Stark ponny

Fillifjonkan

Trådstartare
Min 9 åriga dotter har en trevlig exmoorponny vars enda nackdel är att han ibland blir för stark för henne. Vi rider mycket ut i skogen och det fungerar perfekt. Strax innan vi kommer hem så finns det en brant uppförsbacke där vi ofta galopperar och i höstas red hon nästan alltid barbacka. De sista ridturerna när vi kommer just till den backen så drar han ner huvudet till marken i galoppen och hon hänger över halsen, tappar stigbyglarna och är på väg att ramla av vilket gör henne mycket rädd. Han gör aldrig så annars under ridturerna.

Hur ska vi göra för att han ska sluta med detta? Finns det några smarta knep?

Sv: Stark ponny

Galoppera inte i backen på väg hem. Träna tempoväxlingar i galopp, med små hjälper, på inhägnat område så din dotter känner sig trygg på ponnyn.

Sluta att galoppera där. Det kan ju vara så att det är jobbigt för ponnyn också sitsta biten att galoppera. Galoppera där det går bra istället.

Om någon klarar av ponnyn kan man låta den personen galoppera uppför backen och det blir rätt. Men vänta med det för din dotter tills hon har balans att låta tyglarna löpa ut genom handen eller styrka att hålla ponnyns huvud kvar. Varje gång det blir fel tränar ni ju på det beteendet istället för tvärtom.

1. Galoppera aldrig på samma ställen på ponnyer med små ryttare. :p
Jag skulle rekomendera att bara skritta på lång tygel där ett tag tills ponnyn lär sig att det inte är 'den roliga backen'.

2. Lär dottern hur hon ska hantera det. Se till så hon lär sig att sträcka upp sig när hästen drar iväg så hon inte faller framåt.
Sitter man upp stadigt så får man bättre balans och sitter bättre på hästen och då kommer det heller inte (förhoppningsvis) bli lika läskigt om hästen drar iväg lite.
Då menar jag inte att man ska släppa iväg dem i galopp ute, utan träna på det på ridbanan, så hon inte faller framåt i avsaktningar osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 081
Senast: mars
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar