Stärka Galoppen, Hur?

Sv: Stärka Galoppen, Hur?

* kl *

Jag brukar andvända mig av bakdelsvändningar till hästar som av olika orsaker har svårt att fatta * rätt * eller byter.

För det första är faktist bak.d vändn lösgörande och sen nyttig för ryttaren att kordinera sina hjälper och kropp.

Om du tänker dig att du själv står på backen och håller en back läsk och ska vända åt höger liknande hur hästen flyttar sig runt innerbak.....du tar ett steg åt hö med vä.ben och lägger då vikt till hö....sen sträcker, rätar du upp dig av tyngden från backen och flyttar på nytt vä.ben och vikt till hö - sträcker, rätar upp osv !

Likadant gör du på ryggen med vikt i rörelseriktningen och din fotförflyttning av vä blir till att flytta runt yttersidan när du rätar upp dig ......denna bak.d vändn fortsätter du med tills hästen centrerar din kroppsvikt och du kordinerar dina hjälper och jag kan lova dig att du kommer att få en Aha- känsla när ni blir samspelta !!

Sen är det till att kanske andvända, förstärka med rösten till att fatta galopp ur vändningen och ett annat tips blir faktist att snabbt se åt vä till hö fattning då du med automatik för fram höften i fattningen och stöttar med ytterhand och ger en eftergift i inner.....

Har sett att du redan fått tips på att g.kvaliten är viktig inte mängden steg....en bra fattning ger en bra fortsättning och bryt av innan du blir flyttad i sadeln.....det är övergångarna som musklar.

Fortfarande dålig på att förklara och tipsa med endast ord ;) hoppas det ej vart för luddigt och återkom gärna om du provar övningen så jag vet hur det gick !

Ja det du skriver är viktigt :bow:

Jag tänkte själv understryka liknande, att det handlar ju inte bara om själva galoppen eller fattningarna utan om att hela tiden arbeta med hästens båda sidor i alla gångarter.

KL

Det handlar lika mycket om att komma ihåg att få med yttersidan och komma i balans i alla gångarter, att få hästen rakriktad, då kommer ju galoppen sen den med. :idea: Det Susan visade är ju en snedhet som hästen har inte bara i galopp, även om det märks tydligast där. Den arbetar egentligen hela tiden snett.

Undrar f ö om det är hästen som har så svårt eftersom den fattar rätt vid longering, utan kanske blir en grej för fire-eye själv mest?

Då är det ännu mer viktigt att inte överdriva och krångla till sitsen för mycket i ivern att göra rätt. :crazy: Det gäller ju att veta vad som ska rättas till i första hand så att man inte skapar större problem.

Sådär!

Idag har jag lite tid att skriva!! :) :love:

Jag har nu satt igång Fia ordentligt. Och verkligen tagit mig i kragen! (Stolt xD)

Jag har galopperat henne i ungefär en vecka nu, så vi har kommit igång så gott som helt.

Nu när hon "vilat" såpass länge på grund av hältan, så har hon ju tappat muskler på båda sidor. Vilket måste betyda att även vänstersidan har blivit svagare. Så därför när jag började trava igång henne så försökte jag rida mest i höger varv, och göra dubbelt så många övningar som jag gjorde i vänster för att göra henne starkare i höger, och det viktigaste - jämn i muskulaturen.

Och istället för att göra som jag gjorde innan hältan: D.v.s. att jag smet ifrån högergaloppen och bara satt och nötte i vänster galopp - så tog jag itu med högergaloppen först.

Sen vi började galoppera så har jag gjort ca 4 vänster galoppfattningar och galopperat ungefär 8 varv i vänster varv. Och jag har gjort ungefär 50 högergaloppfattningar!!!!!!! Så himla stolt!
:bump:
Har nog galopperat i ca 14 varv sammanlagt. Susan, ditt tips hjälpte verkligen! Jag behöver veta varför jag ska göra på ett visst sätt för att kunna veta hur jag ska göra - vad jag vill uppnå. Och det lyckades du med att förklara! :bow:

I början så fattade hon lite fel, men då lade jag ut en bom på en volt. Och varje gång hon fattade fel så satt jag kvar i samma ställning och galopperade över bommen, då bytte hon till rätt galopp och jag släppte efter, reste mig upp och berömmde. Sen saktade jag av efter ca 4 språng. Så gjorde vi i början.
Det såg inte speciellt fint ut, hon formligen exploderade varje gång jag skulle fatta galopp och drog i början iväg i en lång bockningsserie.... :D Men!!
Hon fattade rätt galopp!!
När jag saktade av de första 2 dagarna så bytte hon galopp precis innan hon kom ner i trav, men då lärde jag mig att inte bromsa med innertygeln alls - utan bara med ytter och att sätta mig lite tyngre på vänster skinka för att stänga vägen för ytter framben. Sen slutade hon med det.
Efter 2 dagar med dina tips så kunde hon alltså fatta en galopp, behålla den i ca 4 språng och sedan bryta av till trav. Det var vad jag krävde av henne. Helt plötsligt hade jag också en nyvunnen balans... Jag tog bort bommen efter 3 dagar och i början när jag skulle fatta galopp utan den så fattade hon fel. Och innan så tappade jag allt och jag fick bryta av. Och det tog ca 2 varv i trav innan jag återfick andan och kunde fatta om. Men nu helt plötsligt så kunde jag sitta kvar i galoppställningen, bryta av, och fatta en ny inom loppet av 3 sekunder. Så då lärde hon sig att det inte hjälper om hon fattar fel galopp, hon slipper inte undan galoppen för det. Det blir bara jobbigare för henne att fatta fel, för då håller jag kvar greppet i tyglarna och tyngden i rumpan. Men så fort hon fattar rätt så släpper jag efter i handen och lyfter mig lite lätt ur sadeln. Det enda trycket som är kvar är från benen. Det måste hon ha för att kunna fortsätta i samma galopp. Jag klappar henne och berömmer med rösten.

Dag 4. Jag började sedan arbeta med att få henne att sakta ner galoppen lite och lugna sig, vänta på mig. Så jag fattade en galopp och bibehöll den med benen samtidigt som jag tog lite, lite i tyglarna varje språng. Tillräckligt lätt för att visa att jag inte ville sakta av - men tillräckligt hårt för att visa att det gick för fort. Så efter ca 3 varv med den metoden så höll hon sig i ett hyfsat tempo.

Dag 5 ville jag jobba henne. Så jag fick börja om hela proceduren som jag gjort på dag 3 och 4 för att friska upp minnet. Sedan fattade jag en galopp men satt kvar i sadeln samtidigt som jag berömde med rösten så hon förstod att hon var duktig som höll högergaloppen. Jag tog lite i ytter tygel och lekte med inner tills hon släppte efter. Och så fort hon höjde ryggen så belönades hon med att jag ställde mig upp och saktade av efter ca 3 språng i rätt form. Sedan ökade jag något språng varje fattning. Men jag hade pauser mellan fattningarna så hon skulle lära sig att det lönar sig att vara duktig. Till slut så fattade jag en galopp och hon drog iväg i 190 som vanligt och jag "sa" till henne att det inte får gå så snabbt, samtidigt som jag jobbade henne. Då lyckades vi med den STORA bedriften att galoppera 1 varv i form - HÖGER GALOPP!! Så stolt!! Och lättad!

Dag 6 så skulle vi prova i ridhuset, som verkligen spökat i huvudet på mig. Klarar inte av om folk ser vad jag gör, jag blir så nervös så att jag knappt vet vad jag gör. Skakar och sånt.. Och just den dagen var där fullt med folk så att vi försökte oss bara på 3 galoppfattningar. 2 som blev fel och 1 rätt. Men det var mitt fel.

Dag 7 så gick allting skitbra! Red i ridhuset då också, men bara jag och en stallkompis som brukar hjälpa mig (har gjort enorma framsteg tack vare honom) så då gjorde jag ca 10 galoppfattningar.. Så nu är jag så lättad över att det går i ridhuset också, det har inte funkat innan på grund av att jag spänner mig om det finns folk. Mycket lättare i stallets paddock där det inte finns någon publik.

Ditt utlägg om tornutskotten har hjälpt oss mycket i skänkelvikningarnaockså, inte för att jag vet om det har något med skänkelvikningar att göra men... Tänker på hur jag ska rikta dem för att kunna flytta henne rätt i sidled.

Ja, oj vad jag har skrivit. Men det jag ville komma fram till var att dina tips har hjälpt oss komma över vårt "huvudproblem" och det är båda Fia och jag glada över!!! När jag sedan lade till mitt tankesätt från hanteringen med henne till galoppfattningarna löste sig allt. Nu ska vi bara fortsätta detta, och utvecklas! Vi ska visa dem, jag och min älskade fula ankunge!

Tack så hemskt mycket för hjälpen!! :) Vet inte hur jag ska kunna tacka dig nog! :bow:

Innan ni tittar på bilderna så nej, jag sitter inte och drar i munnen! Det kan jag faktiskt lova! Hon går och tuggar när man har ridit en stund, därför munnen är öppen på många bilder. Men titta noga på tyglarna så ser ni att dem inte är så hårt hållna.

Ja, så nu kommer lite bilder... Nån bra, och många mindre bra.. Stör mig på min häl och på att jag tittar ner hela tiden..

Kommer fler ikväll.....

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänker inte kommentera din ridning för det finns det andra som är duktiga på.

Jag ville bara säga vilken fin modell det är på ditt fullblod! Verkar vara jättetrevlig!
Precis min typ av häst! :love:

Håller med pollux om att du har en väldigt fin häst. Var roligt att det går bättre.

Det jag tänkte på är att du viker dej och hamnar lite snett ibland när jag tror du försöker göra rätt med allt,:crazy: det kan gärna bli så.

Tex i bilden på höger galopp så tippar du inåt, om du tittar noga. Jag ser också på travbilden ovanför och på andra bilder att du verkar så koncentrerad på att sitt rätt att du blir spänd och drar bak skänkeln samt får svårt att vara i balans, bla viker du dej och vikten hamnar då fel.

Det kan vara därför du får lite problem med tempot, tex, om du inte är i balans kan hästen kompensera med att öka tex.

Försök att jobba lika mycket åt båda hållen för att stärka hästen och jobba med fattningarna även ute i naturen.

Fortsätt att kämpa, och träna på att slappna av i kroppen och att göra små rörelser, det är svårt att göra lagom, speciellt på en fullblodshäst som är så känslig. Försök känna när du sitter i balans och inte är före eller efter hästen, och sitter rakt över, och bli kvar där, så ska du se att tempot även i galopp blir lite lättare att reglera.

Det är som sagt en jätefin häst och du ser ut att rida mjukt och fint på den.

Vad roligt för dig, men ta det easy för den hade väl nyligen varit halt:confused:
Det ser ut som om din högerfot åker tillbaka. Om det är så blir det svårt att vara tydlig med skänklarnas plac. o kan leda till byte.
Sen är det svårt att trampa ner ditåt eller att ha fram hö. höft.

Håller med Flashlight om att man bör träna lika. Börja med det lätta varvet o växla ofta istället.

När hon sedan är igång bör hon få galoppera på i hö. varv oxå.
Lägg mindre volter o variera tempot så att hon lyssnar både framåt o tillbaka.

En löphäst går ju gärna fortare om man drar i den. Prova att lätta ibland.
Öppna i både trav o galopp stärker hästen o där behöver man inte bromsa hästen iom att själva rörelsen gör att den inte kan springa lika fort.
Var inte rädd för att ställa den åt höger. Det blir mkt lättare att få den på yttern o få den smidigare o starkare i det svagare bakbenet.

Träna inte på det här varje dag, utan låt henne smälta det vissa dagar.
Lycka till:)

Hur gammal är hästen? Hade liknande problem med en unghäst, började efter ett tag hoppa med henne och då lärde hon sig att det var lättare att röra sig i rätt galopp.

Lycka till!

Tack tack till alla!!

Jag känner exakt det du säger flashlight. Jag viker mig i sidan. Ngt som kanske inte syns så tydligt här är att jag rider henne på innertygeln. Med väldigt dåligt stöd på ytter. Men har börjat jobba på det nu, och i vänster tar hon bra stöd och går avslappnat (trav och galopp) men i höger så vågar hon fortfarande inte ha stödet på ytter mer än några meter. Har precis börjat träna på det och hon har redan gjort framsteg så det lär nog också fungera inom kort.

Balansen har inget med att hon ökar, hon ökar för att hon tycker att det är jobbigt. Hon kompenserar min dåliga balans genom att inte gå rakt om jag rider på rakt spår - och hon går rakt om jag rider på böjt spår. Så när jag känner att hon inte går ordentligt så rätar jag upp mig och då slutar hon.

Min spändhet hänger nog på att jag hade fotograf där. Som sagt blir jag extremt nervös när folk tittar på mig, så det beror nog på det.

Filtnisse:
Hon blev halt den 27:e dec. Och jag kan garantera att jag har tagit det väldigt lungt. Väldigt noga med sånt. :crazy:

Jag tror att jag vet hur hon fungerar... Vill inte vara taskig eller så, men jag har faktiskt ridit henne rätt så länge. Ju mer man drar - desto fortare går hon. Man kan inte sitta och tjuvhålla när det inte behövs för då lyssnar hon inte på bromsen när den väl behövs. Jättejobbig att rida ut och galoppera med. För man får försöka att ha lösa tyglar så länge det går. Och när man behöver bromsa så måste man dra till ordentligt. Om man mesar så går hon bara på mer.
Samma när hon blir stressad. Blir hon nervös så ska man inte hålla hårdare i henne, varken på marken eller på ryggen. Håller man i ett grimskaft så ska man släppa ut det till max och stå still. Det inger henne trygghet, och hon blir lugnare då. Jag vet hur min häst fungerar.

Hon är 12, och hon hoppas inte uppsutten. Jag är hopprädd. :o ;)

Hade du sett henne för 4 månader sedan hade det inte varit din typ av häst... Det lovar jag :cry:

Hur går det om du börjar om lite från början? Bry dig inte så mycket om hur formen är just i själva fattningen, det viktiga är att hon fattar rätt och inte byter. Stå gärna, som tidigare nämnt, i lättsits tills hästen blivit starkare. Galoppera mycket i skog och mark, gärna lite mer i den galopp som är svår. När du galopperar på dressyrbanan; harva inte. MÅNGA fattningar fungerar bäst. Galoppera i backar och stärk den svåra sidan i trav. Är skolorna ett alternativ? Detta stärker hästen och ju starkare hon är desto lättare blir det ju att galoppera i rätt galopp. Hoppning är kanske också ett alternativ. Då blir det mer naturligt att galoppera i rätt galopp och det stärker ju bakkärran en hel del :) Lycka Till!

Hej! Tycker inte du borde ha så stort problem att fatta höger som vänster efetrsom det inte krävs styrka att göra detta utan balans.
Ett tips är att du när du ska fatta tittar åt vänster utåt så att du får fram din höger höft men så att hästen också inte har lika lätt att sätta över dig på fel sida. Sen kan du även pröva att göra en fattning när du rider skänkelvikning undan för höger skänkeln (men se till att sitta mitt över hästen då så att du inte försöker flytta hästen med din egen kropp. Du kan även ha ett spö på vänster sida och peta lite på vänster bak (Obs! Bara om det behövs så den inte blir stressad). Glöm inte att klappa och beröma även gärna en skritt paus efter en bra fattning men innan du bryter av så galoppera några varv. Lycka till! Mvh/Mindy;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka