B

Bunkeflopollen

Jag har en fråga som handlar om ridningen. Min häst stannar utan anledning och Sporrar är inget jag vill använda. Hon börjar gå fram men att använda spöt är inget jag vill använda hela tiden. Om det är det enda så finns det väl inget annat att göra men tänkte att nån visste nåt knep eller två. Hon har jätte fina hovar och går normalt. Hon är en social ponny i alla sammanhang men detta är en otrygghet i och med att vi ska gå över en "stor" väg. Är det nån som har ett tips för att få henne att gå fram? Vill inte använda våld. Såklart. :):)

Sv: stannar

När hon stannar, verkar hon rädd då eller bara nyfiken? Min dotter red in ett islandssto och hon stannade då och då bara för att titta.
Hon var inte ett dugg rädd och hon brydde sej inte det minsta om att dom andra hästarna försvann!
Hon stod helt enkelt kvar tills hon hade tittat färdigt SEN gick hon!
Min dotter satt helt enkelt och väntade ut henne.

Nu 2 år senare är det inga som helst problem, hon stannar inte alls.

Har du haft din häst länge eller är hon nyköpt? Är hon ny kan hon ju vara nyfiken på omgivningen. Ha tålamod och vänta ut henne.

stannar hon kanske för att du blir nervös inför den stora vägen? sporrar måste inte vara ett dåligt val, om du rider försiktigt med sporrar så är dom ju snälla i och med att dom petar lite försiktigt istället för att en hel häl skulle bli arg och börja trycka. prova att vara bestämd och säg till på skarpen när hon inte lyssnar.
Jag kan tänka mig att hon har upptäckt att hon kan stanna för att det är hon som bestämmer inte du.

stannar bara hästen sådär eller är det vid saker hon är rädd för eller känner sig osäker? jag har en häst som är rädd för brunnar, men om man går försiktigt förbi eller bara låter han titta på den en stund så han ser att den inte är farlig ibland brukar jag driva honom frammåt då jag känner han är lung med läget, han brukar gå frammåt efter en stund då han inser. eller så byter jag riktning åt ett annat håll frammåt kanske lite åt höger fast frammåt.

Jag har märkt att hon är en aning spänd,men även när hon är avslappnad och hänger med huvudet visar hon inga tecken på nåt utan bara stannar. Hon går t.ex inte fram om inte nån annan går framför. Jag tror inte direkt att hon var flockledare på det andra stället. Men i galoppen går det jätte bra dem senaste två gångerna men vi funderar på om det är nåt speciellt sätt vi ska skänkla på? Vägen är jag inte nervös på, men jag är rädd att jag blir ,när det blir mörkare och hon fortsätter stanna. (dem kör dock inte sakta där) Det där med att dem får titta sig runt är ett bra tips,nåt vi försöker med.:) Tack för svar och svaren:D

Senast ändrad av en moderator:

Min häst kan också bli sån i bland. Men då puttar jag till honom med spöt samtidigt som jag smackar. Det brukar funka för mig. Blir han så att han skrittar, stannar och sen när du smackar så fryser han fast liksom? För i så fall tror jag att han testar dig lite.

Om det fungerar med spöt så fortsätt så?
Att peta till med spöt betyder inte att man gör illa hästar.. det beror ju helt på hur man hanterar spöt, hur hårt man slår, hur ofta osv.
Stannar hästen så prova jag först skänkeln, lyssnar hästen inte så förstärker jag med rösten, funkar det inte kommer spöt.

Jag har märkt att hon är en aning spänd,men även när hon är avslappnad och hänger med huvudet visar hon inga tecken på nåt utan bara stannar. Hon går t.ex inte fram om inte nån annan går framför. Jag tror inte direkt att hon var flockledare på det andra stället. Men i galoppen går det jätte bra dem senaste två gångerna men vi funderar på om det är nåt speciellt sätt vi ska skänkla på? Vägen är jag inte nervös på, men jag är rädd att jag blir ,när det blir mörkare och hon fortsätter stanna. (dem kör dock inte sakta där) Det där med att dem får titta sig runt är ett bra tips,nåt vi försöker med.:) Tack för svar och svaren:D

Om du menar att hästen stannar PÅ vägen (jag uppfattar dig så) skulle jag sitta av och leda över vägen så slipper någon av er fundera och du slipper utsätta dig för en livsfarlig situation.

En stor väg är inget "ta konflikten med hästen" ställe enligt mig. Hantera vägen som ett praktiskt problem, och fortsätt med hästens gå-fram utbildning på andra, säkrare ställen.

Lycka till :)

Tack så jätte mycket för alla svar!:D Hästen går fram och börjar känna sig som hemma och är en underbar häst. Tack igen!:D

Annars läser du kapitlet om "istadig häst" i Monty Roberts bok "Från mina händer till dina"

Alternativt ta hjälp av en duktig hästmänniska som ser häst och ryttare och därmed kan ge konstruktiv hjälp i rätt ögonblick. Böcker är ett teoretiskt komplement, men kan inte ersätta det man lär sig praktiskt. Jag har läst Monty Roberts, det var intressant läsning, men föga imponerande.

/V

Om någon av mina hästar stannar av rädsla kortar jag mina tyglar något (om jag ridit på lång tygel), lägger mjukt skänklarna om den och tänker framåt. Detta ska alltså signalera trygghet till hästen. Sedan beror det ju också på om hästen då är rädd, eller bara nyfiken.

Den stora vägen kanske gjort dig nervös innan? Du kanske omedvetet signalerar att den är "farlig"?

Jag gjorde en iaktagelse på mig själv för länge sedan när jag skulle rida en häst som just sats igång. Varje gång hon tittade på något började jag luta mig framåt i bäckenet, vilket signalerar "stanna" och "osäkerhet". Det är något man som ryttare måste arbeta med, just den här medvetenheten om vad vi gör när vi sitter på hästens rygg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 522
Senast: nullo-modo
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka