Stark och het i hoppning

A

andrisi

Hej, jag hoppas att någon kan ge mig lite tips om dotterns häst.
Vi har köpt ett halvblod till henne. Han är supertrevlig, och hoppar som en gud.
Vi har följande problem:
I hoppning blir han så laddad precis före hindret och hoppar högt och lååååååångt. (har gått fälttävlan). Efter hindret blir han så himla stark och det känns bedrövligt för dottern som upplever att hon höjer handen och tar för hårt i honom. Han har ett vanligt två delat tränsbett. Hon har just börjat hoppa för en tränare. Hon hade väl hoppats på att han skulle komma med lite tips, men det enda han sa var att hon skulle sätta på achengrimman på nosgrimman. Han gapar inte....? Är det inte det den är till för?

Jag vet att han tidigare är riden på kandar, men det känns väldigt skarpt, och vi vill gärna prova annat innan vi försöker oss på det. Eftersom han är så stark och dottern rätt tunn, hoppas vi verkligen att vi kan få lite tips här på buke.

När hon rider dressyr, slår han gärna med huvudet innan han *landat* och slappnat av och kommit i rätt form.

Det är samma här, hon vill inte på några villkor sätta dit en massa hjälpmedel, utan försöka i första hand att rida honom på ett vanligt bett.

Han får havrefritt foder, då han har enorm motor och blir i det närmsta explosiv på havre. Nu har vi just börjat vänja in honom på det nya fodret, så det KAN ju hjälpa lite. Men inte helt skulle jag tro.

Har ni några tips?

:confused:

Sv: Stark och het i hoppning

Jag vet att det kan vara svårt med heta hästar, men det är synd att de förra ägarna till viss del förstört känsligheten hon hästen genom att betsla upp, men det behövdes säkert.

Prova gärna mitt tips: Jag tror att ni kan komma ganska långt genom att träna lydnad på ett väldigt konsekvent sätt. Ta någon vecka på er och glöm banor på hög höjd och koncentrera er på att lösa problmet istället. Bygg upp några hinder som inte är så höga att det krävs stor ansträngning hos hästen att komma över, utan en liten bit under det ni normalt tränar. Öva sedan på att hoppa ett hinder i taget i lugn takt och rid sedan in på en liten volt och bryt av till trav i lugnt tempo. Variera detta med att göra en samlad och lugn halt följt av ryggning. Var noga med att ge tyydlig eftergift direkt när hästen tar förhållningen. Gör denna övning flera gånger över olika hinder. Detta lär hästen att det inte bara är att bränna på till nästa hinder efter språnget.

Öva också på tex studsserier då hästen måste stanna upp och tänka efter efter varje språng för att komma rätt på nästa hinder.

På tävling om hästen är extra laddad kan man kanske välja ett lite skarpare bett om hästen är distraherad av allt ståhej runt banan. Hoppas ni har lilte nytta av mina idéer iaf.

Hej!
Jag håller med föregående:)

Min häst är också väldans pigg, och ännu mer på tävling.

Vi håller på som sagt att öva (varierat) låga höjder och väldigt mycket lydnad, ex. hoppa ett hinder, liten volt och sen ett hinder till. Då får hon tänka till och inte bara rusa iväg.

Min polla har förmågan att vilja "dra järnet" efter hinder:P

Men med övningar som dessa hjälper det:D (för oss iaf)

Hoppa ett litet hinder, sedan antingen en volt/ halt/avsaktning/travbommar/skänkelvikning.. ja i stort sett lite allt möjligt, så hästen får annat att tänka på=)

Hoppas det var till någon hjälp:D

Hej!
Håller med övriga:Lydnad!
Sist jag hopptränadegjorde vi följande övning:
trav mot kavalettibommar sakta av till skritt framför och sedan trav igen, efter bommarna halt.

Likadant framför ett litet litet hinder sedan skritt trav och ett litet litet hinder igen.
Får hästen lydig både före och efter hindret.
Lycka till!

Jag har samma problem med min häst men inte lika allvarligt.

OM det går så försök travhoppa honom på lägre höjder och börjar han galoppera så gör direkt en volt så han inte rusar på hindret. Och att inte gå för fort fram och höja upp hindrerna så han måste ladda och stressa upp sig utan som dom andra redan sagt gärna studs och olika övningar så han verkligen måste konsentrera sig.
Och lägga ut galopp bommar emellan hindren så han måste konsentrera sig på dom inte inte full fart till nästa hinder...

Men annars så är markarbete alltid bra, göra han mer lyhörd på milda bett så man slipper att bettsla upp honom.
Men jag tycker tränaren lättare ska kunna besvara dina frågor eftersom hon har sett hästen ridas/hoppas. :D

Lycka till!

Någon förresten känner till någon bra tränare i Stockholm Norrort i dressyr och hoppning?

Senast ändrad av en moderator:

Åh, jag blir så glad när folk engagerat sig! :)
Idag var vi i ridhuset, själva, för att bara trava över bommar. Han ser hindret som en bank.... Han tar sats (trots att bommen ligger ner helt) och hoppar utan att överdriva en meter upp i luften och långt som en vattengrav. Man undrar ju hur dom har hoppat honom. Kan han vara rädd om benen....? Vi blev väldigt fundersamma idag om vi överhuvudtaget ska hoppa honom på ett bra tag. Om vi kanske ska låta honom gå mycket dressyr (dvs lydnad...)? Vad tror ni?
Nu är det träning imorgon, och vi tänker faktiskt be tränaren sätta sig upp på honom, för att se om han kommer på något smartare än achengrimma... som vi hade på idag förövrigt, utan att det var någon skillnad.

Förra gången satte tränaren upp studshinder. Och han hoppade alla i 180 utan att riva, eller ens snudda vid hindren. Så visst har han teknik, men att åka på någon tävling med en häst som fullständigt bara rusar fram, även om det är felfritt, kan vara livsfarligt för såväl häst som ryttare.

Hästen i fråga är efter Gazpon, nån mer som har en sådan avkomma med samma temperament?
Ser fram emot nästa inloggning, för att se om jag fått mer tips, eller åsikter. :angel:

Har ingen erfarenhet av hästar med den stammen men jag undrar hur gammal hästen är??

Är det en relativt ung häst så brukar det handla om bristande styrka och även bristande lydnad. Är det en läromästare så är beteendet säkert mer befäst och svårare att komma åt. Jag skulle sattsa på att rida varierat arbete med mkt styrketräning och lydnad, precis som övriga har skrivit.

Jag skulle hellre hoppa mera än mindre så att han kanske inte tycker att det är så himmla roligt varje gång det blir hoppning och laddar för det.

Tycker också att det verkar som om han är nära på farlig att hoppa på vanligt tränsbett, så jag skulle absolut betsla upp och sedan succesivt betsla ned till tränsbett (jag har gjort så med min häst). Det finns ju en massa andra bett än kandar, Just kandar känns lite jobbigt, ni kan väl prova en pelham stång eller liknande.

Sedan tror jag inte att hans beteende hänger ihop med att han gått fälttävlan, man rider ju faktiskt banhoppning även där....:smirk:
Jag tycker inte att man generellt kan säga att fälttävlan hästar hoppar stort, långt och är heta, starka och sticker....en sådan häst är farlig att rida terräng på.:eek:

jag skulle även ringa tidigare ägare/ryttare och fråga hur de har gjort för att få tips från folk som känner hästen.

Lycka till!!:banana:

Nej nej, jag menar inte att beteendet är pga att han gått fälttävlan, men däremot är det ett annat tempo där. Han har gått även "vanlig" banhoppning, och högre klasser dressyr.
Han är inte ung, han är läromästare, och jag tror som du att beteendet är svårare att komma till rätta med då.
Men, vi ska försöka med rätt hjälp. Kanske ska man rida för någon mer tränare? Få fler tips? Jag vet inte....:confused:
Ja, kanske vore det bra att hoppa mer istället, men när det känns okontrollerbart, så måste vi ju få hjälp, i detta fall förhoppningsvis av tränaren. Vi ska se vad han säger imorgon under träningspasset, eller efter passet.

Ja, pelham vore ju kanske något glömde jag skriva!! :)

känner igen beteendet, håller med om att markarbete och lydnad/lyhördhet gör susen, vi rider vår på marken i tredelat gummibett, och det fungerar allderles förträffligt, likaså studsar, travbommar, galoppbommar och andra lydnadsövningar med hinder, inga som helst problem.

Men det hade varit livsfarligt att försöka hoppa bana på det bettet.
Under ett år har vi använt "flippan" bett, det har fungerat skapligt, det är också ett förhållandevis snällt bett i gummi.
Vilket bett som passar varierar från häst till häst, men en duktig tränare kan läsa av Er häst och hjälpa till med bettfrågan, det är ju viktigt att inte hästen bara knäpper av i nacken och mister sin bjudning och förtroendet, vips har man skapat andra problem istället.
Det finns bra bett till dessa hästar, jag lovar.
Men en bra och hjälpsam tränare är a och o.

Mitt förslag är att gå tillbaka till ruta ett: Lägg ut enstaka bommar och låt honom trava och galoppera på dem. Lägg inte till fler förrens han är kontrollerabar före och efter. Öka sedan på med fler bommar och slutligen cavaletti. (Tänk på att om du lägger ut två travbommar kan hästen uppfatta det som ett längdhinder och hoppa över båda samtidigt, lägg därför en eller tre stycken.) Ge honom tid att vänja sig vid att det ska vara lungt och avslappnat när bommarna är framme. Rid gärna över en bom varje ridpass. Precis som någon annan sa blir det då inte lika märkvärdigt när ni ska rida på bommar/hinder. (Även tipset om halter före och efter hindret ger otroligt bra effekt eftersom hästen lär sig att lyssna på sin ryttare.)

Ny tränare? Ja om ni inte känner att den ni rider för kan hjälpa er. Ni måste ju känna förtroende för den ni rider för annars är det bortkastade pengar. Det viktigaste är att din dotter lyssnar och tar till sig det tränare säger så att det händer något.

Lycka till! :D

Är hästen så överladdad skulle jag kanske se över foderstaten. Äter han kanske lite för mycket havrebaserat kraftfoder så han får svårt att kontrollera sin överskottsenergi? Ni kanske skulle prova byta ut det mesta av kraftfodret mot foder anpassat till heta hästar eller sätta samman en foderstat utan säd?

Om han överreagerar även på travbommar kan det vara en idé att lägga ut trav och galoppbommar på en liten volt som man travar över många gånger i olika tempon så man undviker långa raksträckor framför och bakom.

Jag håller med om det där med en bom. Bara det att hästen i fråga uppenbarligen inte tyckte att det var någon skillnad eftersom det var precis det vi gjorde igår. La en bom på marken. Dottern skrittade över (hästen hoppade) sedan travade hon över (hästen tokhoppade) hon tyckte väl själv att det inte var någon större ide att prova i galopp oxå.

Träningen har ju bara varit tre ggr, så vi får ju ge även tränaren en chans. Men, som sagt, jag tror att det är bra om tränaren sätter sig på hästen och känner på honom, så han kanske kommer med något tips.

Jodå, dottern tar till sig det tränaren säger, men allt han har sagt hittills är ju att vi skulle sätta på achengrimman. Men det hjälpte ju föga.. ingen skillnad alls. Kan han ha varit utsatt för barrering tro? :eek:
Han reagerar ju med att hoppa väldigt högt oavsett var bommen ligger. :confused:

Förra gången hade hon en förbygel på träningen, som tränaren tipsat om. Den gick sönder efter ett hinder.

Är i övrigt en kanon häst att rida såväl ut på (då är han inte alls lika laddad) samt i dressyren. Jag frågade dottern igår om hon vill byta häst, men det vill hon inte.

Som jag skrivit tidigare, får han havrefritt foder. Och på kvällen får han lite lite betfor till kraftfodret

Hoppar han stort även på små hinder?? Det brukar ju typ unghästar göra och hästar som är lite osäkra på hinder men denna hästen var ju van.
Har ni kollat synen på honom?? Kanske låter långsökt å jag har ju inte sett honom hoppa så det är bara en idé.
Jag tycker ni ska följa de tipsen ovan och om din tjej är lite liten så kan hon nog betsla upp iallafall ett tag tills ni fått lite bättre kontroll, typ till ett pelham.

Men kom ihåg att det kan ta tid att se nån skillnad. Om ni inte haft hästen så länge så kan han ju faktikst testa din dotter på det här viset. Om det va en lite större ryttare som red förut så kanske han känner som att han kan dra iväg utan att det gör nåt.

Fortsätt med övningarna så tror jag att det kommer funka bättre iallafall. Men vissa hästar är heta på hinder och kommer alltid vara det, men det går att få dem att bli lydigare så de kan behärska sig själva om man säger så.

Senast ändrad av en moderator:

Han hoppar vansinnigt stort även på små hinder. Förmodligen skulle det se jättebra ut med en fantastisk ryttare, och med bra bett. Jag tyckte ju på träningen att hästen verkar vara för mycket häst för dottern. Alltså, hon är 175 lång, men smal som sjutton. Svag skulle jag inte kalla henne, men hon vill ju inte vara hård i munnen, vilket hon upplever att hon är på honom. Jag kan ju känna att det kanske är bättre att betsla upp honom lite då hon ÄR mjuk på handen. Nu tar hon upp händerna strax före hindret och det är klart att han blir störd av det, men jag tror att hon gör det i förebyggande syfte (som hon tror alltså), hon tänker redan innan hindret att *nu bär det av i sken* och det är ju jättedumt att ha den inställningen redan innan det händer. Hon blir inte rädd. Jag blir det. Men, som alla vet är det bättre att tränaren rättar henne, än att jag som förälder gör det.

Synen har vi faktiskt kollat. Helt UA, och det var inte alls dumt av dig att föreslå det.
Avstånden innan hindret tar han kanonbra, förutom när dottern höjer handen.
Hon gör inte det när hon hoppar min häst, som är betyyyyydligt lugnare! En häst i min smak det!:D

Och tänk också på att vid varje hjälp hon ger hästen så ska det hända nåt!
När hon tar en förhållning och hästen skiter i det så MÅSTE hon göra om till den lyssnar även om hästen protesterar. Ibland är det nödvändigt att ta i lite. (beror lite på vilken sorts häst man har)
En häst FÅR INTE hoppa studs i 180. Det är farligt för både häst och ryttare.
Lycka till och låt oss veta hur det går.

ja det kan mycket möjligt vara så att det är din dotter som omedvetet skickar signaler till hästen. Om hon spänner sig, kanske kniper å lite med benen för att hon vet att snart flänger det iväg så det är bäst att jag håller i mej, och lutar sig lite framåt(det räcker med pyttelitte) så känner ju hästen det.
Hon skickar lixom "jag vet att snart sticker du" signaler till hästen å hästen tänker , jamen då sticker vi då för du ber mej om det.

Hon får nog försöka tänka bort dom tankarna och sitta tillbaka och slappna av. Sitta ner så länge som möjligt innan hindret och INTE dra, utan ta en förhållning tills hästen reagerar, och sen vara MYCKET noga med eftergift.

Ja, jag tror oxå att hon sänder signaler omedvetet. Det är ju träning idag igen, så vi får väl se vad tränaren har att säga. Han har fått foderstaten och tyckt att den är bra för hästen ifråga.

Pratade nyss med tidigare ägare, som är vuxen och har tävlat honom i banhoppning, dressyr och fälttävlan. Hon har oftast ridit på kandar.

Eftersom inte tränaren sagt något om kandar, så beror det förmodligen på att han inte tycker att det är rätt lösning för detta ekipage ännu.
Han sa att hon måste träna mycket markarbete. Jag tycker att det bästa tipset (förutom min egen ide om att lägga ner hoppningen ett tag) är lite bommar, stanna precis framför (om det är möjligt.. :confused: ) skritta över nästa. Göra halt osv. Sedan i trav i samma stil.... Iaf när hon inte har någon hjälp närvarande. Gillar inte tanken på att hon skulle sätta upp hinder och hoppa utan att någon närvarar. Det ser farligt ut, jag lovar :(
Nu väntar jag till i kväll med att skriva, för träningen börjar 18, så ska jag skriva vad tränaren sagt idag....

Jag hoppas som sagt att han hoppar upp :devil:

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
173
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
501
Senast: gulakatten
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 653
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar