Stark och het i hoppning

Sv: Stark och het i hoppning

AAAAAAAAH!!!
Tränaren hoppade upp, fick sig en tur... För att citera honom: Jaaa, här går det undan, och stark är han. MEN, efter det hittade tränaren rätt knappar att trycka på och träningen flöt på PROBLEMFRITT!! Jag grät nästan av lycka, för både hästen (som genast blev avslappnad) och för ryttaren(som sken som en sol och kände att det blev rätt). Tänka sig, att när man gav hästen längre tyglar slutade han kämpa emot i munnen, sökte sig neråt, koncentrerade sig på halvhalter och halter mellan hinder. Vi har inga ord för hur stolta och glada vi blev. Och att se honom så avslappnad var en fröjd för ögat! (även om det var lite tårigt...)

Va roligt! Det tror jag många heta hästar skulle må bra av, att man tar ett steg tillbaka och ser över om man själv kanske kan förändra något som gör det lättare för hästen. Många gånger är det så, ju lättare hjälper desto mer lyssnar hästen efter. Hoppas ni jobbar vidare på samma sätt så ni kommer ur den onda cirkel det lätt blir på en alltför het häst: Ju mer hästen gasar desto mer sitter man o bromsar. Det i sin tur leder till spänningar i hästen som börjar trampa och streta emot. Då bromsar ryttaren ännu mer och så fortsätter det. jag vet hur lätt det är att hamna där då jag själv har en väääldigt het dam under inridning, som dessutom är väldigt känslig i munnen. Där gäller det att ha lite tillit till hästen och motstå reflexen att hålla i, utan istället släppa ner hästen så den lättare kan arbeta igenom hela kroppen i sina rörelser och hitta sin rytm= bättre och mer balanserat tempo och mer lyhörd häst. Dock har vi en lång väg kvar att gå. Långt svar dethär...

Hej!!
Alla har välldigt kloka råd här!!
Själv tycker jag om livfulla hästar, dvs när man sedan får kontroll över dem och kan göra ngt bra av energin. Tempoväxklingar i allmänhet kan vara en välldigt bra grej! Bestämma sig för en punkt, här ökar jag och där ska jag sammla ihop. försöka få energin mer upppåt istället för frammåt=) Om det är en erfaren häst kan ju studds vara bra, men o m hästen inte är så hemma i det hela kan det vara bra och börja med gallopbommar. När min systser hoppa en het ponny för längesedan försökte den ta studsen i ett hopp, vilket gjorde att den gick omkull.
Hoppa hinderserier som ligger på meddelinjen som man kan bryta ut i mitten av i en åtta är ett välldigt effektivt sätt att öka uppmärksamhet och lydnad hoss hästen =)

:) Jag kan inte med ord beskriva hur dom växte som ekipage. Vilket underbart samarbete det blev av något som jag faktiskt övervägde att avstyra helt. Tur att ingen lyssnade på mig! :angel:

Plötsligt skapades en helt ny förståelse mellan häst och ryttare. Skam den som ger sig, och jag håller fullkomligt med dig Heidi Maria, man bör ta något steg bakåt om man inte kommer framåt. För till slut går det inte att komma ifrån att till 99,9% handlar det om ryttarens fel, eller otydlighet, eller i det här fallet övertydlighet.

Vi sitter fortfarande och pratar om hur nöjda och glada vi är, och vilken fantastisk häst hon har!

Jag har även fått lite tips på olika tränare, bland annat från en tjej som stått i samma stall som oss. Hon tränar hos en TOPPEN tränare, och vi ska nog kolla upp möjligheten att få rida där vi med. Men, inte ännu. Nu ska vi inte krångla till det med byte av tränare, det kommer säkert bakslag på resans gång, dom håller ju ännu på att lära känna varandra, häst o ryttare.

Önskar alla Bukisar en härlig Alla Hjärtans Dag!

Roligt att det löste sig för er!

Såg att du har Rosersberg som ort... Står ni på Stockholm ec? Vem tränar ni för nu?
Ja sj står i Upplands Väsby och tränar för Lena Bredberg på Stora Wäsby. Henne kan ja VARMT rekomendera!

Har ridit med min unghäst för henne i 1,5 år och han är fbl o blir het då o då men hon är en duktig tränare och ser lösningarna på de ev problem som uppstår.

Senast ändrad:

Det kan ju vara så att hästen är yber känslig och tar en höjd hand och kanske ett omedvetet drivande säte, som en signal att bli katapult.

Ett vanligt fel som folk gör på heta, känsliga hästar är att de rätar upp sig och samtidigt sätter sig ner för mkt i sadeln och då omedvetet driver hästen med sätet. ibland måste man faktiskt träna på att vara passiv (jag vet, får göra det hela tiden ..:crazy: ) och inte inverka för mkt.

En tanke bara, hur var hästen när ni provred den???

Hoppas det går bättre nu.

MIK

läste bara sid 1...:crazy:

Ser att det nu går bättre, kul, hoppas det håller i sig. Det är alltid roligt med aha upplevelser.

Lycka till

Nej, vi står inte på Sthlm EC, men vi tränar där, för Micke Karlsson. Ja, Lena Bredberg är jättebra! Vi hade gärna tränat för henne, men då krävs ju ändå att vi löser ridhuskort för att kunna träna "hemmavid" och det blir så dyrt om vi även då ska åka iväg minst en gång i veckan till Väsby oxå. Vi kommer inte ifrån att vi behöver ridhuskort för att kunna träna hemma, så vi fortsätter nog här. Vi har inte tränat så många ggr ännu, och nu gjorde vi ju ett framsteg sist! Imorgon är det dax igen.
Jag känner en tjej, hon är även här på Buke, som tränat för Lena i många många år, och det går jättebra och hon är jättenöjd! Även hon har tipsat oss om Lena.

Tack för tipset! Står du på Stora Wäsby eller?

Aha upplevelser är underbara!! Nu ska vi ju som sagt träna imorgon igen o se om vi lever kvar i sus o dus känslan... :angel:

det undrar jag med :D
gud va roligt för er att de löste sig så bra _D

Jo, det går bra ännu! Men.. vi håller på att fundera på att köpa transport och börja åka till Lena iaf på Stora Wäsby. Hon har, efter efterforskningar vi gjort nu, tydligen tränat honom tidigare, så hon "kan" ju våran häst. Vi har även fått tag i en tjej som tävlat honom i några år, som ska komma i veckan och rida honom. HON om någon måste ju kunna ge oss genvägar till bra resultat för hästen. Bara hon inte vill betsla upp honom.... =(

Vi får se vad dom säger, Lena och hon som ridit honom under några år.

I övrigt är vi jättenöjda med tränaren, han är mjuk, sympatisk och mycket duktig! Så, det är inte pga honom vi funderar på att byta.

Imorgon är det dax igen. Då ska även dotterns stallkamrat börja i samma grupp, så vi får väl se... kanske vill hon inte byta tränare då..? Den andra hästen är extremt svårlastad nämligen, så hon kan inte träna för Lena...=(

:bow:

bra att ni försöker på annat sätt innan i byter til ett skarpare bett!

har precis samma problem med min häst! jätte het i hoppning och mer flyger över hindret än hoppar det, med följd att han rycker tyglarna ur händerna på mej om inte hela jga dras fram.

läste bara sida 1! vad bar att det löste sig för er! ska ta med mej alla era tips hem o prova jag o:)

:angel: Nu går allt kanonbra med häst och ryttare! Dom har tävlat några lätta clear rounder för att öva lite, och i helgen var dom på Järfälla på sin första Lokala gemensamma tävling. Det var jättekul! Nej, dom placerade sig inte, men hennes mål är att ta sig genom banan i bra tempo. Och det gjorde dom! Med bra tempo menar vi alltså lugnt. Så det var en mycket nöjd familj som lämnade tävlingen utan att ha presterat något märkvärdigt i andras ögon. Men vi var skitstolta!! :rofl:

Hej.

Hoppas att det löst sig med hoppningen ohc att han lugnat ner sig, jag provade ett gag-bett det som finns i Hööks katalogen som är snällt i munnen men ger lite hävstångs effekt, ifall ni inte hittat ett fungerande redan.

Skicka hästen till flyinge är inget alternativ? Där är dom ju hur duktiga som helst och kan kolla av hästen med olika bett och metoder osv. Sen tror jag mycke på det som sas innan att hästen får signaler. På heta hästar gäller det att vara avslappnad och lugn, spänner du dig det minst flyger man xD

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
173
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
501
Senast: gulakatten
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 653
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar