Stärka Galoppen

misshellberg

Trådstartare
Hej! Jag har en nioåring oldenburger som kan lika mycket som en treåring och hon är väldigt svag i bägge galopperna och orkar inte hålla igång den så jag behöver alla råd och tips jag kan få...!?
 
Sv: Stärka Galoppen

Ut och galoppera i skog och mark, låt den rulla på i det tempo den klarar av. Klättring i mindre backar stärker muskulaturen så att den orkar mer. Och sen, när du utbildat den lite mer, så är "öppna" i galopp ett bra sätt att förbättra och stärka galoppen.

(för jag förutsätter att hästen är frisk så den inte har smärta som hindrar den från att orka/klara av att jobba som den ska)
 
Sv: Stärka Galoppen

På min unghäst har jag jobbat rätt brett med varierande övningar i ridhus/ridbana för att stärka upp, självklart är uteridning det bästa sättet men om man vill jobba med det även på banan:
travbommar, lite upphöjda på rakt o böjt spår, både uppsuttet o i töm. Det kan ge rätt mycket träningsvärk i början om hästen inte är van, jag började med tre bommar o inte så många upprepningar, men allt eftersom kan man lägga upp 7-8 bommar. Det här gör jag två gånger i veckan kanske, samma pass jobbar jag med små hinder eller galoppbommar, för min häst blir mycket mer framme för skänkeln då i galoppen.

Min har varit väldigt seg i galoppen, framförallt i början av passet, så jag har linat i början i trav o galopp, så han får komma igenom kroppen ordentligt utan mig på.
Sedan när jag ridit har jag galopperat på runt fyrkanten några varv, pausat lite och börjat jobba mer med att samla upp galoppen-länga ut såpass mkt han klarar utan att falla isär.
Andra pass efter att ha galopperat på runt fyrkanten som uppvärmning har jag arbetat med att jobba på en oval med trav-galopp-trav eller skritt-galopp-skritt övergångar, här har jag lekt lite med att flytta ut och in rumpan i fattningen o avsaktningen.

Det här har gett jättebra resultat på min häst.
 
Sv: Stärka Galoppen

Bra galoppfattningar från en balanserad och bärig skritt/trav. Många fattningar, behöver absolut inte ligga och rulla på långa sträckor utan det är fattningarna som stärker, är hästen inte stark nog att galoppera längre sträckor är det helt förkastligt att galoppera långt.

Fattning, galoppera några meter så hästen fortfarande känns fräsch och bärig, bryt av och rid i balans, ny fattning.
 
Sv: Stärka Galoppen

Fast min häst gör de snyggaste fattningarna men orkar inte hålla den fina galoppen i mer än ett varv eller två.... Så jag skulle föreslå att ut och galoppera långa sträckor för att få igång mekaniken, bjudningen och flåset först.

Styrkan i form av tex galoppfattningar och bygga upp en mer samlad galopp successivt skulle jag säga sker på ridbanan senare. men det är klart, vi har ju lika många upplägg på träning som det finns ryttare ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp