peace

Trådstartare
Hur har ni gjort när ni lärt in stanna och stå kvar? Min hund är klickertränad så jag använder gärna klicker!!!

Sv: Stanna!

Jag har gjort så att jag har börjat med att sätta/ställa hunden, sedan hålla upp handen och säga ett tydligt 'Stanna' och därefter gå bort ifrån hunden - början baklänges och kanske bara två meter med bibehållen kontakt. Om hunden reser sig/lämnar platsen så säger jag 'Nej' och går fram och sätter tillbaka hunden, och upprepar proceduren igen. De brukar fatta vad man menar rätt snabbt.

Sådär har jag gjort också. Nu kan jag be min hund att sitta stilla på en plats medan jag går så långt som jag vill, till och med tills jag inte syns. Sen när jag säger "kom då", eller "hit", så kommer han som en skott ;) Han är tränad med detta sen valp, och är nu 5 år. Så han är ganska duktig :)

Ok jag var kanske lite otydlig:( Sitt kvar kan han, jag menar alltså att han ska stanna ståendes.

Menar du stanna/stå som ifrån en inkallning, eller bara att hunden ska stå upp, och stanna?

men om den kan stanna som i 'sitt kvar' så är det ju inte så svårt att överföra det till att stanna från rörelse sas, det har inte varit några problem för mig iaf. Att stå får du ju lära in som ett separat kommando och sedan koppla ihop 'stå' och 'stanna'.

Jag förstår vad du menar.
Med min hund var det pinsamt enkelt, idag går han lös hela tiden och är superduktig. Han är chihuahua 6 år, långhårig.

När han var unghund började jag använda kommandot "stanna" ibland när vi gjorde halter ute. Ibland tränade jag med rullkoppel och sa ordet "stanna" gick han vidare då så stannade jag honom med kopplet. Och använde kommandot.

Min hund är väldigt lydig och otrotsig i sin natur så han lärde sig otroligt snabbt, nu när vi är ute behöver jag bara göra ett "S" ljud så stannar han och står som en ängel tills han får varsågod.

Jag har aldrig använt godis som belöning på "Kom" och "stanna" som är mina viktigaste kommandon, det har helt enkelt inte behövts, jag har använt ordet "Bra" när han gör rätt och ordet "nej" när han gör fel. Jag ser det inte som belönsamhetsträning utan som en del i vår vardag som bara ska sitta där.

Däremot om vi tränar cirkuskonster och annat skoj, har vi ett helt annat system.

Jag har tränat min hund på att stanna. I början gick vi på vår stora väg. Då det kom bilar sa jag stanna och så stannade vi båda.
Så nu går det gör bra. Hon fattar vad stanna betyder. Om hon är lös ute . Och jag säger stana då stannar hon.
Likadant om vi tränar lydnad . Stanna jag går vidare , hon står kvar till jag hämtar henne.
Inte så svårt att lära in

Det första jag alltid lärt mina valpar har varit just stanna. Sitt och ligg kommer sen. Kryper dom ur halsbandet och det är trafik, så ropade jag stanna och hundarna har tvärsatt sig och formodligen räddat livet på dom många gånger. Klickerträning har jag aldrig haft, det fanns inte då, är ju relativt nytt och verkar väldigt effektivt. Men med lite godis och jätteberöm, tog det inte många dar innan dom fattade. Som sagt, dumma är dom inte..........

hej du.. jag har lärt min tik olika handtäcken till dettta..
När hon ska stanna kvar i sittande så håller jag upp 2 fingrar (eftersom jag ofta använder ett finger till allt annat).
Och om hon bara ska stana kvar, som tex i stallet när man leder en häst och hon ska vänta ett slag stående så är det hela handen med handflatan mot henne liksom bakom ryggen/armen längst med kroppen.. Fattar du vad jag menar?? liksom jag tittar inte på henne utan fäller bara ut fingrarna... är det akut så säger/ropar/skriker jag ärven VÄNTA!!

till sittande så säger staaaaaaaaaaanna.... (liksom mjukt mn tydligt.. har funkat bra för mig.
Jag har liksom till "Vänta"-läget börjat med att säga vänta och sätta handen utan att titta på henne, i början så följde hon med mig endå och då stannade jag och backade mot henne (inte titta på henne, då det ibland behövs tillfällen som man måste ha uppsikt över något annat) så hon backade tillbaka till samma punkt sen gjorde jag samma sak igen. då får dom liksom stanna och tänka till föär att fatta vad man menar.. och DÅ kom belöningen, men inte med att hon inkallades till mig utan att jag gick tillbaka till henne.. Där är det viktigt (för att få en hund som inte rusar fram till en och stimmar runder) att man liksom ignorerar hunden när man går mot den och liksom "smyger" till den belöningen och ett lågmält och mjukt "bra" och en mild lugnande klapp..
sen kan man gå åt andra hållet.. öva det lite...

Hoppas du fattar.. blev lite blurrigt, men men..
Ett tips, var typ på en fotbollsplan och ha kastat lite boll innan så den är fysiskt trött och utan så mycket energi.. Då är det lättare.. blir inte hoppig och studsig när man vänder mot den igen..

Lycka till

Hanen jag hade lärde det sig automatiskt när han fick mat.

Det var sitt och vänta och sen varsågod. När han sedan blev såpass gammal att träna lite lydnad så visste han vad det betydde.
Så på promenader eller vad vi nu gjorde så kunde han "vänta/stanna" och på kommando "sitt" och "ligg".

Jag har lärt mina hundar stanna genom att någon håller i och jag gårifrån. Därefter ropar jag på hunden men när den hunnit halva sträckan kastar jag t.ex. en boll lite bakom hunden vilket gör att den stannar upp och vänder om. När man gjort så här några gånger så räcker det med att man höjer handen för att hunden ska stanna, då kastar jag när den redan står stilla. Efter det lägger jag in stanna och utökar tiden innan jag kastar. Tillslut räcker det att man säger stanna för att hunden ska stanna och sedan varsågod eller annat kommando för att "lösa upp" den.

Stanna fungerar sedan i alla situtioner på mina hundar. Har det till 99,9% nu vilket känns jätte skönt!

Om jag vill att min hund ska sitta kvar eller ligga kvar när jag går iväg så säger jag stanna kvar. Är jag ute och går och har min hund lös som jag nästan alltid har och bara vill att hunden ska stanna för att tex vänta in mig ( då stanna ståendes) så säger jag stanna.
Om jag däremot ska ställa honom i lydnads moment som tex ställande under fot eller ställande under inkallning så säger jag stå.
Tränade in detta i tidig ålder och det sitter bra.

Om jag vill att min hund ska sitta kvar eller ligga kvar när jag går iväg så säger jag stanna kvar. Är jag ute och går och har min hund lös som jag nästan alltid har och bara vill att hunden ska stanna för att tex vänta in mig ( då stanna ståendes) så säger jag stanna.
Om jag däremot ska ställa honom i lydnads moment som tex ställande under fot eller ställande under inkallning så säger jag stå.
Tränade in detta i tidig ålder och det sitter bra.

Ställande under fot i lydnadsmoment var precis det jag menade:angel: Och iofs även läggande!!

Ställande under fot i lydnadsmoment var precis det jag menade:angel: Och iofs även läggande!!

Jag har lärt in ställande under gång genom att backa- hunden följer efter mej och samtidigt som jag säger "stå" kastar jag något bakom hunden (leksak eller godis).. Efter ett par gånger kastar jag bara på låtsas (säger fortfarande "stå"), hunden brukar ställa sej fort och titta sej om efter föremålet, varpå jag klickar och kastar på riktigt.

Sen provar jag efter ett par gånger att endast säga "stå" utan kaströrelse, för att se om hunden hajjar :)
Jag flyttar sedan momentet till att hunden ska gå vid min sida!

Läggande tränar jag in på precis samma sätt,
backar med hunden framför mej, säger "ligg" och så fort hunden ligger så kastar jag något bakom hunden.

Sen delar jag upp momentet, visar hunden med handen att den ska stå, varpå jag går ifrån den, olika långt, ibland belönar jag på håll, ibland går jag nästan hela vägen tillbaka innan belöningen kommer, och ibland gör jag hela momentet.
Blev lite rörigt, hoppas du förstår?

men när du kastar grejen, får hunden hämta den då? det är som din belöning, eller varför kastar du bakom hunden? är det för att den ska förstå att den inte ska gå till dej? hm, jag förstår inte...
för jag bara tänker.. min hund tycker inte bollar är så jättekul, kan man lika gärna kasta en godis bakom hunden?

Det första jag alltid lärt mina valpar har varit just stanna. Sitt och ligg kommer sen. Kryper dom ur halsbandet och det är trafik, så ropade jag stanna och hundarna har tvärsatt sig och formodligen räddat livet på dom många gånger. Klickerträning har jag aldrig haft, det fanns inte då, är ju relativt nytt och verkar väldigt effektivt. Men med lite godis och jätteberöm, tog det inte många dar innan dom fattade. Som sagt, dumma är dom inte..........

Så har jag tränat mina vovvar också,stanna är ett så pass viktigt ord,så sitt och ligg och fot har fått komma senare!
Man har så mycket nytta med ordet "stanna",och det ska innebära direkt,inte om 1 minut!

men när du kastar grejen, får hunden hämta den då? det är som din belöning, eller varför kastar du bakom hunden? är det för att den ska förstå att den inte ska gå till dej? hm, jag förstår inte...
för jag bara tänker.. min hund tycker inte bollar är så jättekul, kan man lika gärna kasta en godis bakom hunden?

Jo, hunden får hämta grejen när jag kastat den.
Och precis som du skrev, jag kastar föremålet bakåt för att förtydliga för hunden att den INTE ska gå fram, inte ens ett pyttelitet steg :)
Man kan kasta en godis också!

Jag lärde in ställande under gång först genom att lära hunden var stå betyder. I början tog jag det sakta och sa stå och stannade själv bredvid hunden. Jag satte snabbt min ena fot under hunden så att om han försökte sätta eller lägga sig så gjorde han det på min fot och det var inte så bekvämt och då reste han sig direkt igen. När han klarade detta så sa utgick jag från fot position och sa fot. Därefter sa jag stå och direkt när jag sa stå så satte jag ner min hand framför hundens huvud så att han stannade direkt. Det ton inte många gånger att lära in det efter vi börjat med grunden. Nu får han nästan alltid 10or på ställande och läggande.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 998
Senast: MML
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
736
Senast: skogaliten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 933
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
753
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V