Står inte stilla!

Sv: Står inte stilla!

Jag tror att det kan va att han testar dig lite:) MIn häst som jag har haft i några månader testar fortfarande mig på olika saker:) Jag hade också problem med detta nån gång faktiskt, och det berodde på att han hade ont i ryggen. Han är väldigt väderkänslig och det regnade så mycket i somras och det blev lite för kallt för honom, så jag började ha täcke på honom och det hjälpte kanon för hans rygg. Kanske något att testa??:)

Hejsan!
Låter som en superbra övning... han är ju helt klart lite på tårna ibland, och det känns ibland som att allting ska hända på en gång annars är det inte roligt...

Nu har jag ju inte haft honom så länge, så jag tror absolut att jag måste träna mycket ledarskap framåt med honom, så detta var en jättebra övning! Är det vikigt att man är ute, eller kan man börja med att använda sig av en ruta inne i stallet tex?

Tack LiselotteA! Ja det ar en av de mest grundlaggande ovningar som jag gor, speciellt nar jag traffar en ny hast och vi behover lara kanna varandra och fa igang kommunikationen:)

Jag anvander den dar rutan var jag an befinner mig, att borja i stallet ar jattebra! Jag brukar ha en i boxen istallet for att binda upp hasten. Nar man binder upp den sa kanns det for mig som om jag vander ryggen till den och inte orkar "prata", nar jag har den los sa maste vi vara uppmarksamma pa varandra hela tiden, vi anvander vara kroppssprak och det ar ju det sprak som hasten forstar, vi far igang en kommunikation.

En fråga till, hur börjar du testa hästen? Går du runt den och så vidare, och hur börjar man att sitta upp så att säga...

Han är väldigt snäll annars, och står väldigt stilla, men det är först när man ska sitta upp som han börjar att gå..

I och för sig så tror jag inte att han skulle stå jättestilla om jag bara släppte honom ute på stallbacken, utan han skulle nog försöka att ta sig till närmaste grästuva.. :smirk:

Har du grimskaft eller någonting på hästen, eller är den helt lös?

Tack för jättebra svar!

Jag borjar alltid att sta vid huvudet, som nar jag leder den som vanligt. Sen flyttar jag mig runt hasten, klappar pa ryggen och baken, gar tillbaka till huvet, sen over till andra sidan, klappar pa ryggen och baken.... I borjan visar jag hela tiden att jag bryr mig om hasten, drar med handen over rygg och bak (om det ar en hast som tillater det och inte ar for spand, men det verkar inte din vara:)), men allteftersom den slappnar av och forstar vad jag vill (att vanta och slappna av) sa flyttar jag mig langre ifran, i borjan korta stunder och sen langre och langre. Sa borja nara hasten, och sen arbeta dig succesivt bort.

Jag tycker att en lang lina, tex en longerlina ar det basta. Den kan du ju halla kortare om du vill och slappa ut ju langre fran hasten du behover ga. Haha na det kravs ar av traning innan man kan fa hasten att motsta en grastuva, vissa hastar gor det aldrig:D

Jag har precis i dagarna borjat jobba med en ny hast, ett litet sto, och huvud delen av traningen agnar vi precis at det har som vi pratar om nu. Hon star for det mesta ocksa stilla och vantar, hon ar valdigt valhanterad och enkel att umgas med, men precis som din sa har hon svart att vanta nar hon vet att nagot ska handa. Jag rider henne inte an, tomkor bara, men sa fort jag tar ner tommarna och staller mig i tomkornings position sa borjar hon stega ivag och rora pa sig. Sa det jobbar vi med nu. Jag flyttar tillbaka henne, med liten volt at endera hallet, eller backa. Jag staller mig i tomkornings positon, vantar, gar tillbaka, staller mig i positon igen, och sa halller vi pa sa en stund tills hon vantar. Och hon fattar snabbt. Nar hon lugnt star dar och vantar, da ber jag henne ga.

Pa samma satt gor jag nar det ar dags att sitta upp. Jag staller mig i position for att sitta upp, men istallet for att sitta upp sa vander jag och gar at ett annat hall. Sa att hasten inte forutser vad som kommer att handa. Du kanske till och med kommer sa langt att du har foten i stigbygeln, ta ur den igen och hoppa av. Nagon foreslog en pall, pall ar jattebra!! Det ger dig nat att pyssla med ocksa, att flytta runt pallen, och under tiden far hon vanta;)

Och nar du val ar uppe pa ryggen, lat honom vanta aven dar. Om han gar ivag, flytta tillbaka, precis som fran marken. Jag har alltid som vana att ge hasten en liten godisbit vid sidan da jag suttit upp, speciellt med unghastar.

Kul att du gillar ovningen, och hoppas att det gar bra for dig. Fraga garna igen om du undrar over nat eller om du stoter pa nat under ett traningspass. Och kom ihag att nyckeln ar talamod och konsekvens:banana:

TACK! för all hjälp! Du är verkligen bra på att förklara! och tack för att du tar dig tid att skriva långa förklaringar till övningarna...

Jag ska verkligen jobba med det här! Det överenstämmer liksom lite med min mentalitet med hästar... jag vill helst inte ha något gap och skrik, utan liksom bara samförstånd... men ibland, som just det här med sadeln är det lite svårt att förstå alltid vad de säger bara.. :banana:

Tack LiselotteA, det ar sa roligt att dela med sig av erfarenheter nar nagon ar intresserad. Du verkar ha en harlig installning till hasten, jag onskar all lycka till och ar saker pa att det kommer att ga bra:bow::bow:

kanske han har börjat se uppsittningen som något negativt? han kanske förstår att om hon kommer upp, måste jag bli riden? hur är han att rida.. det vill säga när du väl är uppe? :smirk:
en islandshäst som vi har häär i stallet snurrade också när man skulle hoppa upp.. men en dag så prövade ägaren att hoppa upp som man skall göra på islandshästar... och tänka sig att det hjälpte! nu har hästen heelt slutat med snurrandet! ;) '

uppsittning på islandshästvis: svårt att förklara.. men man står bredvid vänster bakdel.. och hoppar upp så.. :P hoppas du fattar! lycka till!:bump::bump:

kanske han har börjat se uppsittningen som något negativt? han kanske förstår att om hon kommer upp, måste jag bli riden? hur är han att rida.. det vill säga när du väl är uppe? :smirk:
en islandshäst som vi har häär i stallet snurrade också när man skulle hoppa upp.. men en dag så prövade ägaren att hoppa upp som man skall göra på islandshästar... och tänka sig att det hjälpte! nu har hästen heelt slutat med snurrandet! ;) '

uppsittning på islandshästvis: svårt att förklara.. men man står bredvid vänster bakdel.. och hoppar upp så.. :P hoppas du fattar! lycka till!:bump::bump:

Hej!
Jo, han är trevlig att rida... bråkar inte direkt.. lite hyss har han nog för sig, men han testar nog lite, och så är han bara riden i 2-3 år..

Men visst kan det vara ett tips att sitta upp från andra sidan! Det har jag faktiskt hört själv också kan vara ett trick. Jag har inte provat det ännu dock.. :)

Hejsan!
Jag kan faktiskt berätta att de senaste gångerna har han varit mycket bättre... Har bytt sadel, men jag har fortfarande inte lyckats få fatt i en riktig sadelprovade, så vi rider bara 2 gånger i veckan tills att vi verkligen vet... blir mycket markarbete och det är ju bara bra...

Ha det så bra allihopa!

Hejsan!
Vet inte om denna hamnar rätt, men jag provar.

Min 6-åriga arab har bestämt sig för att inte alls vilja stå stilla när någon ska sitta upp på honom...

Ni vill jag har lite råd om dels vad detta kan bero på? Svårt att säga kanske men kanske det vara att han är missnöjd med någon del av utrustningen eller att någonting inte känns rätt, eller är det bara ren dumhet? Har bara haft honom i 3 veckor och jag har fått extremt lite info från den förra ägaren.

och nu till min nästa fråga... :angel:
Är det någon som har några bra tips på hur man tränar bort det här snurrandet vid uppsittning. Det är lite ganska irriterande faktiskt. Jag tror inte på skrik och gap, eller slagsmål så kanske någon mer pedagogiskt träningsmetod skulle passa mig utmärkt...

Hoppas ni visa har råd till en förvirrad, för tillfället expert på att hoppa runt i cirkel på ett ben.. :banana:

har sett att du fått en massa tips, men tänkte om du gör såhär när du sitter upp; vänd hans huvud emot dig på den sidan du sitter upp altså. ganska mkt, för då kan han i stirt sett inte gå iväg förens du kommit upp. fick tipset när vi lasttränade för silvio, som håller på med nh. men du kanske redan testat d,

har sett att du fått en massa tips, men tänkte om du gör såhär när du sitter upp; vänd hans huvud emot dig på den sidan du sitter upp altså. ganska mkt, för då kan han i stirt sett inte gå iväg förens du kommit upp. fick tipset när vi lasttränade för silvio, som håller på med nh. men du kanske redan testat d,

Nej, det har jag inte testat! Men han har blivit mycket bättre de senaste gångerna vi har suttit upp.. vi har dels bytt sadel i väntan på en sadelprovning, och så har vi tränat en del, och vi försöker att inte göra så stor grej av det så att säga... men det var ett mycket bra tips!

Vi har fortfarande en del träning för han vankar av och an när det är dags att spänna sadelgjorden... Lilla killen... tror inte att han har haft det speciellt lätt på hans förra ställe... Hovslagaren trodde att han hade fått en del spö när han skoddes i alla fall, för det tycker han inte om heller...

Jag har en superhovslagare, och vi tar det jättelungt, och det får ta den tid det tar, jag håller honom, klappar honom på halsen och pratar med honom.

Så vi lär känna varandra och jag försöker att få honom att lita på mig, han är ju arab också.. : )

Hej. Hade samma problem med min häst när jag köpte honom. Var inte utriden på ca 1/2 år och gevetvis så var han jätteladdad när vi skulle ut. Försökte att snurra och greja men han blev värre av det.

Så jag började att ge en liten bit morot så fort jag var klar o skulle iväg. Gav alltid en gobit oavsett om han hade stått still eller ej. Han lärde sig snabbt att stå stilla o vänta på moroten och jag kunde på ett säkert sätt komma upp i sadeln o spänna gjorden och ta på ev hanskar. Kändes inte som att jag mutade hästen utan snarare uppmuntrade och belönade gott uppförande.

Står ff still o väntar vid uppsittning efter 3år:angel:.

Kanske en genväg, men det funkade och han fick en positiv upplevelse vid uppsittning. Kan tillägga att han står stilla även om det händer att jag glömmer att ta med något gott vid uppsittning.

Lycka till med din häst.

Hej. Hade samma problem med min häst när jag köpte honom. Var inte utriden på ca 1/2 år och gevetvis så var han jätteladdad när vi skulle ut. Försökte att snurra och greja men han blev värre av det.

Så jag började att ge en liten bit morot så fort jag var klar o skulle iväg. Gav alltid en gobit oavsett om han hade stått still eller ej. Han lärde sig snabbt att stå stilla o vänta på moroten och jag kunde på ett säkert sätt komma upp i sadeln o spänna gjorden och ta på ev hanskar. Kändes inte som att jag mutade hästen utan snarare uppmuntrade och belönade gott uppförande.

Står ff still o väntar vid uppsittning efter 3år:angel:.

Kanske en genväg, men det funkade och han fick en positiv upplevelse vid uppsittning. Kan tillägga att han står stilla även om det händer att jag glömmer att ta med något gott vid uppsittning.

Lycka till med din häst.

Sa gor jag ocksa, ett jattebra satt att fa hasten att vilja vanta. Jag ser det absolut inte som en muta. hastar tanker ju inte direkt i de banorna..;) Har bara bra erfarenheter av det, i kombination med det jag beskrivit ovan.

vi har oxå en sådan super hovslagare, det känns skönt att det är en lugn person man kan lita på. för fötterna är nog en av de viktigaste en häst har.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 482
Senast: Tuggben
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar