Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag vill att min hund ska sitta kvar eller ligga kvar när jag går iväg så säger jag stanna kvar. Är jag ute och går och har min hund lös som jag nästan alltid har och bara vill att hunden ska stanna för att tex vänta in mig ( då stanna ståendes) så säger jag stanna.
Om jag däremot ska ställa honom i lydnads moment som tex ställande under fot eller ställande under inkallning så säger jag stå.
Tränade in detta i tidig ålder och det sitter bra.
Ställande under fot i lydnadsmoment var precis det jag menade Och iofs även läggande!!
Det första jag alltid lärt mina valpar har varit just stanna. Sitt och ligg kommer sen. Kryper dom ur halsbandet och det är trafik, så ropade jag stanna och hundarna har tvärsatt sig och formodligen räddat livet på dom många gånger. Klickerträning har jag aldrig haft, det fanns inte då, är ju relativt nytt och verkar väldigt effektivt. Men med lite godis och jätteberöm, tog det inte många dar innan dom fattade. Som sagt, dumma är dom inte..........
men när du kastar grejen, får hunden hämta den då? det är som din belöning, eller varför kastar du bakom hunden? är det för att den ska förstå att den inte ska gå till dej? hm, jag förstår inte...
för jag bara tänker.. min hund tycker inte bollar är så jättekul, kan man lika gärna kasta en godis bakom hunden?
Ställande under fot i lydnadsmoment var precis det jag menade Och iofs även läggande!!