"Stark" b-vitamin?

T

trolli

Har gett min pålle b-vitamin i sprutform då han blir väldigt påverkad av pälsfällning/sättning.

Får inget resultat av att ge honom det i flytande form i fodret,har provat de vanligaste sorterna.

Finns det något starkare b-vitamin att ge honom i fodret? Hörde talas om något man kan köpa på apoteket??

Sv: "Stark" b-vitamin?

De ger ju Beviplex i sprutform som starkaste preparat. Det gav jag min förra hösten också efter veterinärens inrådan. Kommer idag inte ihåg varför...
Det fanns även i flytande form på 1l flaskor för ca 100:- Ganska skarp dos typ 2 dl om dagen gav jag i 2 veckor.

Att ge hästen B-vitamin när den håller på och fäller gör ingen nytta. DU ska istället ge den nu till hösten så hjälper det till våren. Har oxå brovat och trycka i min när han fäller och det funkar verkligen inte. Ge den året om så blir det bäst för hästen.

Håller inte med dig alls!
Jag anser att det visst hjälper att ge B-vit vid pälssättnig.
B-vit är vattenlösligt och överskottet sparas inte till våren... det kissas ut...
Brukar spruta de som blir känsliga i huden mm vid pälssättning och sedan komplettera med oral lösning.
Beviplexet är överlägset på vissa hästar.
Däremot avråder foderexperter att ge det året runt. Hästen producerar stora mängder B-vit själv i tarmarna och den produktinen hämmas om man ger året runt.

Vill man ha snabbare effekt som tex vid kolik ges beviplex intravenöst av vet.

Har gett min pålle b-vitamin i sprutform då han blir väldigt påverkad av pälsfällning/sättning.

Får inget resultat av att ge honom det i flytande form i fodret,har provat de vanligaste sorterna.

Finns det något starkare b-vitamin att ge honom i fodret? Hörde talas om något man kan köpa på apoteket??

Du kan ju prova med b-vit i ett på olika former och se om du märker någon skillnad, men jag skulle gissa på att du får hålls med beviplexet...

Naturligt B-vitamin (eller tillskott överlag har jag hört) tas ofta bättre upp än syntetiska. Vi ger foderjäst av den anledningen.

Man kan inte ge B-vitamin i förebyggande syfte utan du ger när det behövs. Att ge extra b-vitamin året om avråder alla experter ifrån. Hästen producerar själv de B-vitamon den behöver så ibland är det inte ens lönt att ge extra vid pälsbestyren. Jag gav (som jag brukar) min häst b-vitamin i fodret i våras men pälsen satt som berget. Sprutade då med beviplex och det hjälpte faktiskt.

Kanske man skulle ha provat en flaska beviplex då? Då hästen är lite spruträdd kanske det är värt att prova? Någon annan med erfarenhet av den sorten?

Foderjäst är det enda "preparatet" jag sett resultat av, skulle gissa att hästarna lätt tar upp de B-vitaminerna. Jag har sett resultat även vid så små mängder som 1/2 dl. :D

*kl*

Men hallå, hallå :eek:

Jag har fått lära mig från flera betrodda källor att den enda B-vitamin som gör nån nytta vid pälsfällning/sättning är Vitamin B5, pantotensyra. Det finns ju inte med i Beviplex. Nu är jag förrvirrad.

Kan man aldrig någonsin vara säker på vad man lärt sig :confused:

Han har ju svarat bra på beviplex i sprutinjektion,så tänkte det var värt ett försök att prova med beviplex forte. Vet inte om det är någon speciell b vitamin de rör sig om men eftersom sprutorna fungerar mkt bra måste de ju göra effekt.

Rätt ang b-vit löslighet.
Förmodligen är det helt onödigt att alls ge vit b till en frisk häst eftersom mikroberna i grovtarmen producerar tillräckliga mängder. Mikrobernas produktion hämmas inte av intag.

Men då undrar jag hur det kommer sig att det blir en sådan stor lättnad på hästar som har jobbigt med pälssättning/fällning? Min häst blir väldigt öm i huden,irriterad och grinig vid beröring. Har mycket mindre ork,om någon ork alls... Är allmänt sur och på dåligt humör,men allt avhjälps av en enkel spruta en gång så är bekymren som borta på ett par tre dagar. :confused:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 082
Senast: valpköpare
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 679
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 363
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 345
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen