Stark häst, bett?

L

Linker

En häst som jag rider är ganska stark, men jag har funderat länge på pessoa. Men det är så många som har massor av fördomar mot pessoa :smirk: Jag själv vet inte riktigt, men man hör ju en del som att det ger olika signaler till hästen osv. Jag funderade ett tag på pelham, men det är ju starkare än pessoa. Men varför tycker folk då mer om pelham än pessoa (iaf dom flesta?) Skulle bli väldigt tacksam om ni kunde säga vad ni tycker/tänker! :angel:

Sv: Stark häst, bett?

Jag föredrar pelham då kindkedjan inverkar också och inte som på pessoa där det bara blir hävstångseffekt rakt igenom.

jag skulle inte rekomendera pessoa. Eller aa, det beror helt på vad hästen tycker om bettet.
jag har pressoa til min liiite överpgga dam i skogen. Visst ibland så funakr det allt. men jag tycker mäst att när man atr i tyglarna så "smilar" hästen, altså bettet hissas upp så mkt. (visserligen meningen med pessoa?) och så tycker iafl. jag att det inte blir någon ärlig form elelr bjudning, utan mest ihopa krullad med sänkt rygg. det är iafl. min mening, men det kanske funakr bättre för dig?
Det är ju alltid värt att pröva.

Vad det gäller "skärpan" i bettet så har det inte med att göra om det är ett pessoa eller pelham, det har med skänkelns längd att göra eg med underskänkelns längd i förhållande till överskänkeln. Det finns ett pelham som kallas lite slarvigt för "babypelham" där undersänkeln och överskänkeln båga är väldigt korta och det ger en mycket lite hävstångseffekt. Min häst går jättebra på det bettet och det är bara det lilla som behövs. jag köpte det för att ha det i skogen, men nu rider jag nästan enbart på det. Får dock höra av vissa att det är skarpt:rofl:
Men jag tycker du ska prova dej fram vad som funkar för dej och din häst, ibland får man hyra bett på ridsportaffären annars kan man låna av kompisar och i de flesta stall så ligger det drivor med bett eftersom det finns de som köpt och förkastat före dej.

Tack för alla tips :) Jag ska få låna ett pessoa av min kompis ;)

det är för mig helt otroligt hur det fortfarande kan finnas människor som har undgått/vägrat sätta sig in de mycket tydliga förklaringarna om varför pessoat är ett skitbett som så frekvent cirkulerar på detta forum.

Ett rätt inpassat pelham som används med förnuft av en mjuk ryttare kan vara ett starkt, men ändock bra bett i vissa situationer.

Ett pessoa kan aldrig inverka något annat än skadligt, vem som än håller i tyglarna. Dett pga att det är utformat och fungerar på ett motsägelsefullt och icke-ergonomiskt sätt.

och för tusende gången; pessoat är ett GAG/HISSBETT, inte ett HÄVSTÅNGSBETT!!

Men då är jag så nyfiken på hur ett pessoa VERKLIGEN fungerar! Kan någon som vet förklara? Lixom ge hela bilden av det. Om det är ett gag/hissbett - hur funkar ett sådant? Vad är det som händer som gör att det fungerar motsägelsefullt och icke-ergonomiskt?

Jag är bara nyfiken för jag har ingen aning. . . Alla gamla hoppartanter jag känner tycker bra om pessoa - själv använder jag tredelat, känner inte att jag har behov av något annat än. Men jag är himla nyfiken att lära mig vad ett pessoa eg innebär!

:)

väldans bra bild hon lagt in!
Till trådskaparen--> skulle satsa på pelhammet om jag var du. ett rakt.

Ursäkta,men jag förstår inte alla knepiga ord ni använder?:angel: Som ergonomiskt.. Hehe

oergonomiskt= bettet är format och gjort så att det aldrig kan ligga bra i hästens mun, aven om det är en duktig ryttare som använder det. det skadar hästens mun

Det är verkligen fy skam att hästtandläkare och veterinärer rekomenderar pessoabettet gladerligen idag.... :mad:

Mycket bra beskrivning som gjordes av Sorbe :bow:

TS, prova hellre ett pelham.

Men pelham är ju starkare? Dessutom har jag inte ridit så mkt med pelham :crazy:

pelham är ett skarpt bett förvisso, och inget man ska ta till som en första lösning. dock ger det tydliga signaler till hästen, som får en ärlig chans att utföra det du ber den om.

pessoat är mycket VÄRRE, eftersom det aldrig kan ge tydliga och rättvisa signaler till hästen. det enda det gör är att frammana 3 mil långa mungipor och en olycklig häst som aldrig erbjuds förutsättningarna för att gå i en bra form.

Det var ett riktigt, riktigt bra inlägg av Sorbe i den där tråden! Synd att en del vägrar ta åt sig..
Jag har personligen aldrig trott på det här att ju starkare häst, ju skarpare bett. Det måste finnas en anledning till varför hästen drar!

Vad jag själv har lärt mig av alla hästmänniskor/tränare osv som finns runt omkring mig så är det handen som avgör om ett bett är skarpt eller inte. Själv rider jag på ett pelham för att min häst valde att acceptera det. Haft mkt svårigheter med att hitta bett då hon sparkar mot skänkeln mot dom andra bett vi testat.

Stark häst - bättre dressyrträning!...det har inte med bett att göra.

Bara att gå tillbaka till grundträningen, hur tråkig den än är och lära in baskunskaperna. Hästen ska vara lyhörd och följsam oavsett vad som stoppas i munnen på den...:cool:

Jag fick rådet att rida min valack på ett rakt pessoa, och höja och sänka tyglarna i de tre ringarna beroende på vad jag gjorde.
Han blir stark när man hoppar och galopperar i skogen, men jag tycker att han bryr sig inte så mycket om att jag tar i honom ändå.Och ändå har jag tyglarna i nedersta ringen!
Med mildare bett har jag inte en chans! I paddocken, visst, där går han som ett ljus:smirk: men så fort man kommer ut i skogen och ska stanna efter en galopp, så lyssnar han inte. Har inte vågat prova pelham, tycker det verkar för skarp och jag är emot att rida honom på hjälptyglar, såsom graman och tideman. Har provat hackamore för omväxlingens skull, men det fungerade inte alls!!:crazy:

Eftersom jag själv just tränat mycket "starka" hästar (omskolat skogshästar till dressyr m.m.) kan jag säga att det handlar om grunddressyren. Den brister uppenbarligen om hästen inte lyssnar även utanför ridbanan och det är bara att ta nya tag och jobba på det. Hästen och ryttaren är inte redo för uteritter om inte kommunikationen sitter hela tiden.

Sen när det gäller skarpa bett. Oftast är de betten långt mycket skonsammare än t.ex. pessoa (som jag personligen aldrig i livet skulle stoppa i munnen på en häst). Din hand bestämmer hur skarp bettet är!

Ta hjälp av en duktig tränare och förklara att du har ett problem utanför ridbanan.:cool:

Rid med dubbla tyglar på pelhamet då, som det är tänkt att man ska göra? Då kan du ta tag i stången om hästen blir stark, men om du bara håller i den övre tygeln är det som ett vanligt bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 019
Senast: malumbub
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 885
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar