligast - om hästen får för lite protein i sitt foder.
Med rätt foderstat kan man maxmuskla även en "hag-gående" häst. Då slipper man bedömningen muskelfattigt kors på visningar :idea:
Sedan att den saknar styrkan i musklerna - även fast den är maxmusklad, är en annan femma. Det krävs träning för att musklerna ska bli starka.
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Du befinner dig alltså på din hästs utsida när du gör slutan om jag förstod det hela rätt? Hur gör du då om du vill göra övergångar mellan slutan och öppnan?
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Om jag ska göra övergångar mellan skolorna, vilket jag alltid gör, så får jag växla mellan höger sluta/vänster öppna och vice versa, eller så har jag ett staket eller kant och då kan jag växla mellan höger sluta/höger öppna.


Evis
Jag har lyckats med det med Aminette visserligen, men jag tycker det är bra mycket svårare att gå in och korrigera utan att hela hästen försvinner.
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Hur får du med dig yttersidan o hur kan du forma den i vä. sida?
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Hm...menar du när man gör förvänd sluta?

Jag har yttersidans hand vid skänkelläget, eller höjer den mer mot ryttarposition om det behövs = jag har en yttertygel och en ytterskänkel (min egna kropp om jag flyttar handen från skänkelläget) och kan på så sätt få med mig yttersidan.

Innersidan formas helt enkelt genom tryck med tygeln mot halsen.
Som jag upplevt det måste hästen kunna slutan hyffsat innan man ber om förvänd sluta vid handen.
Jag har aldrig upplevt problem med böjning i den förvända slutan vid handen...snarare tvärtom att det blir för mycket lätt.
Det enda problem jag tycker är, är att man lätt blir för hård i "innerhanden". Det får man dock arbeta med.

Hm...var det så du menade?
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Nä min erfarenhet är att på hästar som böjningen är bra på - ger sej slutorna naturligt på alla möjliga linjer. Det är som FlipTheFrog säger mycket häftigt - när hästen kan flytta mellan öppnor och slutor bara på människans kroppsspråk. Strular böjningen är det svårt när man går från linjen - men då är slutorna längs ett staket också "dåliga" (märks bara inte lika väl - man kan hänga upp hästen på staketet).
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Jo precis så länge böjningen funkar så går det bra hur som, även om jag personligen föredrar de förvända vid handen.

Men saker och ting kan skita sig när som och då vill jag gärna kunna korrigera utan att hästen försvinner åt nåt håll.

Du vet ju också hur min gamla är...så det har väl sin naturliga förklaring i varför jag hela tiden vill kunna gå in och korrigera.
När jag testat det med unghästen kanske jag säger som er. ;)
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

För mig låter det som motställd sk. vikning.

Hur böjer du bålen med bara tygeln?
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Som sagt hästen måste ha förstått mycket innan inkl. att man ska kunna trycka med tygeln och på så sätt kunna få böjning.

Jag lägger också över handen på andra sidan för att få mer böjning. Ser man dock på BB när han gör det så håller han stången med en hand precis som när han rider och får böjning/ställning genom hela hästen enbart genom att be om det via munnen (just vid arbetet vid handen).

Jag får i alla fall en fin böjning genom hela hästen, men som du säger det är lätt hänt att de viker sig (resultatet av för mycket böjning) så man får passa sig och det tar en liten stund innan man får kläm på det.
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

:crazy: Den diskussionen har väl förts 120ggr på barock och vi har fortfarande inte kommit överens om det.
Jag får skylla mig själv som drog in det.
Men komma överens om det lär vi inte göra oavsett hur mycket vi diskuterar.
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

:D Det är sant men de hjälper du beskriver och som är helt riktiga i barrocken ger just vikning, man ber om det man får så att säga.
Hjälperna för att få BÖJNING är annorlunda och då blir diskussionen staket inte staket helt annorlunda.
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Om man tömkör med lång töm så kan man göra skolor.

Jag har lärt mina hästar som unga att ta inre tömmen som en skänkel, som den ska runda sig kring.Om vi säger att jag går på spåret i vä. varv, bakom hästen och gör öppna.

Kan då "daska" till med innertömmen vid skänkelläget.
Sen flyttar jag mig innåt o får då med mig hästen i en diagonalsluta.
Rundad i bålen där framdelen leder o bakdelen tvärar.
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Tillåt mig ställa en dum fråga. Eller, det här har ni antagligen diskuterat någonstans förut. Men om nu Spiders hjälpgivning ger vikning, hur gör man då för att få böjning enligt dig. Skriv gärna, eller om du har skrivit det någonstans som jag inte hittar får du gärna peka.

Känner att jag vill ha de två beskrivningarna brevid varandra för att kunna göra en egen bedömning. :)
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Jag brukar gå på den sida hästen är böjd åt när jag markarbetar. Fungerar utmärkt i både sluta rakt fram, diagonalsluta och i bakdelsvändningar.
Tycker växlingarna mellan skolorna är lättare så också, min gamla dam växlar mellan öppna/sluta i vartannat steg vid markarbete. Enklare för hästen att se en visuellt och följa ens kropp också.

Att gå på den andra sidan av hästen fungerar säkerligen det också, men jag tror växlingarna blir svårare. Fast visst, i början är det svårt att få hästen att följa dig och komma mot dig, men vem har sagt att det ska vara lätt? :smirk: jag tror man har igen den tiden man lägger på den biten längre fram sen.

/Hille
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Jag tar nog den tiden på en annan häst än den jag håller på med just nu.
Hon har för mycket annat emot sig hela tiden. Allt som kan ge bakslag undersöks och genomtänks mycket noggrant innan jag funderar på att ge mig in på det.
Hade det varit unghästen hade jag mer än gärna experimenterat med det hela.
 
Sv: Stärka och bygga upp bakdelen/rumpan/korset?

Låter enkelt och lätt att få till, har också dåligt med plats att rida på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 154
Träning Hej! Jag har två varmblodstravare (ena är under vila just nu) och jag undrar om ni har några tips på stärkande övningar/övningar som...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Ace
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 675
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp