Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

lill-sis..

Är lite trött i huvudet efter en del strul med Kontie ..
Ville fråga om du ger Finadyn eller Fenylbutazon till din..
Och vad ger du i övrigt?

AM

8kg som täcker hennes behov enl tabell och lite till (mkt BRA hö, med analys). Hon får mineraler också.

Dvs hon står inte på svält på något vis. Har köpt hem krafft protein så att jag kan börja dutta i det för att komma upp i "mängd" om ett par veckor när hon behöver mer.

Hon har gått ca 8 ½ månad och väger enl två veterinärer ca 450kg (stämmer bra med hur hon är i jämförelse med min förra som vägde 485 på våg).

Senast ändrad:

Butta 14dgr till och sen nytt besök.

Och ambulansen var här (igen) och röntgen är inte färdig ännu.

du säger att hon är öm. är det på hårt underlag (grus, stallgång) eller även på mjukt underlag (gräs, spån, mjuk sand)? det är rätt normalt att dom är ömma och går försiktigt en tid efter ett fånganfall pga det oftast finns blödning i hoven (som blåmärker) som gör att det blir ont att gå på hårt underlag. men dom ska inte ömma på mjukt underlag om fånget stabiliserat sig och dom börjar bli bra.

vad bra det låter med röntgen som kan komma ut :bow: önskar att vi hade något sånt här!

Det är mer på gången än ute på gräset.

Men det är iaf väldigt mkt bättre än hur det var i början!

När de är ohalta på mjukt underlag och ngt ömma på hårt underlag. Då är det väl okej att släppa ut dem?
Min häst river snart stallet. Hon har ingen puls i kotan längre. Värmen o hovarna är knapp, svårt att jämföra med en frisk häst sas.

Rådgör med veterinären. Men jag skulle nog våga släppa ut den i en ruta i boxstorlek.

ja jag tycker det. för mig är det helt fel att ha dom på box i flera mnd. bättre att dom får pyssla runt i hagen. så länge dom inte får smärtställande så rör dom inte mer på sig än vad hovarna tål.

men har du en nervig häst som springer mkt så börja med en liten hage först. så den inte blir helt galen av glädja över att äntligen få komma ut.

Hovis kommer nästa vecka, ska slå sitt kloka huvud ihop med MB på Ultuna först.

Veckan efter är det ÅB från ambulatoriska (TÄNK om de kunde få fart på sin röntgen!!).

I övrigt ingen skillnad. Magen har börjat klaga.

Tog kissprov idag, fölis lever fortfarande. So far so good.

Men det går inte att vakta föl i det skicket hon är i idag. :(

Nej.
De var här i måndags (7/4) MED ambulansen (igen, veterinären kom tom ihåg att det var hon som vaccinerade henne mot andra abortvirussprutan innan det här började). Röntgen är inte färdig. Då hade jag haft plåtar på henne. De vet inte när det blir färdigt.

Och även gammelgubben hade varit röntgad nu.

Vi bad om det men de skakade dystert på huvudet och önskade att de hade kunna erbjuda oss det.
Snart - snart.

Nej.
De var här i måndags (7/4) MED ambulansen (igen, veterinären kom tom ihåg att det var hon som vaccinerade henne mot andra abortvirussprutan innan det här började). Röntgen är inte färdig. Då hade jag haft plåtar på henne. De vet inte när det blir färdigt.

Alltså, jag tror dig. Inte så jag menade. Utan jag reagerade mer på artikeln, där det inte är ett ljud om att rtg inte är färdig, och till och med en bild på när de monterar ihop rtg (påstås det iaf). Dvs det känns som de sådär i 'medierna' håller väldigt tyst om att rtg inte är klar att använda?

Jag blir mest sur på att antingen de luras eller också inte erbjuder röntgen till alla eller så är det just HOVAR som de har svårt att göra idag. Eller ja LURAS lär de ju inte göra. Men jag tror du förstår frustrationen?

Idag när vi vaskade av rumpan (med iskallt vatten) så gick hon riktigt bra på mjuka gräset faktiskt, tog för sig som hon brukar. Hon smyger i stallet men där är det ju hårt.

Det är iaf ett LITET steg framåt.

Igår kväll så låg hon ner och åt både hö och sin "kraftfoderbytta" :rofl:

Varför vill du röntga när hon fortfarande befinner sej i det akuta stadiet? Bara nyfiken....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 914
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka