Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

min hovis har liknande erfarenhet gällande ensilage. har blivit mkt fler fånghästar efter att det blev poppis att fodra med det. det är for starkt för magen.

jag ger hö och har alltid gjort, dock räddade inte det min häst från fång.. (han hade haft fång innan jag fick honom, vilket jag ej visste om, så han var såklart predisponerad.. men han klarade sig iaf i nästan 10 år med några somrar på bete också, tills han åt ek och blev sjuk). så man kan inte skylla allt på silage heller.

Dock räckte det i princip med att hon SÅG gräs för det skulle vara klippt.

Nu så är det här väldigt nära konserverad gräsmatta.
Men alla dessa hästar har klarat av att leva på bete förut.
Så de borde ju även klara av den konserverade varianten.
Om man bara vänjer in lika försiktigt som inför betet.

Tanken med det var att det skulle fylla hela näringsbehovet på ett dräktigt sto utan att man skulle behöva ta till kraftfoder och olika proteintillskott.
Grovfoder som fullfoder skall ju vara det bästa.

har blivit mkt fler fånghästar efter att det blev poppis att fodra med det. det är for starkt för magen.
På vilket vis för starkt?
Det är väl ändå inte värre än bete?
Och bete brukar dessa hästar gå på.

... men han klarade sig iaf i nästan 10 år med några somrar på bete också, tills han åt ek och blev sjuk). så man kan inte skylla allt på silage heller.

Ingen ek i dessa vinterhagar.
För säkerhets skull.
Men vem vet vad de hittat och petat i sig.
Den "Gamle" var på rymmen i trakten strax före sin fång.
Ätit höstvete kanske?

Funderar på om de inte går lite extra konstigt innan de har kommit igång när de har stått stilla såhär mycket?

Hon går ju kanske tio steg i taget en gång om dagen och har så gjort i fem veckor nu.

Nu vågar jag inte gå promenader förrän veterinären har gett klartecken men det känns som om hon behöver röra på sig för att "få igång" kroppen, leder och allt?

Har inte haft någon kännbar puls sedan de var här och kollade förra veckan och hovarna är svala och fina (de har iofs aldrig varit HETA utan mer lite varma men då alltid när hon har legat ner, på dem). Sval och fin i benen osv.

Får se om vi ser ngt "konstigt" på onsdag när det är dags att verka.

Vad gäller konstiga saker att äta så ÄR hon ju en "slamkrypare". Och torde rimligen faktisk ha KUNNAT bli förgiftad av något som de andra inte ens skulle nosa på.

min hovis har liknande erfarenhet gällande ensilage. har blivit mkt fler fånghästar efter att det blev poppis att fodra med det. det är for starkt för magen.
.

Nu finns det ju studier gjorda i frågan som motsäger ditt påstående.

MIN teori ang plastat vallfoder och fång är att det tyvärr är så att många hästägare har lite för dålig kunskap och hur man dels hanterar silagebalar, om hållbarhet, om hur man avgör hygienisk kvalitet osv. Titta hur många storbalar som står en vecka i sträck i leran i solen och där hästarna på slutet äter nedtrampat foder, hur många frågor och åsikter det finns om man kan ge av en bal med mögel i ena änden, om hur man ska bedöma jästprickar osv osv.

Och DÅLIGT foder riskerar att ge fång oavsett sort.

Däremot så köper jag fullständigt att en känslig häst/fånghäst kan få problem med silage om det är väldigt skiftande TS mellan balarna, så det blir som ett foderbyte varje gång en bal öppnas.

Det är en evig balansgång det där med hästar.
Jag hade problem med koliker innan jag gick över till silage om vintern.
Koliker som jag tror berodde på hastigt ätande av torrt foder och sedan drickande av kallt vatten.
Silage innehåller ju mycket vatten så det kan de få fri tillgång på under den kalla tiden av vintern.
Det gör ju att de dels kan äta hela tiden - bra mot kolik.
Och dels får i sig 50% vatten med fodret - bra mot kolik.
Så alltid är det något.

MIN teori ang plastat vallfoder och fång är att det tyvärr är så att många hästägare har lite för dålig kunskap och hur man dels hanterar silagebalar, om hållbarhet, om hur man avgör hygienisk kvalitet osv. Titta hur många storbalar som står en vecka i sträck i leran i solen och där hästarna på slutet äter nedtrampat foder, hur många frågor och åsikter det finns om man kan ge av en bal med mögel i ena änden, om hur man ska bedöma jästprickar osv osv.

Och DÅLIGT foder riskerar att ge fång oavsett sort.

Däremot så köper jag fullständigt att en känslig häst/fånghäst kan få problem med silage om det är väldigt skiftande TS mellan balarna, så det blir som ett foderbyte varje gång en bal öppnas.
:bow:

Tror jag också är orsaken till ökningen av fång-fall! Men när man uttrycker det så tror folk att man menar att ensilage som hästfoder är dåligt, vilket jag inte tror att det är i sig. Men pga det du skriver ovan så låter jag inte min häst äta ensilage där han står inackorderad.

:bow:

Tror jag också är orsaken till ökningen av fång-fall! Men när man uttrycker det så tror folk att man menar att ensilage som hästfoder är dåligt, vilket jag inte tror att det är i sig. Men pga det du skriver ovan så låter jag inte min häst äta ensilage där han står inackorderad.

Jag tolkar det som att ensilage är ett dåligt hästfoder eftersom du skriver att dagens utfodrare har så dålig grundkunskap i foderlära.

Hösilage eller ensilage är som tidigare nämts väldigt lurigt och helt individuellt från bal till bal.

Kofoder,, javisst!! men inte avsett för hästar och dagens mästmänniskor. Kobönder har uteslutande bättre grundkunskap i foderlära än dagens hästägare.

Det skulle inte jag heller.
Men nu så är det mitt eget stall och silaget odlas på kontrakt av min leverantör.
Så jag har kontroll på hela kedjan.

Hur menar du??? Du har ju just nu två fånghästar i stallet.

Fodret kan vi alltså helt utesluta som grundorsak.??

Tja den ena är 17 år, högdräktig (första fölet), har levt på grovfoder och mineraler.

Den andra är 30 år och har levt på "gröt", det strå han lyckas peta i sig är mest "spel för gallerierna" (det ser man när man placerar mitt matvrak i samma hage, då är det soprent mellan fodringarna, det är det inte sen hon lämnade den hagen, långt innan fången började).

Så nej, grovfodret känns inte som boven i dramat.

Du kanske även såg i den andra tråden att den äldre av de två var lös på byn för ca två veckor sedan. Och vad en lös gammal häst på byn har hittat att äta är ju hemskt svårt att säga utan ögonvittnen.

Min är för övrigt märkbart sämre i bakstället än i framstället, får se vad som görs åt fötterna imorgon.

Fodret kan vi alltså helt utesluta som grundorsak.??

Det beror på hur man ser det.
Den gamle kan bara äta gröt av uppblött lusernpellets och betfor, så visst kan det vara fodret i hans fall.
Men det är ingenting som jag kan göra något åt.
Det finns inga alternativ att mata honom med.

Men har inte jag skrivit det några gånger nu?
Läser du inte eller har du dåligt minne?

Dessutom så faller han nog isär beroende på hög ålder.

Stoet vet vi inte ens om hon har fång.
De ser ganska så olika ut i sina symptom.

ja och då betyder det att silage= större risk för fång!

för du kan inte förutsätta att alla som ger silage är supernoga med hygien, vänjer in från en bal till en annan osv. så funkar det inte. och därmed ger silage en ökad risk för fång. och en hel massa maghästar verkar det ge.

klart dom blir stela av att stå still så mkt. särskilt om dom är äldre.

att bakdelen är stel kan väl bero på att hon avlastar?? blir ju som att träna piruetter i timmar typ...

sen så kan hon ju ha fång även på bakbenen..

Stel är inte riktigt rätt beskrivning på hennes bakdel. Lös är ett mkt bättre ord :crazy: Överrörlig.

Ja klart att de/hon kan ha fång bak också, de hovarna ser mer ut som fånghovar än framtassarna. De har dock varken varit varma eller haft puls.

I dagsläget vill hon helst inte att man grejjar så mycket med framfötterna = det är för jobbigt för henne bak när hon måste ta upp all belastning där.

Som från början, HELA hästen är konstig.

Ska ta och fota hennes bakdel tror jag.

Idag fick hon gå ut och sola sig lite, det gillade hon.

Det är en evig balansgång det där med hästar.
Jag hade problem med koliker innan jag gick över till silage om vintern.
Koliker som jag tror berodde på hastigt ätande av torrt foder och sedan drickande av kallt vatten.
Silage innehåller ju mycket vatten så det kan de få fri tillgång på under den kalla tiden av vintern.
Det gör ju att de dels kan äta hela tiden - bra mot kolik.
Och dels får i sig 50% vatten med fodret - bra mot kolik.
Så alltid är det något.

Tänk att med min häst vad det precis tvärt om.

Han hade när han åt silage stadigt återkommande koliker, sedan vi gick över till hö så har han sluppit det sånär sompå en gång då han svalde en grankvist som satte sig på tvären.

Har haft EN enda kolikhäst på alla de år jag har varit ansvarig för div hästar och stallar. Och det var på en ridskoleponny som lämnats ute för länge utan vatten på min lediga dag. Det tog fyra dygn att få honom okej igen. Fyra VÄLDIGT långa dygn, jag var tvungen att jobba och vaka. Och då upptäckte vi det ändå väldigt tidigt då det var så lyhört mellan stallet och lägenheterna = jag hörde ALLT vad hästarna gjorde och reagerade när något inte var "normalt".

konstigt. vid fång på bakbenen har jag sett vinglig bakdel.

kan hon ha nåt mer, utöver fång tro?

Ja hon är ju GRAVID (nåja, dräktig).
Hon har aldrig varit dräktig förut. Det har pratats om korsförlamning, "a-typisk" stelkramp, allmän inflammation osv. Ska fota hennes vänstra bakdel, det finns en muskelskada eller liknande där som visat sig mer och mer de senaste kanske två veckorna, det kan inte ha varit så mkt när vet var här den 7e för då borde de ha kommenterat.
Hon går under kategorin fånghäst för det är mest troligt men det är som sagt inget solklart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 914
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka