Stärka hästen i samlad hög form..

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Någon som har tips och idér på hur man på ett varierat och stimulerande sätt kan förbättra styrkan i en högre samlad form.. Gärna övningar som kan genomföras inomhus då jag tyvärr inte har tid att rida så mycket som jag hade velat i skogen... Försöker klättra så ofta jag har möjlighet..

Sv: Stärka hästen i samlad hög form..

Genom att variera formen.
värmer upp i låg form där hästen lättare kan slappna av.

Tömköra! Och som axel säger är det viktigt att man varierar formen så att hästen kan sträcka ut emellanåt.

Jag brukar variera formen,, börjar i lägre och höger upp efterhand. oftast med hjälp av övergångar och tempoväxlingar...

tömkör och longerar med pessoasele, tycker att det funkar jättebra...

Fler tips någon???

Jag brukar göra många glpfattningar. Galopp, skritt, galopp halt galopp skritt osv.. Med hela tiden koll på att hästen ej dyker eller drar sig ur i fattningarna. Tycker det hjälper.. Om inte annat för att få hästen framför skänkeln och lydig.. Sen som de andra skriver, mkt tempoväxlingar. "Brassa" på en halv långsida för att sen genast ta tillbaka för att genast efter det komma upp i ett högre tempo igen. Hela tiden med hästen i form.. Kräv omedelbara reaktioner!

Hmm.. Blev nästan en ridlektion.. Tror säkert du vet vad du gör!! Haha...Lycka till iaf.. Hihi..

Bommar kan vara bra för att få hästen att jobba med benen. Tex kan man longera/tömköra på en volt och lägga bommarna i solfjäderform så kan man variera stegländen genom att minska/öka volten.

Du har fått många bra tips!
En övning som både är samlande och lösgörande är;
öppna längs långsidan, lägg en volt och fortsätt på spåret i sluta.
Eftersom minskar du volten och är noga att hästen inte skjuter ut vare sig bog eller bak.
Det är nästan en förutsättning att du rider mot en spegel (men det finns det ju i nästan alla ridhus nu förtiden)
Lycka till!

Tack så mycket alla! Jättebra tips. Ska hem och börja träna ikväll..

Hur är det med löshoppning? (eller uppsutten) är det någon som använder sig av det som hjälp till dressyrarbetet??

hoppa serier med typ 7-9 hinder med ett galoppsprång emellan. Jättejobbigt för hästarna så ta det försiktigt!

Hoppning har stärkt min häst enormt i det samlande arbetet. Galoppen har utvecklats stort sedan jag börjat hoppträna mer seriöst. Hoppar för hopptränare var annan vecka och löshoppar veckan där emellan.

I övrigt kan jag starkt rekommendera svag galoppöppna längs spåret. Oerhört stärkande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 620
Senast: Hedinn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar