Sv: Stärka Galoppen
På min unghäst har jag jobbat rätt brett med varierande övningar i ridhus/ridbana för att stärka upp, självklart är uteridning det bästa sättet men om man vill jobba med det även på banan:
travbommar, lite upphöjda på rakt o böjt spår, både uppsuttet o i töm. Det kan ge rätt mycket träningsvärk i början om hästen inte är van, jag började med tre bommar o inte så många upprepningar, men allt eftersom kan man lägga upp 7-8 bommar. Det här gör jag två gånger i veckan kanske, samma pass jobbar jag med små hinder eller galoppbommar, för min häst blir mycket mer framme för skänkeln då i galoppen.
Min har varit väldigt seg i galoppen, framförallt i början av passet, så jag har linat i början i trav o galopp, så han får komma igenom kroppen ordentligt utan mig på.
Sedan när jag ridit har jag galopperat på runt fyrkanten några varv, pausat lite och börjat jobba mer med att samla upp galoppen-länga ut såpass mkt han klarar utan att falla isär.
Andra pass efter att ha galopperat på runt fyrkanten som uppvärmning har jag arbetat med att jobba på en oval med trav-galopp-trav eller skritt-galopp-skritt övergångar, här har jag lekt lite med att flytta ut och in rumpan i fattningen o avsaktningen.
Det här har gett jättebra resultat på min häst.