Stark och het i hoppning

Sv: Stark och het i hoppning

Hej! Jag ser att ni bor i rosersberg, vart i rosersberg? jag har nämligen också min häst där.. Vem tränar ni för? Ett tips jag har är att börja med att kolla upp hästens mun (många heta hästar har problem med munnen). Många hästar som blir stressade efter hinder är rädda för ryttarens hand, har tidigare kanske blivit ryckta i munnen eller haft ont. Det blir som en ond cirkel, hästen blir rädd, drar mer, ryttaren tar hårdare förhållningar, hästen springer ännu mer osv. Jag skulle försöka göra övningar där hästen får fundera lite själv, och försöka vara väldigt lätt i handen. Om den "tokdrar" efter hindret kan ett bra tips vara att stanna den i väggen ett tag så att den lugnar ner sig. Jag hade en häst som var precis som den hästen du beskriver, men som efter ett tag blev jättelugn och fin. Det mesta handlar om att få hästen att känna sig trygg och lugn!

Men det är självklart svårt att kommentera såhär bara utifrån det jag har läst, det lättaste är ju om man har sett hästen. Hästar kan ju vara heta på olika sätt! Lycka till, hoppas att ni kommer tillrätta med problemen. :)

Vi tog ut Källberg första gången vi tyckte att han drog, då raspades hans tänder. Källberg (skriver hans namn, eftersom du oxå har häst här så vet du ju vem det är) sa oxå att det kan ta ett tag innan det märks något i ridningen, då hästen kanske fortfarande tror att det ska göra ont i munnen. Efter ett tag blev det något bättre. Dom har även börjat rida dressyr för Bruno Degreef som provade hästen och upplevde den som sned, så vi tog ut en naprapat (Malin Collin, rekomenderar henne VARMT!) som bekräftade Brunos uttalande. Vi kunde dock snabbt konstatera att det berodde på snedbelastning, och vi hämtade sadeln. Den var bara att kasta. Så nu har vi provat ut en annan sadel, den ska stoppas om på tisdag och hon har även fått tips på hur hon ska rida hästen nu för att få honom bättre. Han var sned diagonalt, vilket då oftast beror på felbelastning. Är hästen sned längs med en hel sida beror det ofta på trauma sa hon. Ex spark. Hon hoppar för Micke Karlsson på Sthlm EC, där hon även rider för Bruno. Men nu tar hon det lugnt med hästen.

Men hur som helst har han lugnat ner sig, och dom ser verkligen samspelta ut i ridningen!! :)

Hon står i mitt stall som är granne med Sthlm EC. Var står du med din häst?

Om hästen hoppar stort över bommar istället för att trava över, kan man väl börja med att skritta över en bom, och sen lägga till fler? Kanske kan man också longera hästen över bommar först, så att han "coolar" ner sig lite, om ryttaren kanske spänner sig omedvetet. Lycka till!

Köp en pullarmanna grimma lr ett träns..kan lyssna väldigt bra på det, gjorde min lilla polle iaf..hon va också så där, emn nu rider jag henne med pullarmannaträns - och ett valigt 2-delat bett..funkar mkt BRA

:rofl: Vi gjorde det.. la ut bommar o lät ekipaget skritta över. Han hoppade ändå. Men, allt är bättre nu. Dom har hittat tekniken och är jättesamspelta nu. Så träningen har ju gett resultat. Just nu flyter det på och bara det att dom varit iväg o träningstävlat är ju ett stort steg, då vi såg det som omöjligt för inte så länge sen. Jag var ju på väg att hindra henne från hoppning och bara fokusera på dressyren. Det är numer än fröjd att se att dom, det tycker alla. :banana:
Jag tror att det faktum att hon lägger mer tid på dressyren har påverkat hennes ridning och deras samspel. Nu sitter jag ofta och tittar på filmerna från hoppträningarna från början till nu. Och man ser så himla stora framsteg! HÄRLIGT

Vad kul att höra att det har löst sig! :) alltid lika roligt när man får lön för mödan! Jag vet inte vem tandläkaren är, har stått i rosersberg i snart ett år men åkt hem till gävle för att fixa min hästs tänder. Jag har min häst på wiggeby gård, så stallen ligger ju väldigt nära varandra! Micke vet jag vem det är, han kom till vårat stall och höll lektioner ett tag också. Har inte ridit för honom själv, bara sett en liten snutt av en lektion. Hoppas att det fortsätter i samma stil för er, kul!

När jag läste första sidan så tänkte jag att ni måste ju ge hästen en chans, lära känna honom. Men sen när du skrev att när man gav hästen längre tygel så blev det en helt annan häst. Det där är ett vanligt ponny-problem som ungarna fortsätter med när de börjar rida storhäst. De ponny-rider hästarna och det funkar inte om man har en het eller framåt häst.
En ponny kan man oftast bara hålla ihop och mana på framåt, och det funkar inte med en häst för den är skolad på ett helt annat sätt.

En häst är stark och man vinner aldrig om det blir dragkamp mellan dej och hästen.

Men nu har ni ju löst problemet och jag önskar er lycka till i framtiden!

:rofl: Källberg är inte tandläkare, utan veterinär.
Wiggeby vet jag var det ligger. Det har hänt att vi ridit till ert ridhus och ridit innan det kom upp ett här där vi har häst. Ja, det är jättenära. Ni har så himla nära till alla fina vägar vid Krogsta:D.

Ja, jättenära, det är superskönt! synd bara att bonden som bor där inte riktigt uppskattar oss ryttare, men det ska nog lösa sig den konflikten också hoppas jag. :) tråkigt att det alltid ska behöva vara människor som irriterar sig på hästarna.. :crazy:

Min häst var verkligen skogstokig när det kom till hoppningen, hon har superteknik och allt det där, med det gick i 110 km/h konstant...betslade upp till ett pelmham, på med martingal och red lungt och konsekvent, mycket bommar och låga hinder, sedan måste man se till att om man tar en förhållning så SKA den gå igenom. Inga undentag. tycker ni ska fortsätta med bommar, i skritt, trav och galopp, ha tålamod, det gåår faktiskt, be någon rutinerad sätta sig på hästen och hoppa och känna efter lite. var mycket noga med lydnaden, lägg små volter efter hindren, gör halt emellan, övergångar, travhoppa, lite sånt, så att hästen måste lyssna och så att den är med på att det faktiskt kan hända något nytt när man hoppar så det går inte att gasa i 110, för då hinner man inte med detta. det här funkade iallafall super på min tokhäst, som du är ett under av lydnad i hoppningen! hoppas att det går bra! lycka till :banana:

hej! jag föreslår att du "hyr" nån som rider till hästen en bit åt dej om din dotter är oruttinerad. Någon som är mer ruttinerad, som du antingn betalar eller så har du tur och hittar någon som gör det gratis, som bara tycker att det är kul! :)
Lycka till !

;) Ryttarinnan är inte orutinerad, tränaren har ju även han provat i början och han är då definitivt inte orutinerad och även han hade svårt med hästen. MEN han kom med tips och vi började ju även låta henne rida privat en gång i veckan för en toppen dressyr tränare så nu går det ju kanonbra. Det är på helt rätt väg, och hästen är numera lugn och tar förhållningarna som han ska. Och att sätta upp yttreligare en person har vi blivit avrådda från av tränarna. Det är ju detta ekipage som ska fungera och vi lägger hellre dessa tusenlappar i månaden på att häst och ryttare tillsammans ska få hjälp att hitta rätt. Och det verkar ju vara det som fungerar. :)

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
173
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
501
Senast: gulakatten
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 653
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar